3448
Sök

Vad är felet på bilen? Saab 9000 cc 88B

120 Inlägg
13 oktober 2008
Trådstartare
#1
Hej.

Min bil har svikit mig.  Jag vet inte vad det är för fel?
Jag kör en Saab 9000 cc 88B. Ja i början  när jag köpte den var den pigg. Jag satte i ettan och vid dragläget ville den bara flyga fram nästan. Kopplingen var väldigt känslig. Men nu har den svikit. Kopplingen har inte samma känsla längre vid dragläget. Den vill inte flyga fram längre. Det är ingen kraft vid kopplingen, vad är felet? vad ska man byta? Är det dyrt?


H  J  Ä  L  p   M   I   G

Mästare
2 947 Inlägg
13 oktober 2008
#2
Hej.

Min bil har svikit mig.  Jag vet inte vad det är för fel?
Jag kör en Saab






roll
Senast redigerat av KimVsWorld (13 oktober 2008)

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

Glidarn
408 Inlägg
13 oktober 2008
#3
KimVsWorld skrev:
Hej.

Min bil har svikit mig.  Jag vet inte vad det är för fel?
Jag kör en Saab






roll

hehe;)

(obrut)

120 Inlägg
13 oktober 2008
Trådstartare
#5
flash_turbo skrev:
beskriv tydligar....

Mvh. mathias

Jag är inte så insatt, men jag har hört talas om ngt som kallas lammeller.

den var bra innan, men problemet kom när jag började använda motorbromsning , ja asså bromsning med hjälp av kopplingen.

tydligen är det inte att rekomendera på äldre bilar?

Herr
285 Inlägg
13 oktober 2008
#6
Kanske dags för kopplingsbyte?

Forummoderator
26 364 Inlägg
14 oktober 2008
#7
Att inte motorbromsa med äldre bilar vete sjutton..det ska dom väl tåla?
Och en Saab 9000 hör väl definitivt inte till dom "gamla"..
Men.
Nåt lurt med kopplingen låter det ju som. Är det som att den vill varva mer
än vad du känner bilen "drar iväg?"
Om du gasar på tex treans växel, går varven upp då men han går inte fortare..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

120 Inlägg
14 oktober 2008
Trådstartare
#8
Larzan skrev:
Kanske dags för kopplingsbyte?

Är det värt det? Bilen rullar ju nu lixom.

687 Inlägg
14 oktober 2008
#9
Hur motorbromsar du egentligen? Det ska ju kopplingen hålla för även på en gammal bil. Du ska ju inte slira på kopplingen när du motorbromsar.

4 Inlägg
14 oktober 2008
#10
Svårt att veta vad du menar riktigt men OM lamellen är dålig så kan du testa det genom att ligga på halvgas på högsta växel och sen gasa plattan i mattan..om motorn rusar och varvar iväg snabbt men att inte bilen ökar farten fort utan är mer som en automatbil som sakta ökar farten och "kommer" ifatt motorvarvtalet efter en liten stund så slirar bilen helt klart på lamellen och du bör byta den ganska omgående. Hör dig för och snacka med gymnasieskolans fordonstekniska linje om dom kan byta..billigast men tar lite längre tid. Att motorbroms dvs att släppa gasen helt och låta motorn stanna upp bilen gör inget och skadar inte lamellen. Men då du "slirar" på kopplingen så nöts den ut och slits.. varje ggn du åker iväg från stillastående slits kopplingen/lamellen..så så lite motorvarv som möjligt och så fort som möjligt up helt med kopplingspedalen och INTE sitta med en fot på kopplingen så klarar du den bäst..
Hoppas mitt inlägg har vart till nån nytta och hjälp.
/Robban

120 Inlägg
14 oktober 2008
Trådstartare
#11
AirOne skrev:
Att inte motorbromsa med äldre bilar vete sjutton..det ska dom väl tåla?
Och en Saab 9000 hör väl definitivt inte till dom "gamla"..
Men.
Nåt lurt med kopplingen låter det ju som. Är det som att den vill varva mer
än vad du känner bilen "drar iväg?"
Om du gasar på tex treans växel, går varven upp då men han går inte fortare..?

jaha, eeh nej den går som vanligt när man gasar. kopplingen slirar inte heller. det där med att varven går upp mer än man erhåller fart stämmer inte på mig.

Det handlar mer om att den har blivit slö. Nää du har rätt, det är ingen fara med att motorbromsa med en 9000, eftersom det funkar bra, men man får väl räkna att man får liknande problem som mig efter några månader.

Jag gillar att motorbromsa eftersom man får en mer mjukare ingbromsning och ett allmänt skönare körsätt. men i fortsättningen håller jag mig till den vanliga hederliga bromsen. ty, det är billigare att byta ett par bromsklossar än hela kopplingen.

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
14 oktober 2008
#12
ja de måste ju va de som är felet tongue
en riktig mekaniker har talat big_smile

KimVsWorld skrev:
Hej.

Min bil har svikit mig.  Jag vet inte vad det är för fel?
Jag kör en Saab






roll


120 Inlägg
14 oktober 2008
Trådstartare
#13
Wild_Devil skrev:
Svårt att veta vad du menar riktigt men OM lamellen är dålig så kan du testa det genom att ligga på halvgas på högsta växel och sen gasa plattan i mattan..om motorn rusar och varvar iväg snabbt men att inte bilen ökar farten fort utan är mer som en automatbil som sakta ökar farten och "kommer" ifatt motorvarvtalet efter en liten stund så slirar bilen helt klart på lamellen och du bör byta den ganska omgående. Hör dig för och snacka med gymnasieskolans fordonstekniska linje om dom kan byta..billigast men tar lite längre tid. Att motorbroms dvs att släppa gasen helt och låta motorn stanna upp bilen gör inget och skadar inte lamellen. Men då du "slirar" på kopplingen så nöts den ut och slits.. varje ggn du åker iväg från stillastående slits kopplingen/lamellen..så så lite motorvarv som möjligt och så fort som möjligt up helt med kopplingspedalen och INTE sitta med en fot på kopplingen så klarar du den bäst..
Hoppas mitt inlägg har vart till nån nytta och hjälp.
/Robban

Hej, är mycket och evigt tacksam för ett väldigt utförligt svar. Jag känner igen mig i det du berättar om att slira. Jag brukar slira på kopplingnen, dvs jag har i 4:an och sedan lägger jag i trean och släpper sakta upp kopplingen. fyfan, tack för svaret.

så vad ska jag byta då? hela kopplingne?

120 Inlägg
14 oktober 2008
Trådstartare
#14
volvo_Tobias skrev:
Hur motorbromsar du egentligen? Det ska ju kopplingen hålla för även på en gammal bil. Du ska ju inte slira på kopplingen när du motorbromsar.

Jo det var tydligen det jag gjorde. Jag slirade på den och resultatet är en slöare känsla i kopplingnen.

Tack för svar. Vad ska jag göra då?

120 Inlägg
14 oktober 2008
Trådstartare
#15
Min trafikskolelärare sa att det var bra att göra så..asså så där maed att slira!!

120 Inlägg
14 oktober 2008
Trådstartare
#16
jo jag ska se om det finns ett fordonsgymnasium i närheten.

169 Inlägg
14 oktober 2008
#17
menar du att kopplingen inte följer med lika bra upp när du släpper upp kopplings pedalen elr?

//Jonas

120 Inlägg
14 oktober 2008
Trådstartare
#18
volvo_850glt skrev:
menar du att kopplingen inte följer med lika bra upp när du släpper upp kopplings pedalen elr?

nej nej nej. Finns inget drag i kopplingen längre. Innan fanns det ett rejält motstånd. Det var ett väldigt starkt drag, vid själva dragläget. Nu så är den bara slö.

Vet du vad jag ska byta?

120 Inlägg
14 oktober 2008
Trådstartare
#19
Pedalen är det inget fel på. Nej, den åker upp helt när man släpper.

169 Inlägg
14 oktober 2008
#20
låter lite som slavcylindern elr är det helt enkelt kopplingen, byta precis min tror delarna kostar 1500-2000 på speedparts billigast på alla ja leta på, sen arbetet beror på vem som gör de å om de e vit elr inte.

//Jonas


Sök