2920
Sök

garrett gt40 på b230??

1 062 Inlägg
11 oktober 2008
Trådstartare
#1
tjo

har fått tag på en garrett ec-1 m67 ganska billigt (1500kr)har försökt att söka på vad det är å kommit fram till att det är ett gt40 cool är av plockat från en scania dc-9
måtten e ca. 57mm in och 62mm ut  ar 0.99 på avgas:D

så jag tänkte om denna turbon funkar på min setup lr om jag måste bygga en ny motor

min setup idag ser ut så här:

renoverad org botten
org insug
org grenrör som e portat
lite portad 530 topp
gröpt i förbränningsrummen så kompat blev 8.7.1
v-kam
19t med 1.4 i ladd
440cc spridare
3" lmm
endast steg 1 bränsle chip

med den setupen så blev det 280hk och 420 i vrid  (broms papper finns)

så nu e då frågan vad behöver jag byta för att få i gång den nya snurran???

MVH JOAKIM
Senast redigerat av wildboy_87_ (5 november 2008)

Team Björkeryd

1 062 Inlägg
13 oktober 2008
Trådstartare
#2
ingen?

Team Björkeryd

Lågt, snabbt och brett
167 Inlägg
13 oktober 2008
#3
gt37 är väl rätt stor? satsa på en mer portad topp med extraktorrör å 3"/3,5" downpipe så ska du nog få snurr på den med.. risken finns att botten inte håller.. har du orginalstakar så är de ju inte att rekommendera för högt ladd då stakarna ser ut som "bananer" efter ett tag.. (ha testat) smile

Ska man åka brett är de lika bra å göra de rejält!

Har alltid rätt!
689 Inlägg
13 oktober 2008
#4
för stor. skulle ja gissa på.

Livet är ett helvete, du är bjuden!

1 062 Inlägg
13 oktober 2008
Trådstartare
#5
Karlsson_1988 skrev:
gt37 är väl rätt stor? satsa på en mer portad topp med extraktorrör å 3"/3,5" downpipe så ska du nog få snurr på den med.. risken finns att botten inte håller.. har du orginalstakar så är de ju inte att rekommendera för högt ladd då stakarna ser ut som "bananer" efter ett tag.. (ha testat) smile

jo tanken e lite så här


#porta en ny 530 topp
#kam fs296 från folkraceshoppen?????? lr har ni ngt annat förslag??
#bygga ett grenrör så turbon blir ned monterad
#3,5" downpipe
#ett megasquirt om man får tag på ett

har tänkt å ladda ganska lite till och börja med kanse 0.8-1bar (om det går) så jag
har inte bestämt mig ang om jag ska ha kvar org blocket lr inte

mvh joakim

Team Björkeryd

1 062 Inlägg
13 oktober 2008
Trådstartare
#6
pampers138 skrev:
för stor. skulle ja gissa på.

jo men nu va det inte så att jag frågade om den var för stor lr inte roll utan vad jag bahöver göra för att få igång den cool
Senast redigerat av wildboy_87_ (13 oktober 2008)

Team Björkeryd

Lågt, snabbt och brett
167 Inlägg
5 november 2008
#7
ta en 531 topp... mkt bättre att porta, be nån slipa om en kam efter dina behov ist..

Ska man åka brett är de lika bra å göra de rejält!

455 Inlägg
5 november 2008
#8
läste i en gammal bilsport där dom hadde slängt i en gt-40 snurra i en 240! nr är 23,2001! orkar inte skriva allt om motorn nu men vill du det så får la jag göra det eller om någon annan vill som har det nr!

>syns man inte finns man inte<

118 Inlägg
5 november 2008
#9
wildboy_87_ skrev:
tjo

har fått tag på en garrett ec-1 m67 ganska billigt (1500kr)har försökt att söka på vad det är å kommit fram till att det är ett gt40 cool är av plockat från en scania dc-9
måtten e ca. 57mm in och 62mm ut  ar 0.99 på avgas:D

så jag tänkte om denna turbon funkar på min setup lr om jag måste bygga en ny motor

min setup idag ser ut så här:

renoverad org botten
org insug
org grenrör som e portat
lite portad 530 topp
gröpt i förbränningsrummen så kompat blev 8.7.1
v-kam
19t med 1.4 i ladd
440cc spridare
3" lmm
endast steg 1 bränsle chip

med den setupen så blev det 280hk och 420 i vrid  (broms papper finns)

så nu e då frågan vad behöver jag byta för att få i gång den nya snurran???

MVH JOAKIM

hej hej en fråga är det twin entery eller singel i turbon obs på avgashuset?  är det twin kan du bygga puls splitt då får du mer fart på den å tidigare  sgs ungefär 1500 varv tidigare eller 1000 beror lite på  har en t60 turbo i min 240 b21et avgashus ar 0.80 tror jag det va  har fult ladd vid 3500  men då är det inte riktigt puls splitt för jag har 2 pulser pär sida åt gången  å inte varanan som är optimalt


1 062 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
#10
jo det e twinentry på samt så är det delat turbinhus big_smile

Team Björkeryd

1 062 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
#11
corollaistheshit skrev:
läste i en gammal bilsport där dom hadde slängt i en gt-40 snurra i en 240! nr är 23,2001! orkar inte skriva allt om motorn nu men vill du det så får la jag göra det eller om någon annan vill som har det nr!

jaså? man har ju några stycken bilsport här hemma kanske man har tur och har det numret
ska kolla upp det lite närmre tongue

Team Björkeryd

118 Inlägg
5 november 2008
#12
wildboy_87_ skrev:
jo det e twinentry på samt så är det delat turbinhus big_smile

bara att borja bygga bygga puls splitt  du har vel tend följd 1432 eller hur det nu va  år det så ska du ha 1an å 3an i smamma å 4an å 2an i samma  tror det va så det va  det ska i alla fall komma en tänd puls i  annan sida av flansen då får du hela tiden fart i den    har du inte splitt så delas oulserna utt i fyra rör i stallet för 2  vilket gör dom svaga



Sök