3794
Sök

Hur mycket hjälper en kondensator?

Ljudfreak
148 Inlägg
21 september 2008
#21
Brains88 skrev:
Börja först med att fixa ordentliga jordpunkter.
Steg -> chassie
Batteri -> chassie
Motor -> chassie/batteri

Sen även byta ut kabeln mellan generatorn och batteriet ifall det är smalt.

Förutsatt att du även har ett fräscht batteriet.

Det lär räcka och du slipper lägga ut pengar på en kondensator.

Jo, de stämmer visserligen. 

Man enligt mej bör man ändå ha en kondesator när man har grejjer på nåra hundra watt o över.

Det är aldrig bra med 8-9volt till steget vilket ibland händer när man spelar högt.
Som jag skrev tidigare så håller kondesatorn ett jämt strömflöde o "hjälper" slutsteget genom att skicka extra ström när det behövs.

7 277 Inlägg
21 september 2008
#22
Visserligen är jag bara uppe i runt 800 wrms men jag har inga större spänningsfall även vid hög volym.
Dippar väl ner till 12.5-13v kanske, minns inte exakt då det var ett tag sen jag mätte.

Har man nere vid 8-9v så lär man ha större problem än att man inte har en kondensator.


SQ
1 343 Inlägg
21 september 2008
#23
kommer en till som ska klaga, har man uppdaterat som alla kablar hela vägen från generator bak till skuffen, inga underdimensionerade kablar.. bra jordpunkter, både fram och bak och ett fräsch batteri så behövs ofta inte en konding..

men som tidigare nämner så skickar den snabbt ström när volten blir för låg, dvs under 12 volt..men hellre bra batteri framför konding..

Ljudnörd!

Ljudfreak
148 Inlägg
21 september 2008
#24
hehe jo, jag va ofta ner i 9 volt. Visserligen har jag 1500watt rms, för mej är kondesator en självklarhet.

21 761 Inlägg
21 september 2008
#25
Tar man ett monosteg (tex Mutant) som arbetar i klass D, då kan strömförbrukningen antagligen komma upp i rint 130A ifall verkningsgraden är 80%. En sån verkningsgrad är inte orimlig på ett klass D-steg.

Jag har mätt upp hur mycket spänningen sjunker när startmotorn körs i 15 sekunder på min 240, dels i sommartemperatur och dels i vintertemperatur utan motorvärmare.

Vid ca 10-15 plusgrader så sjönk polspänningen ner till lite drygt 11V och strömmen var omkring 100A, vid 15-20 minusgrader så sjönk polspänningen ner till 10V och strömmen var runt 170-208A enligt en tångamperemeter. Batteriet var/är ett Exide Maxxima 900 och det var inte fulladdat.

Utifrån de mätningarna så tror jag inte att den där kondingen var hela "orsaken" till att spänningen höjdes med 3V, tyvärr tvivlar jag litegrann på det. Visst stabiliserar den spänningen rent teoretiskt, men inte så där mycket. Det borde även ha varit något kontaktproblem också, eller så var batteriet väldigt nerkört innan monteringen av kondingen och uppladdat efter monteringen av kondingen.

Jag tvivlar dock inte på att spänningen verkligen höjdes med 3V, inte alls, men att kondingen skulle vara den enda orsaken tror jag nog inte. smile

Jag säger heller inte att "konding är skit", vill man ha en sån så är det så. Personligen föredrar jag extra batteri, men det är ju min egen åsikt. smile
Senast redigerat av Drönirettab (21 september 2008)

Ljudfreak
148 Inlägg
21 september 2008
#26
Drönirettab skrev:
Tar man ett monosteg (tex Mutant) som arbetar i klass D, då kan strömförbrukningen antagligen komma upp i rint 130A ifall verkningsgraden är 80%. En sån verkningsgrad är inte orimlig på ett klass D-steg.

Jag har mätt upp hur mycket spänningen sjunker när startmotorn körs i 15 sekunder på min 240, dels i sommartemperatur och dels i vintertemperatur utan motorvärmare.

Vid ca 10-15 plusgrader så sjönk polspänningen ner till lite drygt 11V och strömmen var omkring 100A, vid 15-20 minusgrader så sjönk polspänningen ner till 10V och strömmen var runt 170-208A enligt en tångamperemeter. Batteriet var/är ett Exide Maxxima 900 och det var inte fulladdat.

Utifrån de mätningarna så tror jag inte att den där kondingen var hela "orsaken" till att spänningen höjdes med 3V, tyvärr tvivlar jag litegrann på det. Visst stabiliserar den spänningen rent teoretiskt, men inte så där mycket. Det borde även ha varit något kontaktproblem också, eller så var batteriet väldigt nerkört innan monteringen av kondingen och uppladdat efter monteringen av kondingen.

Jag tvivlar dock inte på att spänningen verkligen höjdes med 3V, inte alls, men att kondingen skulle vara den enda orsaken tror jag nog inte. smile

Nej, asså smile  de är 14.4volt med bilen igång.  men när basen slår så går voltmätaren ner till 9volt precis vid slaget så att säga, men endast vid hög volym. sen återgår den till 14.4volt igen.  Nu när jag instalerat kondesatorn så rubbas knappt voltspänningen.
Senast redigerat av Xorcess (21 september 2008)

21 761 Inlägg
21 september 2008
#27
Eftersom motorn dessutom var igång så tyder det ännu mer på dålig kontakt någonstans, det ska vääldigt mycket till för att ett batteri och fungerande generator ska dippa ner till 9V. När motorn är igång så får ju batteriet hjälp till viss del med att hålla spänningen uppe, dvs det finns ett antal ampere "över" från generatorn att tillgå.

Då avlastas batteriet en del och spänningen borde inte alls sjunka så där lågt.
Senast redigerat av Drönirettab (21 september 2008)

Green Street Elite
676 Inlägg
21 september 2008
#28
fan bra tråd smile nu fick till och med jag lite klarare uppfattningar om kondning smile men sry ifall jag lånar tråden lite, men hur kopplar ,man in en kondensator? pma mig ett svar smile
Senast redigerat av paradyne (21 september 2008)


Ljudfreak
148 Inlägg
21 september 2008
#29
Drönirettab skrev:
Eftersom motorn dessutom var igång så tyder det ännu mer på dålig kontakt någonstans, det ska vääldigt mycket till för att ett batteri och fungerande generator ska dippa ner till 9V. När motorn är igång så får ju batteriet hjälp till viss del med att hålla spänningen uppe, dvs det finns ett antal ampere "över" från generatorn att tillgå.

Då avlastas batteriet en del och spänningen borde inte alls sjunka så där lågt.

Ja kanske. sen vet jag inte hur mkt man ska lita på volt mätaren sitter som sitter i bilen.
Hursomhelst låter de hur bra som helst nu o har aldrig något problem med strömmen.

Och du har garanterat "mer rätt" än jag då du har betydligt mer erfarenhet ,

Hursomhelst blir de ju inte sämre med en kondesator om jag säger så wink

21 761 Inlägg
21 september 2008
#30
Huvudsaken är ju ändå att du är nöjd med ljudet, oavsett ifall jag har mer erfarenhet eller inte. smile

1 785 Inlägg
22 september 2008
#31
Shady_killen skrev:
om man har baslåda och slutsteg osv.

Lägg pengarna på batteri och grova kablar, kondensatorn är till för att folk ska tjäna pengar mer pengar! Kondensatorbanken inne i steget är dimensionerade för steget. Kondensator banken måste vara rätt avvägd för att den ska göra nytta annars stjäl den bara ström när steget behöver den.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Team dBakuten
3 453 Inlägg
22 september 2008
#32
Har man en stabil strömbank får man inga strömdippar heller..
Står jag med bubblan på utställningar med laddare inkopplad kan
jag spela på duktigt utan att det går under 12V..
Jag fick frågan.. "hur många kondensatorer har du?"
"inga" blev svaret på det.. folk får det där om bakfoten med kondningar,
för kondensatorn ska stabilisera strömmen men hjälper inte ett skit
så länge batteriet inte är friskt eller laddningen dålig.
Sen kostar en större kondensator lika mycket som ett bra batteri, visst
den är mindre än ett batteri men måste förlita sig på en bra batteribank
för att kunna leverera. I min mening är en kondning show och inte mycket annat.
Har man dippar net till 9V så har man seriösa försörjningsproblem.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Team dBakuten
3 453 Inlägg
22 september 2008
#33
dbjanoz skrev:
Shady_killen skrev:
om man har baslåda och slutsteg osv.

Lägg pengarna på batteri och grova kablar, kondensatorn är till för att folk ska tjäna pengar mer pengar! Kondensatorbanken inne i steget är dimensionerade för steget. Kondensator banken måste vara rätt avvägd för att den ska göra nytta annars stjäl den bara ström när steget behöver den.

Väldigt få steg idag som har en korrekt kondensatorbank inbyggt.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
22 september 2008
#34
Shady_killen skrev:
TurbOla skrev:
Ett extra batteri är absolut det bästa. smile

En kondensator måste laddas upp innan det gör någon nytta, och den "räcker" inte så länge som ett extra batteri.

Vet inte om kondensatorn håller laddningen en längre stund dock?

så ett uppladningsbar batteri e det bästa? så man kan ladda upp batteriet när det är urladdat. men om man tänker på längre tid så borde ju väl kondensator va bättre eller? för man behöver ju inte tänka på att den behöver destillerat vatten osv.

du kopplar ju batterierna i serie , så laddas ditt extrabatteri upp samtidigt som ditt orginal batteri.

mvh

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
22 september 2008
#35
Dawe_A skrev:
Shady_killen skrev:
TurbOla skrev:
Ett extra batteri är absolut det bästa. smile

En kondensator måste laddas upp innan det gör någon nytta, och den "räcker" inte så länge som ett extra batteri.

Vet inte om kondensatorn håller laddningen en längre stund dock?

så ett uppladningsbar batteri e det bästa? så man kan ladda upp batteriet när det är urladdat. men om man tänker på längre tid så borde ju väl kondensator va bättre eller? för man behöver ju inte tänka på att den behöver destillerat vatten osv.

du kopplar ju batterierna i serie , så laddas ditt extrabatteri upp samtidigt som ditt orginal batteri.

mvh

Eeeeeeeeeeeeeh ursäkta?

Kopplar man batterierna i serie får man 24V....
Är det en lastbil han har eller?

Nej nej man kopplar batterierna parallellt.

Serie = Dubbla spänningen.
Parallellt = Dubbla Ah:n.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Team dBakuten
3 453 Inlägg
22 september 2008
#36
Lonefox skrev:
Dawe_A skrev:
Shady_killen skrev:

så ett uppladningsbar batteri e det bästa? så man kan ladda upp batteriet när det är urladdat. men om man tänker på längre tid så borde ju väl kondensator va bättre eller? för man behöver ju inte tänka på att den behöver destillerat vatten osv.

du kopplar ju batterierna i serie , så laddas ditt extrabatteri upp samtidigt som ditt orginal batteri.

mvh

Eeeeeeeeeeeeeh ursäkta?

Kopplar man batterierna i serie får man 24V....
Är det en lastbil han har eller?

Nej nej man kopplar batterierna parallellt.

Serie = Dubbla spänningen.
Parallellt = Dubbla Ah:n.

lollol

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

284 Inlägg
22 september 2008
#37
vill/kan lr får man inte ha ett extra batteri i bilen så tycker jag en konding är det näst bästa alternativet för att få en stabilare ström till steget. (det är min mening)


Egenföretagare
2 496 Inlägg
22 september 2008
#38
För mig hjälpte kondingen som fan !

Jag har bara plats för ett 72ah batteri i fram på min bil. och har inte byggt ner något extra i bilen då jag inte får plats med det plus baslåda plus slutsteg.

Visst skulle jag gärna ha ett till eller gärna 2 batterier till. men som sagt så har jag bara plats för mitt 72ah och med den lilla strömkällan i förhållande till anläggning så gjorde kondingen susen !

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
22 september 2008
#39
Tokken skrev:
Lonefox skrev:
Dawe_A skrev:

du kopplar ju batterierna i serie , så laddas ditt extrabatteri upp samtidigt som ditt orginal batteri.

mvh

Eeeeeeeeeeeeeh ursäkta?

Kopplar man batterierna i serie får man 24V....
Är det en lastbil han har eller?

Nej nej man kopplar batterierna parallellt.

Serie = Dubbla spänningen.
Parallellt = Dubbla Ah:n.

lollol

ENKEL ellära via sunt förnuft verkar inte finnas......

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

21 761 Inlägg
22 september 2008
#40
Lonefox skrev:
ENKEL ellära via sunt förnuft verkar inte finnas......

Jag håller med.

Fast i vissa fall tror jag personligen faktiskt att en del folk med "seriekoppla" menar att man helt enkelt kopplar ihop flera saker tillsammans, man menar alltså inte den korrekta tekniska benämningen "seriekoppla" utan man slarvar litegrann med orden. smile

Det är dock min personliga teori.


Sök