3466
Sök

LED-ramp på taket

7 Inlägg
Igår 13:48
Trådstartare
#1
Hej, ny här så, kanske inte rätt kategori,
I alla fall, min Volvo v70 -06 ska få en ny ledramp på taket men jag undrar om någon smart människa kan säga mig hur man ska dra kablarna, åtminstone 12+ och - kablarna, batteriet sitter bak i bakluckan och jag är inte sugen på att borra i taket.

7 419 Inlägg
Igår 15:18
#2
Jag har på flera bilar dragit elledningarna på utsidan utefter höger A-stolpe.
Tejpat den med silvertejp eller svart tejp, beroende på bil.
I regel är springan vid motorhuven så stor att elledningen inte kläms.
På nuvarande bil har jag "knipsat" lite på fyllnadsbiten framför vindrutan med en sidavbitare.
På JEEP och Land Rover har jag dragit inuti snorkeln.

Ström till extrabelysningens relä tar du från strömuttaget/-punkten i motorrummet.

Ett tips är att köpa ett kopplingsstycke som du trycker in mellan glödlampan (H4/H7) som har en ledning som du förlänger till "86" på relä, och därmed får du helljusstyrning på LED-rampen.

Kopplingsstycket finns hos Biltema, Jula och Mekonomen m fl för en 50-lapp.

Lycka till.

2 390 Inlägg
Igår 16:59
#3
Enklaste vore väl under listerna på taket. Dom går väl i princip hela vägen bak om jag minns rätt.


* Voff voff *
10 574 Inlägg
Igår 17:25
#4
Varför dra kablarna hela vägen till batteriet? Det finns både plus- och minus-plint under huven. Styrning till reläet hittar du vid luftburken. Sedan behöver du bara en originalknapp att sätta i knappraden under klimatpanelen så är du klar och kan slå av och på rampen med knappen (vilket du kommer behöva för ramp på taket är värdelöst i alla väder utom solsken typ...).

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 Inlägg
för 10 timmar sedan
Trådstartare
#5
Brådhis skrev:
Varför dra kablarna hela vägen till batteriet? Det finns både plus- och minus-plint under huven. Styrning till reläet hittar du vid luftburken. Sedan behöver du bara en originalknapp att sätta i knappraden under klimatpanelen så är du klar och kan slå av och på rampen med knappen (vilket du kommer behöva för ramp på taket är värdelöst i alla väder utom solsken typ...).

Jasså, jag hittade bara någon typ säkringslåda vid luftboxen som det gick rödkabel till. Skulle det gå att koppla till den?

7 Inlägg
för 9 timmar sedan
Trådstartare
#6
Lucif3r skrev:
Enklaste vore väl under listerna på taket. Dom går väl i princip hela vägen bak om jag minns rätt.

jaa, men hur får man de in i bilen då, på ett någolunda snyggt sätt?

7 Inlägg
för 9 timmar sedan
Trådstartare
#7
torsen skrev:
Jag har på flera bilar dragit elledningarna på utsidan utefter höger A-stolpe.
Tejpat den med silvertejp eller svart tejp, beroende på bil.
I regel är springan vid motorhuven så stor att elledningen inte kläms.
På nuvarande bil har jag "knipsat" lite på fyllnadsbiten framför vindrutan med en sidavbitare.
På JEEP och Land Rover har jag dragit inuti snorkeln.

Ström till extrabelysningens relä tar du från strömuttaget/-punkten i motorrummet.

Ett tips är att köpa ett kopplingsstycke som du trycker in mellan glödlampan (H4/H7) som har en ledning som du förlänger till "86" på relä, och därmed får du helljusstyrning på LED-rampen.

Kopplingsstycket finns hos Biltema, Jula och Mekonomen m fl för en 50-lapp.

Lycka till.

Tack, dock är det just med att hitta strömuttaget/punkten i motorrummet som är problemet.

* Voff voff *
10 574 Inlägg
för 6 timmar sedan
#8
V70snubben skrev:
Brådhis skrev:
Varför dra kablarna hela vägen till batteriet? Det finns både plus- och minus-plint under huven. Styrning till reläet hittar du vid luftburken. Sedan behöver du bara en originalknapp att sätta i knappraden under klimatpanelen så är du klar och kan slå av och på rampen med knappen (vilket du kommer behöva för ramp på taket är värdelöst i alla väder utom solsken typ...).

Jasså, jag hittade bara någon typ säkringslåda vid luftboxen som det gick rödkabel till. Skulle det gå att koppla till den?

Du har pluskabeln för starthjälp där invid säkringslådan under ett lock. Sedan har du bultar för minus ute vid skärmen ganska precis bredvid. Då har du plus- och minusmatning. Sedan har du ett kontaktstycke mellan luftburken och skärmen där du tar minus till reläet samt styrström. Därefter in med original knapp på valfri plats i raden under klimatanläggningen och sedan i med en säkring på rätt plats i säkringsboxen (står i locket, har för mig det är 14 eller 18). Klart!

Kablarna från taket drar du väl under rutlisten/taklisten på a-stolpen ner till motorutrymmet, alternativt in genom dörren och ner via b-stolpen men det är en betydligt längre väg.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

2 390 Inlägg
för 4 timmar sedan
#9
V70snubben skrev:
jaa, men hur får man de in i bilen då, på ett någolunda snyggt sätt?

Via bakluckan.....

Men brådhis förslag är betydligt bättre.


7 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
#10
Brådhis skrev:
V70snubben skrev:
Brådhis skrev:
Varför dra kablarna hela vägen till batteriet? Det finns både plus- och minus-plint under huven. Styrning till reläet hittar du vid luftburken. Sedan behöver du bara en originalknapp att sätta i knappraden under klimatpanelen så är du klar och kan slå av och på rampen med knappen (vilket du kommer behöva för ramp på taket är värdelöst i alla väder utom solsken typ...).

Jasså, jag hittade bara någon typ säkringslåda vid luftboxen som det gick rödkabel till. Skulle det gå att koppla till den?

Du har pluskabeln för starthjälp där invid säkringslådan under ett lock. Sedan har du bultar för minus ute vid skärmen ganska precis bredvid. Då har du plus- och minusmatning. Sedan har du ett kontaktstycke mellan luftburken och skärmen där du tar minus till reläet samt styrström. Därefter in med original knapp på valfri plats i raden under klimatanläggningen och sedan i med en säkring på rätt plats i säkringsboxen (står i locket, har för mig det är 14 eller 18). Klart!

Kablarna från taket drar du väl under rutlisten/taklisten på a-stolpen ner till motorutrymmet, alternativt in genom dörren och ner via b-stolpen men det är en betydligt längre väg.

Okej japp, fattar tack så hemskt mycket

7 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
#11
Lucif3r skrev:
V70snubben skrev:
jaa, men hur får man de in i bilen då, på ett någolunda snyggt sätt?

Via bakluckan.....

Men brådhis förslag är betydligt bättre.

Aaaa, du tänkte så ja, kläma kabeln i luckan eller, om jag fattade det rätt?
Tack så mycket, lär nog följa Brådhis förslag?

7 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#12
Någon som vet ungefär hur tjock kabeln man behöver till en ledramp?
Är det som till slutsteg?


Sök