Final_Triumph skrev:
Läst tex att om jag lämnar ett Optima batteri tex halvfullt 4mån , då är det adjö till den?
Har även läst den är helt service/underhålls fri ? ( borde inte behöva underhåll laddas med andra ord).
Hur det är med Optima YT när det står i halvladdat skick i flera månader vet jag inte, men det är knappast speciellt mycket känsligare än andra AGM-batterier. GEL-batterier brukar vara mindre känsliga för såna saker.
Med "service och underhållsfritt" menas bla att man inte ska behöva fylla på batterivatten vid normal användning, det har ingenting med "ej behov av underhållsladdning" att göra.
Underhållsfria batterier är extra täta och läcker därför inte ut knallgas/syra normalt sett, såvida de inte överladdas förstås. Spänningsreglerad laddare är nödvändigt till såna batterier.
Final_Triumph skrev:
Optima Gult 55ahm och ett Trojan 100ah batteri
*Varför skiljer det så mkt i ahm?
**Vilket tål en låt med motorn AVSLAGEN och startas igen efter ett par veckor?
***Klarar dessa Utan behov av underhålls laddning dvs EJ service/underhåll ?
****För och nackdelar mellan dessa två`? Har läst bägge är bilstereo anpassade , har läst tex trojan är båt batteri enbart (icke ultimata för bilar) och även att det är ultimata för bilar har jag läst
Varför det skiljer så mycket i kapacitet beror på att Trojan 27 AGM har högre kapacitet. Jag förstår nog inte frågan riktigt.
Vilket batteri som helst klara av att låta stereon spela en låt för att sedan stå i fyra veckor och kunna starta motorn igen, det beror helt på hur mycket det har blivit urdraget.
Inget batteri kan vara utan underhållsladdning ifall batteriet hela tiden blir urladdat, blir det ofta urladdat så ska det istället underhållsladdas för att undvika djupurladdningar. I förebyggande syfte alltså.
Trojan 27 AGM räcker längre, som dbakuten skriver, och det ska det ju också göra rent logiskt eftersom det har nästan dubbelt så hög kapacitet som Optima YT 4.2. Trojan 27 AGM går säkert bra att använda som startbatteri också, men det har dock inte lika hög startström som Optima YT 4.2.
Båda batterierna passar som sagt bra till bilstereo eftersom de tål en del djupurladdningar, men med tanke på att båda batterierna är av AGM typ så är ju Trojan 27 AGM ett bättre val ur "spela-länge-med-motorn-avslagen" synpunkt.