3790
Sök

Hur mycket hjälper en kondensator?

10 287 Inlägg
22 september 2008
#61
Genom att det sitter switchade nätdelar i alla slutsteg i dagens läge så är (eventuella) bruset på matningsspänningen helt ointressant när vi pratar slutsteg. Det hackas ändå i småbitar i nätdelen. Nätdelen i slutstegen är det stora störningsproblemet. Därav att man måste - som jag skrev tidigare i tråden - filtrera "åt andra hållet" så att störningarna från nätdelen inte skall störa övrig elektronik i bilen. Och ett sådant störskydd görs med helt andra medel än jättestora elektrolyter med taskiga HF-egenskaper.

/Göran

Lill_John skrev:
och en kondning som bl.a. hjälper till att filtrera bort störningar från generator brus o annat.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
22 september 2008
#62
Men inte vilka spänningsdippar som helst. Utan dom spänningsdippar som beror på matningskabelns (från batteriet) induktans, dvs tröghet mot snabba strömändringar. En fysisk egenskap som har med kabelns längd att göra men som inte minskar med grövre kabel.

/Göran

Rickard-v skrev:
Konding har med spänningsdippar att göra.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

54 Inlägg
22 september 2008
#63
Känns som om tråden har gått lite över styr..
Det visste jag inte om slutsteg.. Bra å veta!smile
så.. om man har en glödlampa i väggutaget (50Hz) får lampan 100Hz utav att den lyser för den är inte polkänslig. alltså den använder båda "svängningarna" i hertz-perioden. Kläm i en lysdiod så ska den blinka i 50Hz. Men vi förstår vad du mena..! tongue Inget illa menat Sharky!
Om inte annat har tråden gått över styr nu!

Ps. Gör inget enligt mig! Man lär sig alltid nått nytt här på garaget. Tack å hej
Senast redigerat av Lill_John (22 september 2008)


1 661 Inlägg
22 september 2008
#64
Fortfarande så ifall man har dippar så är nåt fel. Det har självklart med urladdningstiden att göra.
Därför är gelbatterier ex optima underbara pga att dem har låg impedans. (inre resistans)
Och därav en mkt snabb urladdning. Självklart blir det bäst med batteriet nära steget och en kort, grov sladd.
Så har man ett bra batteri, dimensionerade kablar och tillräcklig laddning så är konding som sagt var bortkastade pengar.
Som nån sade så är det plåster på cancer.
Eller att börja i fel ände och sen göra om, göra rätt.
Men allt hänger på hur seriös man är.
Senast redigerat av Hardjim (22 september 2008)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
23 september 2008
#65
Sharky skrev:
Detta med att hjälpa stegets egna kondensatorbank är inte alls säkert. En anledning till att man behöver en rejäl inre kondensatorbank är pga att man på strömmatningens ingång sätter ett induktivt filter för att undvika reflekterade störningar tillbaka till bilens elsystem. Detta induktiva filter ("bead" eller motsvarande) fungerar som en strömmässig tröghet och gör att man inte kan tillgodogöra sig "snabb ström" från en yttre konding.
Det jag beskriver är dock ingen lag utan kan vara olika från slutsteg till slutsteg men det är dock en absolut reell möjlighet.
Jag hade liknande problem när jag skulle flygcertifiera en TOW-robotmätutrustning till svenska försvaret där jag var tvunngen att hårt filtrera den 28V som systemet matades med för att inte helikoptern skulle typ...störta eller nåt sånt....roll
Konsekvensen blev att mina switchade nätdelar tappade rejält i prestanda och jag fick sätta extra kondensatorbankar nära switchtrissorna för att dom skulle hålla spec.

/Göran

Lonefox skrev:
Däremot för att hjälpa upp stegens egna kondensatorbank OCH att jämna ut MINDRE dippar (som Tokken redan påpekat) så gör de nytta.


Skall erkännas att mina kunskaper börjar bli lite till åren wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

6 851 Inlägg
23 september 2008
#66
Hardjim skrev:
Därför är gelbatterier ex optima underbara pga att dem har låg impedans. (inre resistans)
Och därav en mkt snabb urladdning.

Optima är INTE ett GEL batteri, det är ett AGM batteri...!


1 661 Inlägg
23 september 2008
#67
TT-Avant skrev:
Hardjim skrev:
Därför är gelbatterier ex optima underbara pga att dem har låg impedans. (inre resistans)
Och därav en mkt snabb urladdning.

Optima är INTE ett GEL batteri, det är ett AGM batteri...!

Okej, men optima är snabbt iallfall (Urladdning och låg impendans).

6 851 Inlägg
23 september 2008
#68
Hardjim skrev:
TT-Avant skrev:
Hardjim skrev:
Därför är gelbatterier ex optima underbara pga att dem har låg impedans. (inre resistans)
Och därav en mkt snabb urladdning.

Optima är INTE ett GEL batteri, det är ett AGM batteri...!

Okej, men optima är snabbt iallfall (Urladdning och låg impendans).

Ganska snabbt ja, men, en kondensator är snabbare.
Men det går inte ersätta ett batteri med en kondensator i kapacitet.
Vill man ha välljud så kan det va bra  att köra med bra batteri/er och kondensator.
Vill man bara spela höga dB så räcker det med bra batterier.
Senast redigerat av TT-Avant (23 september 2008)


Team dBakuten
3 453 Inlägg
23 september 2008
#69
Och för att klargöra.. en gång för alla!

En kondensator kan ALDRIG ersätta ett batteri.

Tycker det är så kul när folk tycker att man ska slänga på en kondensator
för att åtgärda strömproblem. Med en klen strömförsörjning hjälper det INTE!

Och med en stabil strömförsörjning, vad ska man med kondensatorn till då? wink
Senast redigerat av Tokken (23 september 2008)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

448 Inlägg
23 september 2008
#70
bara så du vet så är det inte rms watt du har smile
basen du har är på 200w rms om det är 12" varianten
och steget är  Effekt RMS (W): 4x60 alt. 1x120 och 2x60 eller 2x120 smile
så du lär nog inte behöva en kondensator iaf hehe
när du spelar hötg blir ditt ljus i cupén dåligt då ?

Xzit

2 665 Inlägg
23 september 2008
#71
Tokken du skriver bra när du skriver att en konding aldrig kan ersätta ett batteri.
Men det är tvärtom också.
Ett batteri kan aldrig ersätta en konding.
En konding kan lämna högre ström under kort tid jämfört med ett batteri, det är därför man snvänder kondingar.

Sharky visst har du rätt om mängden energi, men du kan inte få ut alla energi från battteriet på 0,5sekunder, det går inte men på kondingen går det. Grejen är hur snabbt du kan få ut strömmen.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Team dBakuten
3 453 Inlägg
23 september 2008
#72
Rickard-v skrev:
Tokken du skriver bra när du skriver att en konding aldrig kan ersätta ett batteri.
Men det är tvärtom också.
Ett batteri kan aldrig ersätta en konding.
En konding kan lämna högre ström under kort tid jämfört med ett batteri, det är därför man snvänder kondingar.

Sharky visst har du rätt om mängden energi, men du kan inte få ut alla energi från battteriet på 0,5sekunder, det går inte men på kondingen går det. Grejen är hur snabbt du kan få ut strömmen.

Med stabil strömförsörjning har du inte några sådana problem heller..
Jag har hållt på tillräckligt länge med bilstereo och kopplande för
att ha provat det in real life ack så många gånger.
Visst kan man använda kondensatorer men skillnaden i hastighet
på leveransen av ström är försvinnande liten OM du nu har en
stabil strömförsörjning.
Ett bra batteri är tillräckligt snabbt, du hör inte skillnaden.
Men visst jag behöver inte yttra mig i saken
mer om det är nu så.. gå och köp kondensatorer för glatta livet.
Gör som ni vill, jag tar inte illa upp.. wink
Senast redigerat av Tokken (23 september 2008)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

10 287 Inlägg
23 september 2008
#73
Du nuddar vid problemet...

När man nu har laddat ur sin konding, vad krävs då? Jo ett tillräckligt styvt matande nät som förmår att bibehålla kondensatorns spänning så nära arbetsspänning som möjligt.

Jag har aldrig mätt på en bilinstallation, men det skulle vara oändligt kul att mäta på en riktig installation med extra batterier nära slutstegen och mäta - med oscilloskop - med och utan konding, vilka tranisenta dippar man har.

/Göran

P.S Snabbheten hos stora kondingar är ytterst diskuterbar. Gissa varför man bygger nätdelarna i slutstegen med flera små kondingar.

Rickard-v skrev:
Sharky visst har du rätt om mängden energi, men du kan inte få ut alla energi från battteriet på 0,5sekunder, det går inte men på kondingen går det. Grejen är hur snabbt du kan få ut strömmen.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

6 851 Inlägg
23 september 2008
#74
Sharky skrev:
P.S Snabbheten hos stora kondingar är ytterst diskuterbar. Gissa varför man bygger nätdelarna i slutstegen med flera små kondingar.

Det kan ju delvis vara för att man inte direkt har plats för en konding på 1 farad oxå. Skulle man klämma in en sån i ett steg skulle steget förmodligen bli ganska rätt så klumpigt.
Därför monterar man flera små små sånna..
Säger inte att det är så, men tänk själv hur det skulle se ut med en "vanlig" större konding i ett steg.


10 287 Inlägg
23 september 2008
#75
Man behöver inte 1F men om man tittar tex på:

https://www1.elfa.se/data1/webroot/Z_DATA/06766273.pdf

Så ser man att den ekvivalenta serieinduktansen stiger från 12nH till 35nH när man går från 15000uF till 0.33F. Och så beter sig alla kondensatorer - ju mera kapacitans man vill ha - desto mera måste man mosa in i höljet och desto längre "slingor" blir det i burken och långa slingor är detsamma som ökad induktans.

/Göran

TT-Avant skrev:
Sharky skrev:
P.S Snabbheten hos stora kondingar är ytterst diskuterbar. Gissa varför man bygger nätdelarna i slutstegen med flera små kondingar.

Det kan ju delvis vara för att man inte direkt har plats för en konding på 1 farad oxå. Skulle man klämma in en sån i ett steg skulle steget förmodligen bli ganska rätt så klumpigt.
Därför monterar man flera små små sånna..
Säger inte att det är så, men tänk själv hur det skulle se ut med en "vanlig" större konding i ett steg.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

6 851 Inlägg
23 september 2008
#76
Just 1F va ett exempel på varför man kanske använder flera små än en stor...om du inte förstog det?



Sök