3270
Sök

Vilka (gat)bilar har 4-skivig wankel?

1 217 Inlägg
10 oktober 2008
Trådstartare
Ja, som topic lyder: Vilka (gat)bilar har 4-skivig wankelmotor orginal?

Har funderat en stund och jag kommer inte på någon alls:/

1 703 Inlägg
10 oktober 2008
Efter lite efterforskning så verkar det som att det enbart byggdes ett par konceptbilar med 4skiviga wanklar på 60talet.

Det mest kända fordonet med 4skivig wankel är väl 787B. Porr på majestätisk nivå!

KHRacing
10 oktober 2008
Mazda Cosmos har 3-skivig iaf

1 217 Inlägg
10 oktober 2008
Trådstartare
henkebenke skrev:
Efter lite efterforskning så verkar det som att det enbart byggdes ett par konceptbilar med 4skiviga wanklar på 60talet.

Det mest kända fordonet med 4skivig wankel är väl 787B. Porr på majestätisk nivå!

Okej:/ Ja, 787 har man ju drägglat till x antal ggr på tuben..

Hmm, det är ju inte så många delar i en såndär motor egentligen..
Man kanske kan bygga en egen från scratch med hjälp av lite cnc och sånt.
Största problemet blir väll apex-tätningarna då.

451 Inlägg
10 oktober 2008
Samma fina wankel tomgång haha

1 217 Inlägg
10 oktober 2008
Trådstartare
T5Black skrev:
Samma fina wankel tomgång haha

Den är ju underbar big_smile Whop whop whop whop...

Häst
1 099 Inlägg
10 oktober 2008
henkebenke skrev:

Gah, grrrrrymt ljud. Sitter o ryser smile

Än är inte den sista idioten född..

82 Inlägg
10 oktober 2008
Apextätningarna är inte det största problemet, det e vevaxeln. Man får bygga en ny från schrach o de e ente mycket svårare än att tillverka en ottomotor specialvevaxel. Men få besitter kunskapen, där ligger proppen. Och nej, de finns inga 4-skivigawanklar i produktinsbilar. tyvärr sad

Man har varit med för...

155 Inlägg
10 oktober 2008
Fan va cool! smile
Nån som vet nån genomskärnings bild på en vankel el nån som har kunskapen. Man vågar antagligen aldrig plocka isär en sådan motor för att trimma. tongue
Lite ojämn tomgång. tongue Är det bara för att de är triangelformad "kolvar/skivor" ?

"You wanna drive it, then buy it!"

296 Inlägg
10 oktober 2008
Det där gav mig gåshud. Underbart! Måste skaffa mig en RX7:a också någon gång. Fast jag tror att tre rotorer får räcka då smile

258 Inlägg
10 oktober 2008
taway: Det är väl bara 2 rotorer i en rx7a?

chand021: Snacka med  "Lasse wankel" även ts motor har kunskap om wankel har jag för mig

Det omöjliga tar bara lite längre tid....

482 Inlägg
10 oktober 2008
Om inte jag är helt ute och cyklar, så har jag för mig att ägaren till den här bilen ska försöka bygga en wankel http://www.garaget.org/?car=21044

Jodå... Så är det serru!

Mästare
2 947 Inlägg
10 oktober 2008
rotary12 skrev:
Om inte jag är helt ute och cyklar, så har jag för mig att ägaren till den här bilen ska försöka bygga en wankel http://www.garaget.org/?car=21044

Ser ut som det, fast jag att tror jag har har läst om den innan då hade han en 20b motor tror jag det var... hm hmm

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

Livsnjutare
362 Inlägg
10 oktober 2008
en rx-7a har en 1,3 l 2skivig wankelmotor....
har haft en nämligen....
och saknar den som f-n sad

vissa försäkringsbolag är bra tills det händer något....

296 Inlägg
11 oktober 2008
minievo skrev:
taway: Det är väl bara 2 rotorer i en rx7a?

chand021: Snacka med  "Lasse wankel" även ts motor har kunskap om wankel har jag för mig

Ja original men tänkte mig en 20B i så fall. Rullar minst en sån här i stan och det är porr på hög nivå smile Fyra rotorer är helt galet smile

EDIT: http://www.garaget.org/?car=4781&image=234713
Senast redigerat av taway (11 oktober 2008)

Örebroare i exil
970 Inlägg
11 oktober 2008
Jag vet att det just nu byggs en 4-skivig wankel i Sverige big_smile Tyvärr ska den sitta i en bil från Norge...

Hej FRA!

Just another freak in the freak kingdom
378 Inlägg
11 oktober 2008

Satans gött ljud. Finns lite fler filmer om den oxå. Bara att söka på scoot rx-7 cool

If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
Mycket ljud är lagomt.

Wankeltok!
39 Inlägg
13 oktober 2008
Den ojämna tomgången i videon kommer sig av att motorn är periferiportad. Det är värstingportningen alla kategorier och det är överlappet mellan insugs- och avgaskanaler som ger den höga tomgången och det karakteristiska ljudet. En fyrskivig wankelmotor med normal portning skulle ha en helt normal tomgång, fast vem vill ha normal tomgång om man har nått så långt att man är i besittning av en fyrarotorers dräpare på 2,6 liter och runt 700 hästar?

Har hört snack om att det finns minst en hembyggd fyrarotorers wankelmotor i Sverige, vet inte varför den aldrig blir klar och offentlig.

1 Inlägg
29 januari 2009
Det finns ju alltid denna med big_smile

http://www.youtube.com/watch?v=Au7F2ttE … re=related

dock inte svensk men änndå

Sök