Tar man ett monosteg (tex Mutant) som arbetar i klass D, då kan strömförbrukningen antagligen komma upp i rint 130A ifall verkningsgraden är 80%. En sån verkningsgrad är inte orimlig på ett klass D-steg.
Jag har mätt upp hur mycket spänningen sjunker när startmotorn körs i 15 sekunder på min 240, dels i sommartemperatur och dels i vintertemperatur utan motorvärmare.
Vid ca 10-15 plusgrader så sjönk polspänningen ner till lite drygt 11V och strömmen var omkring 100A, vid 15-20 minusgrader så sjönk polspänningen ner till 10V och strömmen var runt 170-208A enligt en tångamperemeter. Batteriet var/är ett Exide Maxxima 900 och det var inte fulladdat.
Utifrån de mätningarna så tror jag inte att den där kondingen var hela "orsaken" till att spänningen höjdes med 3V, tyvärr tvivlar jag litegrann på det. Visst stabiliserar den spänningen rent teoretiskt, men inte så där mycket. Det borde även ha varit något kontaktproblem också, eller så var batteriet väldigt nerkört innan monteringen av kondingen och uppladdat efter monteringen av kondingen.
Jag tvivlar dock inte på att spänningen verkligen höjdes med 3V, inte alls, men att kondingen skulle vara den enda orsaken tror jag nog inte.
![smile](img/smilies/smile.png)
Jag säger heller inte att "konding är skit", vill man ha en sån så är det så. Personligen föredrar jag extra batteri, men det är ju min egen åsikt.
![smile](img/smilies/smile.png)