3909
Sök

volvo 16v turbo grenrörs bygge. bygga så här (bild) eller ha massa jobbiga böjar. vad är bäst?

812 Inlägg
1 oktober 2008
Trådstartare
#1
hej. ska börja bygga turbogrenrör snart till 16v motorn men lite kluven på hur man ska bygga om man ska slösa bort en hel dag lr 2 med massa böjar som alla har eller om man ska satsa på ett lätt grenrör?? nån som vet om de finns för/nakdelar med de lätta grenröret?

går ju att plasera turbon nån annanstans än där den är uppritat på bilden

https://www1.garaget.org/gallery/archive/36962/475258_7hma1u.jpg


mvh mårten
Senast redigerat av pimpad740 (1 oktober 2008)

man lever bara en gång..

812 Inlägg
2 oktober 2008
Trådstartare
#2
ööööm tongue nu är ja inte med på hur du menar tongue så länge de är rätt stl på rören och går att svetsa i är de väl okej ?? tongue

man lever bara en gång..

812 Inlägg
2 oktober 2008
Trådstartare
#3
Dansken- skrev:
pimpad740 skrev:
ööööm tongue nu är ja inte med på hur du menar tongue så länge de är rätt stl på rören och går att svetsa i är de väl okej ?? tongue

Om du använder fel material, alltså något som inte tål höga temperaturer, börjar det skala på insidan och de biterna hamnar på turbinbladen och fastnar där. Det skapar obalans och tillsist rasar turbon.

ja ha du menar såå tongue jo de blir ju inge skit. inge kul om man får byta turbo var och varannan dag tongue

man lever bara en gång..

561 Inlägg
2 oktober 2008
#4
Helst ska ju alla rören vara lika långa? är ju ingen expert, men folk bygger ju inte böjjarna för skoj skull direkt. Dock lär ditt säkert funka endå


Volvo-Beroende
289 Inlägg
2 oktober 2008
#5
Känns som att avgaserna ska bromsa varandra :S. Fast det borde ju helt klart funka smile. Känns bara konstigt tongue. Men längden är väl mest viktig på sugmaskiner?

Volvo 760 TIC -84 B23ET

KHRacing
2 oktober 2008
#6
kommer funka perfekt.
Polaren har liknande på sin Turbo CR´-X.   går som faen självt.

jopp
145 Inlägg
2 oktober 2008
#7
flödet kommer att suga feting, men visst kommer det "funka" skulle dock aldrig kunna göra nått likande själv..



lycka till!

jomenvisst

146 Inlägg
2 oktober 2008
#8
Den enda fördelen med det där grenröret är väl att det är lätt att bygga, beror ju helt på om du ska ha 700hk också... då är det väl inte optimalt. Men tror nog det där ska funka om du inte är ute efter några större effekter. smile


812 Inlägg
2 oktober 2008
Trådstartare
#9
Freppazz skrev:
Den enda fördelen med det där grenröret är väl att det är lätt att bygga, beror ju helt på om du ska ha 700hk också... då är det väl inte optimalt. Men tror nog det där ska funka om du inte är ute efter några större effekter. smile

nä men lite över 400 har ja hoppats på iaf med rätt agg big_smile

man lever bara en gång..

812 Inlägg
2 oktober 2008
Trådstartare
#10
Sleepy_One skrev:
flödet kommer att suga feting, men visst kommer det "funka" skulle dock aldrig kunna göra nått likande själv..



lycka till!

men de blir väl samma som att ha långa rör fast modeller än simplare för avgasera  "trycks" ju ut iaf. men men men får väl pröva tongue

man lever bara en gång..

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
2 oktober 2008
#11
Jag skulle ha gjort det ordentligt från början och bygga så alla rör tar lika "lång" tid för avgaserna att nå turbon.
alltså bygga med böjar och f*n vet hans moster.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

812 Inlägg
2 oktober 2008
Trådstartare
#12
Streethawk skrev:
Jag skulle ha gjort det ordentligt från början och bygga så alla rör tar lika "lång" tid för avgaserna att nå turbon.
alltså bygga med böjar och f*n vet hans moster.

okej men kollar man på 2l 16v turbo grerör så är dom ju byggda på nästan samma sätt föruton att turbom sitter under och längre bak men då vette fan om jag får plats med turbo medell stor?

man lever bara en gång..

Slav
1 454 Inlägg
2 oktober 2008
#13
detdär är INGE bra.. du kan ju inte länka ihop alla fyra rör i ett och samma. dra fyra krökar ut i en kollektor ist så slipper det bli massa mottryck.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
2 oktober 2008
#14
det kommer funka, men inte bra. original grenrör på min cheva ser ut nästan så, och det bromsar avgaserna nåt enormt, när dom måste byta riktning o tvingas ihop på det sättet. Det mer komplicerade sättet med böjar o så gör ju att avgaserna får en mkt lättare väg att röra sig i, jämför motorvägspå/avfarter jämfört med vanliga fyrvägskorsningar, vilka går lättast o snabbat att komma igenom?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

812 Inlägg
2 oktober 2008
Trådstartare
#15
Henka_ skrev:
detdär är INGE bra.. du kan ju inte länka ihop alla fyra rör i ett och samma. dra fyra krökar ut i en kollektor ist så slipper det bli massa mottryck.

men hur kan de bli så mkt mottryck måste ju fungera på samma sätt som en kolektor

man lever bara en gång..

10 287 Inlägg
2 oktober 2008
#16
Avgaserna består av pulser från varje cylinder. Man vill inte att dessa skall krocka med varandra hipp som happ. Man vill att dom skall så ostört och ordnat som möjligt driva turbinen.

/Göran

pimpad740 skrev:
men hur kan de bli så mkt mottryck måste ju fungera på samma sätt som en kolektor

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Slav
1 454 Inlägg
2 oktober 2008
#17
Här har du en bild på ett väl fungerande grenrör. du ser ju att principen är olika från din ritning.

http://www.geting.se/image.php/127338-DSC.JPG

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

812 Inlägg
2 oktober 2008
Trådstartare
#18
Sharky skrev:
Avgaserna består av pulser från varje cylinder. Man vill inte att dessa skall krocka med varandra hipp som happ. Man vill att dom skall så ostört och ordnat som möjligt driva turbinen.

/Göran

pimpad740 skrev:
men hur kan de bli så mkt mottryck måste ju fungera på samma sätt som en kolektor


okej då är ja med. men man får väl prova å se lr om man hittar ett färdigt till bra pris.  har inte tålamod till åntdär när man ska hålla på å finslipa på ett grenrör tongue är så mkt annat som ska köras på bilfan oxå tongue men om man kör med "böjar" med sammakonstruktion och sedan drar en stor böj upp till turbon då :S vet inte om ni förstår exakt hur a menar men får väl hppas på de tongue för att få tag på ett grenrör till en 2l värkar vara hopplöst

man lever bara en gång..

10 287 Inlägg
2 oktober 2008
#19
Jag förstår hur du menar (tror jag...)  och en liknande konstruktion fanns på Porsche 944 turbo där turbon satt på "andra sidan motorn" eftersom motorn lutar så in i helsike på dom bilarna.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

812 Inlägg
2 oktober 2008
Trådstartare
#20
Sharky skrev:
Jag förstår hur du menar (tror jag...)  och en liknande konstruktion fanns på Porsche 944 turbo där turbon satt på "andra sidan motorn" eftersom motorn lutar så in i helsike på dom bilarna.

/Göran

okej då kanske de är ett alternativ big_smile om inte du ska sälja ditt grenrör billigt wink

man lever bara en gång..


Sök