3157
Sök

Problem med basarna

Däckmontör
14 Inlägg
22 september 2008
Trådstartare
Tja, mitt första inlägg här blir ett problem hmm

Det är så att jag har 2st 12" basar kopplade till ett steg som jag med säkerhet vet klarar av att spela dom, och så har jag ett framsystem kopplat till ett annat steg fast med samma remote...

Problemet är att basarna inte spelar (ibland så händer det att dom helt plötsligt bara får för sig att börja fungera) jag har kollat ALLA kablar och allt ser ut att vara som det ska...

"None are more hopelessly enslaved than those who falsely believe they are free."
Johann Wolfgang von Goethe

16 197 Inlägg
22 september 2008
hur har du kopplat lågnivån??   samt startar bassteget som de ska?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Körv
3 535 Inlägg
22 september 2008
DJ_Liquid skrev:

Det är så att jag har 2st 12" basar kopplade till ett steg som jag med säkerhet vet klarar av att spela dom, och så har jag ett framsystem kopplat till ett annat steg fast med samma remote...

Problemet är att basarna inte spelar (ibland så händer det att dom helt plötsligt bara får för sig att börja fungera) jag har kollat ALLA kablar och allt ser ut att vara som det ska...

Räcker strömmen till? Kondensator? Generator?

Är allt jordat?

Jag gissar på att du bara behöver mer ström.

Truckdriving Man

448 Inlägg
22 september 2008
har exakt likadant problem.
ska testa nytt slutsteg för har också testat byta allt annat hehe

Xzit

1 785 Inlägg
22 september 2008
DJ_Liquid skrev:

Dålig kontakt? Kolla hur hög spänning du har på remote kabeln när huvudenheten är på. Om du direkt kopplar stegen istället med + till remote på steget försvinner problemet?

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Däckmontör
14 Inlägg
22 september 2008
Trådstartare
evilaudio skrev:

Ja ALLA kablar är rätt inkopplade plus att jag idag mätte spänningen som låg på 14.1 volt så det är inte det heller...

jag testade att koppla in basarna på den andra förstärkaren (för framsystemet) och det fungerade i 5 minuter sen la den och så av men framsystemet fortsatte den att spela:???

Snälla hjälp mig förstå vad fan det ee jag gör fel för att jag blir nästan galen av att sätta mig i bilen utan att kunna lyssna på musik i bra kvalité roll

"None are more hopelessly enslaved than those who falsely believe they are free."

1 785 Inlägg
23 september 2008
DJ_Liquid skrev:
evilaudio skrev:

Ja ALLA kablar är rätt inkopplade plus att jag idag mätte spänningen som låg på 14.1 volt så det är inte det heller...

jag testade att koppla in basarna på den andra förstärkaren (för framsystemet) och det fungerade i 5 minuter sen la den och så av men framsystemet fortsatte den att spela:???

Snälla hjälp mig förstå vad fan det ee jag gör fel för att jag blir nästan galen av att sätta mig i bilen utan att kunna lyssna på musik i bra kvalité roll

Jag blir galen av dessa slarviga förklaringar som knappt går att läsa! Utesluter ord osv.

Måste ni skriva som ni talar? Ska jag skriva på skånska eller småländska?

Du har väl eldat någon av spolarna i basarna, kolla ohm med multimeter.

Man tröttnar på att svara när en mening får läsas om och om igen för att tydas. Testa själv

Mao trönar po a sva nä e meni få läsas om o omigen fö a tyda

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Avstängd
367 Inlägg
23 september 2008
grova kablar . går inte driva slutsteg med tunna kablar . ska va typ 20gånger grovare än en vanlig elkabel i bilar tex till lampor osv ,gäller jord oxå

skrapa lacken vi jorden ordentligt. skruva dit igen
och spruta lite 5-56 efter att du skrapat för jordningen på karossen

ta 6 Hög upplösta bilder på kopplingen :

bakom huvudenheten
vid steget
koppling i lådan
koppling till lådan
och jordningen
samt batteriet

så kirrar vi det på EN GÅNG. annars är steget cp
Senast redigerat av beyond (23 september 2008)

MVH Beyond

448 Inlägg
23 september 2008
jag lyssnar tålmodigt här också hehe , har samma problem fast jag har inte så hög spänning.

Xzit

448 Inlägg
23 september 2008
hur hög bör spänningen vara på remoten ?
jag kör samma remote till båda mina steg och dem beter sig precis som trådskaparen problem.

Xzit

733 Inlägg
23 september 2008
XzitXR3I skrev:
hur hög bör spänningen vara på remoten ?
jag kör samma remote till båda mina steg och dem beter sig precis som trådskaparen problem.

spänningen bör vara minst 12 volt men egentligen mer....

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

Däckmontör
14 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
beyond skrev:
grova kablar . går inte driva slutsteg med tunna kablar . ska va typ 20gånger grovare än en vanlig elkabel i bilar tex till lampor osv ,gäller jord oxå

bakom huvudenheten
vid steget
koppling i lådan
koppling till lådan
och jordningen
samt batteriet

Jag fixar det direkt efter jobbet lägger upp bilderna runt 22.00 tiden idag...

Avstängd
367 Inlägg
23 september 2008
DJ_Liquid skrev:
beyond skrev:

bakom huvudenheten
vid steget
koppling i lådan
koppling till lådan
och jordningen
samt batteriet

Jag fixar det direkt efter jobbet lägger upp bilderna runt 22.00 tiden idag...

KANONERS

då kan vi avgöra det

MVH Beyond

Däckmontör
14 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
hello här kommer bilderna

Baslådans slutsteg
http://www.copyteknik.se/slutsteg%20str … 0basar.JPG

Lågnivå till basarna
http://www.copyteknik.se/slutsteg%20lagniva%20basar.JPG

Framsystemets slutsteg
http://www.copyteknik.se/slutsteg%20framsystem.JPG

fler bilder kommer snart

Avstängd
367 Inlägg
23 september 2008
framsystemt är högtalarna fel kopplade. 3högtalar kablar till framsystem?.   kan ej stämma

och grövre kablar . man kan inte ha högtalar kabel till plus och minus på nått steg. och verkligen inte till bas steg. ,värst var den röda tunna du har som plus till framsystemts steg. men även kablarna + och minus till bas steget

kör ett 30mm från batteriet plus pol.   och till ett block. där du kör ut två st 16mm plus till var sitt steg

samma med jord. och skrapa i karossen ordentligt för jorden .

2st block . grövre kablar  . och koppla rätt . det där va galet

ditt framsystem som är fel oxå
http://www.copyteknik.se/slutsteg%20framsystem.JPG

bas steget du har . alldeles för tunna kablar plus och minus. hötalar kablar eller? går i remote direkt
http://www.copyteknik.se/slutsteg%20str%F6m%20och%20hogtalarkablar%20basar.JPG
Senast redigerat av beyond (23 september 2008)

MVH Beyond

www.ljudbyggaren.se
504 Inlägg
23 september 2008
Ser ut som att du bör riva ut allt i kabelväg och lägga i lite grövre till + och -........till att börja med....

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se

Avstängd
367 Inlägg
23 september 2008
så här ska det se ut

disbrutions block   / power block

både på minus och plus

här är bild ex på ett plus

en feting in . lite smalare för varsitt slutsteg

https://www.expeditionexchange.com/jlaudio/jlaudio006%20003.jpg

glöm inte göra likadant med minus oxå

samt varför har du tre högtalar kablar till ett framsystem?
du har inte ens kopplat RCA till 3kanalen

MVH Beyond

Avstängd
367 Inlägg
23 september 2008
PS alla kablar nytt. såg inte bra ut me gammal RCA kabel me färg skador på mm

och två blocks . samt säkrings hållare 3st till plus kablarna , först mellan det grova .batteri till block.   . sedan två lite mindre säkringar i tunnare ström kablarna mellan steg och block

tex 160amp på fet kabeln . 100amp till basen. 60 amp till framsystem

MVH Beyond

Däckmontör
14 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
ojoj

Måste tydligen lära mig ett och annat

tack för alla svar jag ska försöka fixa allt imorgon och så får jag hoppas på att det börjar fungera

ps. högtalarkablarna som är på kanal 3 är för basen jag hade glömt att ta bort dom efter att jag testat och koppla in basen på framsystemets slutsteg det är därför det ser ut som det gör

men då vet jag att alla kablar ska bytas

Tack

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
24 september 2008
beyond skrev:
PS alla kablar nytt. såg inte bra ut me gammal RCA kabel me färg skador på mm

och två blocks . samt säkrings hållare 3st till plus kablarna , först mellan det grova .batteri till block.   . sedan två lite mindre säkringar i tunnare ström kablarna mellan steg och block

tex 160amp på fet kabeln . 100amp till basen. 60 amp till framsystem

Thank you very much man! Nu lärde jag mig lite mer! Vart kan man köpa Power blocken någonstans? Kan vara bra att veta när man ska sätta in ett till steg.

Lägger gärna till dig som vän tills den dagen jag får Ljudfrågor! big_smile

Ont om hästkrafter är det gott om.

Sök