2641
Sök

Dubbla batterier: Optima gul - gul eller gul - röd?

Avstängd
67 Inlägg
15 december 2008
#21
Tokken skrev:
Final_Triumph skrev:
Tokken skrev:

Mja det där var ju enormt bra priser.. Undrar vad optima säger om den prissättningen.
Haha va skadat. Vad bryr du dig om det. Det blir batterier sålda i alla fall
Vilket är bra för Optima, Många som har dom priserna
Skadat? Ofan.. Jag käner mig inte skadad på något vis.

Varför jag undrar är för att jag vet att optima har haft problem med just
företag som säljer deras produkter under accepterat ÅF pris.
Så nej det behöver inte gynna optima alls.
Du får ursäkta mig, Men jag fattar inte vad du snackar om. Är inte intresserad heller. Vill du öka priserna eller ? smile vilken lirare. Välkommen till lilla sverige : Fri konkurans. Priser hos vissa är på tok för mkt anser jag. Man har inte råd. Men tur är att jag hitta mina för 4390kr då för två S5.5

Team dBakuten
3 453 Inlägg
15 december 2008
#22
Final_Triumph skrev:
Tokken skrev:
Final_Triumph skrev:
Haha va skadat. Vad bryr du dig om det. Det blir batterier sålda i alla fall
Vilket är bra för Optima, Många som har dom priserna
Skadat? Ofan.. Jag käner mig inte skadad på något vis.

Varför jag undrar är för att jag vet att optima har haft problem med just
företag som säljer deras produkter under accepterat ÅF pris.
Så nej det behöver inte gynna optima alls.
Men tur är att jag hitta mina för 4390kr då för två S5.5
Grattis då.. roll
Senast redigerat av Tokken (15 december 2008)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

42 Inlägg
15 december 2008
#23
Tokken, piper trollradarn? tongue

21 761 Inlägg
15 december 2008
#24
Victorduvet skrev:
ett stort Tudor maxxima lastbilsbatteri
Tudor Maxxima finns inte som lastbilsbatteri vad jag vet iaf, det finns bara som 50 Ah startbatteri och 50 Ah djupcyklingsbatteri. Åtminstone här i Sverige. smile

3 112 Inlägg
15 december 2008
#25
Tokken skrev:
Final_Triumph skrev:
Tokken skrev:
Mja det där var ju enormt bra priser.. Undrar vad optima säger om den prissättningen.
Haha va skadat. Vad bryr du dig om det. Det blir batterier sålda i alla fall
Vilket är bra för Optima, Många som har dom priserna
Skadat? Ofan.. Jag käner mig inte skadad på något vis.

Varför jag undrar är för att jag vet att optima har haft problem med just
företag som säljer deras produkter under accepterat ÅF pris.
Så nej det behöver inte gynna optima alls.
Vi har som sagt fri konkurrens i Sverige så Optima kan ju bara ange ett "rekommenderat" ut-pris.
Man kan aldrig tvinga ÅF till en viss prissättning. Än mindre samarbeta flera ÅF om utpriset, då det blir väldigt kännbart i rätten och kallas kartell-bildning.

Det man har problem med ,som de flesta andra företag, är sido-import. Fast har man en svensk åf som inte klarar av att matcha utländska distributörers prissättning kan man fråga sig om inte Optima valt fel företag som generaldistributör i Sverige/Norden/norra Europa eller hur det nu är.
Senast redigerat av viccoA (15 december 2008)


Avstängd
67 Inlägg
15 december 2008
#26
viccoA skrev:
Tokken skrev:
Final_Triumph skrev:

Haha va skadat. Vad bryr du dig om det. Det blir batterier sålda i alla fall
Vilket är bra för Optima, Många som har dom priserna
Skadat? Ofan.. Jag käner mig inte skadad på något vis.

Varför jag undrar är för att jag vet att optima har haft problem med just
företag som säljer deras produkter under accepterat ÅF pris.
Så nej det behöver inte gynna optima alls.
Vi har som sagt fri konkurrens i Sverige så Optima kan ju bara ange ett "rekommenderat" ut-pris.
Man kan aldrig tvinga ÅF till en viss prissättning. Än mindre samarbeta flera ÅF om utpriset, då det blir väldigt kännbart i rätten och kallas kartell-bildning.

Det man har problem med ,som de flesta andra företag, är sido-import. Fast har man en svensk åf som inte klarar av att matcha utländska distributörers prissättning kan man fråga sig om inte Optima valt fel företag som generaldistributör i Sverige/Norden/norra Europa eller hur det nu är.
Jipps!
Man blir paff på alla som trevliga bilstereo gossar som ska ha över 2800kr för ett 4.2 Optima när dom finns för 1995kr - 2100kr på många andra ställen ! Trist Hoppas dom sänker batterierna till rimliga Konsuments priser
Bilstereo företagen borde ha nån drive med 2st Optima för 4000kr högts  . typ 3900kr
Så folk kunde köpa batteri på samma ställe ! Antar dom inte vill bara !

21 761 Inlägg
15 december 2008
#27
Final_Triumph skrev:
Läst tex att om jag lämnar ett Optima batteri tex halvfullt 4mån , då är det adjö till den?
Har även läst den är helt service/underhålls fri ? ( borde inte behöva underhåll laddas med andra ord).
Hur det är med Optima YT när det står i halvladdat skick i flera månader vet jag inte, men det är knappast speciellt mycket känsligare än andra AGM-batterier. GEL-batterier brukar vara mindre känsliga för såna saker.

Med "service och underhållsfritt" menas bla att man inte ska behöva fylla på batterivatten vid normal användning, det har ingenting med "ej behov av underhållsladdning" att göra. smile
Underhållsfria batterier är extra täta och läcker därför inte ut knallgas/syra normalt sett, såvida de inte överladdas förstås. Spänningsreglerad laddare är nödvändigt till såna batterier.

Final_Triumph skrev:
Optima Gult 55ahm och ett Trojan 100ah batteri
*Varför skiljer det så mkt i ahm?
**Vilket tål en låt med motorn AVSLAGEN och startas igen efter ett par veckor?
***Klarar dessa Utan behov av underhålls laddning  dvs EJ service/underhåll ?

****För och nackdelar mellan dessa två`? Har läst bägge är bilstereo anpassade , har läst tex trojan är båt batteri enbart (icke ultimata för bilar) och även att det är ultimata för bilar har jag läst
Varför det skiljer så mycket i kapacitet beror på att Trojan 27 AGM har högre kapacitet. Jag förstår nog inte frågan riktigt. smile

Vilket batteri som helst klara av att låta stereon spela en låt för att sedan stå i fyra veckor och kunna starta motorn igen, det beror helt på hur mycket det har blivit urdraget. smile

Inget batteri kan vara utan underhållsladdning ifall batteriet hela tiden blir urladdat, blir det ofta urladdat så ska det istället underhållsladdas för att undvika djupurladdningar. I förebyggande syfte alltså. smile

Trojan 27 AGM räcker längre, som dbakuten skriver, och det ska det ju också göra rent logiskt eftersom det har nästan dubbelt så hög kapacitet som Optima YT 4.2. Trojan 27 AGM går säkert bra att använda som startbatteri också, men det har dock inte lika hög startström som Optima YT 4.2.

Båda batterierna passar som sagt bra till bilstereo eftersom de tål en del djupurladdningar, men med tanke på att båda batterierna är av AGM typ så är ju Trojan 27 AGM ett bättre val ur "spela-länge-med-motorn-avslagen" synpunkt.

Avstängd
67 Inlägg
15 december 2008
#28
Tackar Drön. Vad anser du om S5.5 Optima gula med 75ah ? det  kan ej vara fyskam?
Jag har ett gammal ruckel mack laddare, antar nu efter det du sa så är den bara glömma ? Vart hittar man nått prisvärt batteriladdare anpassat till såna här AGM ? tex nu till dom här som jag beställt nu S5.5 Optima gula
Tack på förhand

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
15 december 2008
#29
Ingen som lagt märke till att startmotors pris på optimabatterier är ett kampanjpris ??

Iaf så är en Ctek MSX7000 en bra laddare till ett optimabatteri och den funkar till allting. Dessutom är den ganska liten och smidig.

Köpte min från mekonomen för 895kr big_smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

21 761 Inlägg
15 december 2008
#30
Final_Triumph: Optima YT 5.5 har jag inte testat, hur det fungerar får andra ge råd om. Det verkar ju kraftigt i förhållande till kapaciteten om man utgår ifrån specen, men tyvärr tar det ganska stor plats för att vara ett 75 Ah batteri. Finns ju också andra batterier med samma kapacitet som har högre startström, tex Stinger/Odyssey.

Man ska helst ha spänningsreglerade laddare till AGM-batterier och andra underhållsfria batterier. Jag har bara provat C-TEK och kan inte uttala mig om andra laddare, men mina laddare har iaf fungerat klanderfritt hittills. Det finns dock andra laddare med liknande teknik och de är nog lite billigare också.
Senast redigerat av Drönirettab (15 december 2008)

Avstängd
67 Inlägg
15 december 2008
#31
Tack för era tips igen
Jag hade ett C-TEC som pajja, har minne av att den hette 3200 eller 3600? gav 600spänn för den. Pajja för mig efter två veckor. Jag tog pengarna tillbaka, kanske borde tatt en ny/Gett chans för en till ?
Då ladda jag vanligt 95ah blysyra batteri, men det spelar väll ingen roll ? eller är dessa C TEC endast för AGM och GELE?

Läste dock nånstans att C-TEK skulle vara farlig till Optima om man tex köpte modellen med 25a värsting 9 eller 10tusen laddarn tror ja det hette eller nått sånt som C TEK har.
Optima ska visst ha egen laddare? som är helt optimal ? har inte sett såna dock
Det är så mkt man läst , vad är sant och inte liksom?

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
15 december 2008
#32
Final_Triumph skrev:
Tack för era tips igen
Jag hade ett C-TEC som pajja, har minne av att den hette 3200 eller 3600? gav 600spänn för den. Pajja för mig efter två veckor. Jag tog pengarna tillbaka, kanske borde tatt en ny/Gett chans för en till ?
Då ladda jag vanligt 95ah blysyra batteri, men det spelar väll ingen roll ? eller är dessa C TEC endast för AGM och GELE?

Läste dock nånstans att C-TEK skulle vara farlig till Optima om man tex köpte modellen med 25a värsting 9 eller 10tusen laddarn tror ja det hette eller nått sånt som C TEK har.
Optima ska visst ha egen laddare? som är helt optimal ? har inte sett såna dock
Det är så mkt man läst , vad är sant och inte liksom?
Vad jag har hört så tillverkas optimas "egna" laddare av just C-TEK så att dom skulle vara skadliga för optimabatterier vettefaen.

Laddaren du tänker på är nog MSX25000 och är på 25A, den har kanske något läge där den kan överladda batteriet om man inte är försiktig ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

21 761 Inlägg
15 december 2008
#33
Det är nog möjligt att Optima har en "egen" laddare som är optimerad för just deras batterier, har för mig att jag har sett något sånt iaf. Andra batteritillverkare har säkert "egna" laddare också kan jag tänka mig, åtminstone när det gäller lite mer avancerade batterier.

C-TEK passar till AGM, GEL och vanliga batterier. Även MXS25000 (deras största laddare just nu) går bra att använda till tex Optima, inga problem med detta. Har både MXS7000 och MXS25000 hemma.

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
15 december 2008
#34
såg att han som är vd för optima hadde skrivit i nått forum ang optimas o hur dom ska laddas.,.han ville ju så klart att man skulle använda sig av optimas egna laddare..
men cteck är ju en likadan..iafx3600 och uppåt..


Avstängd
67 Inlägg
15 december 2008
#35
Jipps. 25000 hette C tek som Optima kom ut med en varning på ! En anställd eller var det VDn i USA som gav ut det!
Man måste vara super försiktig med den laddaren! När det gällde Optima Batteriet ! Det va så allvarligt som EXPLOSIONS risk sad  25000 laddaren gäller detta enbart !
Men som sagt vem ska man lita på?

I alla fall tänker inte jag köpa nån laddare för över 1000kr
Så att jah skulle man nu hitta en Optima laddare för det skulle jag köpa ett ! Annars veta fan kanske C TEK 3600. Jag hade den minsta den kanske hette 3200? det var den som kostar 595kr
C tek har ett par patent och sägs rakt av vara smartaste laddaren för övrigt , detta har jag läst av VDn på C TEK börje bjönesson börjesson eller nått sånt hette han.
Inte så lätt inte ! när många snackar olika saker hela tiden !

DRÖN du har optima yellow ? och kör med c tek 7000 sa du bla, Har du laddat och donat ofta? Har mkt erfarenheter av ladda just Optima yellow med C tek? och det har funkat bra? Men 7000 modellen kostar säkert 1500spänn typ? Är det värt det? eller funkar det med en serie under 7000ingen?
-för en som vill ladda lite då och då bara

Allt jag tänker på är att jag inte vill  pajja  batterierna jag köpt nu ,för över 4tusen kr
Senast redigerat av Final_Triumph (15 december 2008)

Avstängd
67 Inlägg
15 december 2008
#36
pattilatti2 skrev:
såg att han som är vd för optima hadde skrivit i nått forum ang optimas o hur dom ska laddas.,.han ville ju så klart att man skulle använda sig av optimas egna laddare..
men cteck är ju en likadan..iafx3600 och uppåt..
Tror inte Optima och C tek är samma ! Då c tek har vissa patenter osv ! Och att Optima har hög utveckling på egna produkter ! Optima om dom har en laddare ! då har dom såklart gjort den själva och inte köpt in från ett svenskt bolag !

Avstängd
67 Inlägg
15 december 2008
#37
Hittat info om Optima Laddare
Optimas Laddare

Den största skillnaden mellan Optimas batteriladdare mot de flesta av annat fabrikat är att Optimas laddare är DIGITALA, det betyder att Optimaladdaren hela tiden har full kontroll på laddningen, och du behöver alltså inte oroa dej för att överladda eller förstöra batteriet under laddningen.

En av alla fördelar med Optimas batteriladdare är att det faktiskt går att ladda alla typer av bilbatterier med dem, det finns nämligen en omkopplare på undersidan som sänker laddströmen, så att du även kan ladda "vanliga" batterier med den.

Skillnaden mellan den röda 3-stegsladdaren och den gula 5-stegsladdaren är den att den gula är även anpassad för sk "Deep Cykle" batterier, för kontinuerlig övervakning och "pulsning" av det anslutna batteriet. Färgen på laddarna har således ingenting att göra med färgen på batteriet.

OBS! Uppge vid beställning om du önskar 12 Volt eller 24 Volt.

Optima Röd Laddare, 3-Stegs: 1 295 kr
Optima Gul Laddare, 5-Stegs: 1 895 kr

Avstängd
67 Inlägg
15 december 2008
#38
Slejpner skrev:
ett optimas enda svaghet e om det får en laddspening på över 15v så e det bara att slänga det men anars så e det ett juvligt batteri

Stämmer bra det, den optimala laddspänningen är: 14,4 - 14.6 volt för Optima YT. Så det gäller att se upp om man har någon av de två Ctek laddarna som "automatiskt boostar" under en timmas tid med 16 volt.
En, eller ett par boostningar, skadar nog ej Optimat, men sker det kontinuerligt så torkar batteriet ut.

Ctek laddarna som "boostar automatiskt" är följande modeller: MSX-7000 samt den största 25000. Här finns det verkligen anledning att se upp.
Boostningen sker automatiskt när man väljer den högsta laddspänningen. Vill minnas att det är 14,6v.

saxat från
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … action=new
Senast redigerat av Final_Triumph (15 december 2008)

21 761 Inlägg
15 december 2008
#39
Jag har ett Tudor Maxxima 900 i min bil, har laddat någon gång med MXS7000 och det har inte varit några problem. Det finns ett antal "stora" bilstereobyggare både här på forumet och på andra forum som har provat flera modeller av C-TEK och det har inte varit problem för dem heller.

Det är inte bara Optima som man ska vara försiktig med när det gäller hög laddspänning, detta gäller samtliga AGM-batterier eftersom de innehåller väldigt liten mängd syra jämfört med "vanliga" batterier.

När det gäller MXS 25000 och MXS7000 så gör de inte "boostningen" utan att man har valt just detta läge, dvs man rår själv för ifall batteriet får en hög laddspänning. smile

C-TEK har gjort tester på Optima för att se hur stor vätskeförlust det blir när läget "recond" (boostning) används, nu minns jag inte den exakta siffran men det kan jag lätt "gräva fram" om någon vill veta. Förlusten var dock minimal och det ska nog till en hel del såna laddningar innan batteriet tappar märkbart i kapacitet.

Spänningen vid "recond" är 15,7 V på nyare laddare enligt manualerna, på äldre laddare var det 16 V. Laddtiden med den spänningen är maximerad till 4 timmar, sedan går laddaren över till pulsladdning (underhållsladdning). Ingen risk att batteriet står och "kokar" tills man slår av den alltså. smile

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
15 december 2008
#40
ja kör då med x3600 på mina optimas, funkar klockrent..på billäget dvs..har ej testat dom andra lägena boost osv.
men de kanske är boost först  på billäget med.
inte SÅ stor koll på instruktionerna just nu..
nja det jag menade med att vd elr nån anställd gått ut i nå forum var att ja innan ja köpte grejorna,tog reda på hur o varför det skall laddas på det viset.
då googla ja mig fram till nån sida där frågor besvarades,och där hadde ant vd för ctec laddare/optima batterier,lagt in sina synpunkter,det var väl nån som vill få veta "riktiga" fakta o faktiskt hadde bett om svar från högre personer..just pga av det du säger att de möjligen skulle finnas risk för explosion elr annat i boost lägen o om dom stod i det för länge,men dom boostar ju bara en viss tid,inte 24/h
så jag tror ej risken finns för det..
x3600 laddar väl 14.7 på billäget har ja för mig..elr 14.9vsamt på boost läge 15.1?
går väl o disskutera i all oöndlighet detta,men man måste ju ha lite vett me,,ställ in normalläge ladda med det,är batteriet verkligen hel dött.så äre väl inte mer o göra än o köpa ett nytt,laddarna är ju inga mirakel apparaturer heller.fast dom e bra.



Sök