Hur ska 2 batteri, skiljerelä och en generator kopplas för att få det att funka som tänkt? Tanken är så klart att använda det till musikanläggning i bilen. Det bakre batteriet ska vara från kopplad ända tills generatorn börjar ladda, då ska båda vara paralellkopplade.
Avsäkra enligt nårdiks tabell. Dra 50mm2 mellan batterierna och till delningsblocket. Så har du framtidssäkrat sen. 35mm2 räcker till stegen. och säkra även där efter blocket som du ritat. Även där efter nårdiks tabell då jag inte har det i huvet. Sen är du safe
Stegen behöver inte mer än 8mm2 men jag ska använda mig av 10mm2 för att ha det en storlek större, 35mm2 är overkill långa vägar. Jag ska ha 50mm2 mellan batterierna samt till jorden från jord kopplingsblocket och mellan blocket och batteriet. Sen så sak det som sagt vara 10mm2 mellan alla stegen och blocket.
Jag ska ha 2 st för att det främre är väldigt litet. Jag kommer behöva en kondensator eller extra batteri och då är extra batteri mycket bättre.
Tillverkare: MDS Maxeffekt: 2x300 eller 1x600 W max Effekt RMS 4Ohm: 2x150 eller 1x300 WRMS bryggkopplat Delningsfilter: Ja, 2-vägs Frekvensomfång: 15-40000 Garanti: 1 år
(300*2)/13 = 46A. enligt nardik.se tabellen så ska 8mm2 räcka upp till 1,2 meter med sedan är det 10mm2 som gäller.
Kabeln du säger kan man använda upp till 125-150A, 2,5-3ggr mer än vad mitt steg drar.
Ett enklare alternativ som jag gjorde i min honda var att byta till ett bättre batteri helt enkelt. Ska man inte ha några värstinggrejer sparar man plats vikt och tid på det. Jag har ett sånt odyssey batteri stående. http://www.clp.se/pub/233/Odyssey%20leaflet%20new.pdf Ett pc 1200 säg till om du är intresserad.
menar du att du ska dra 10mm2 kabel 5m bak till steget fr batteriet fram? de är nog inte o rekomendera.. använder ju nästan de till diskanter:P äre ett ac3 steg elr va de heter? så bör du iaf.ha på den sträckan ,,ca 5m..över 20mm2 iaf..
menar du att du ska dra 10mm2 kabel 5m bak till steget fr batteriet fram? de är nog inte o rekomendera.. använder ju nästan de till diskanter:P äre ett ac3 steg elr va de heter? så bör du iaf.ha på den sträckan ,,ca 5m..över 20mm2 iaf..
Han skulle väll köra på 50mm2 bak till batteriet tror jag?
Men hur menas med jorden och "till D+" från relät? Är det ett steg där eller hur menas? så isf ska stegen kopplas på ifrån skiljerelät? Är helkass på detta med el så om någon skulle vilja förklara lite om detta med skiljerelät vore det kanon! Även någon liten länk vart man kan inhandla ett sådant vore fint.
Förlåt om jag lånar tråden lite nu men jag tyckte din fråga var bra då jag undrar samma sak men vill ha den lite mer utförlig bara:)
Det där ser ju ut som ett vanligt extraljusrelä, inget skiljerelä i den bemärkelsen.
Vilket innebär att så länge generatorn är igång och laddar, kommer främre batteriet och bakre att vara ihopkopplat, men när bilen (och generatorn) är avstängd, används bara det bakre.
Har jag fel?
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet
D+ sitter på generatorn. När generatorn börjar ladda så kopplas båda batterierna ihop och därmed ladas båda batterierna
Jaja, på så vis, då förstår jag! Tackar så mycket! Så när den laddar, laddas båda batterierna samtidigt. Men när den inte gör det så stänger reläet förbindelsen mellan de två batterierna så att främre inte kan dra slut ifall man nu skulle spela för länge? Har jag förstått det hela rätt?
Det där ser ju ut som ett vanligt extraljusrelä, inget skiljerelä i den bemärkelsen.
De flesta kiljerelän är likadant som ett vanligt extraljusrelä, men betydligt kraftigare.
TurbOla skrev:
Vilket innebär att så länge generatorn är igång och laddar, kommer främre batteriet och bakre att vara ihopkopplat, men när bilen (och generatorn) är avstängd, används bara det bakre.