2912
Sök

Ska man sätta i farthållare?

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
19 oktober 2008
tkd_rille skrev:
_VeNoM_ skrev:
tkd_rille skrev:

nej du kan inte accelera med en farthållare heller. men tror inte ens 90% här kör eco driving ändå.

Jag kan accelera med min farthållare, det är bara hålla in plus knappen så ökar den hastigheten.
Samma sak om man vill minska hastigheten, då är det bara hålla in minus knappen

jag menade snabb acceleration förlåt jag skrev fel. man kan inte accelerera snabbt smile så nu har jag rättat mig.

Nej, men hur svårt är det att trycka ned kopplingen, lägga i en lägre växel och gasa? roll

Rock'n Roll

741 Inlägg
19 oktober 2008
Min drar mer bensin än om jag kör utan, men det är väl inte den mest avancerade farthållaren då bilen min är till åren.. ställer jag den på 90 sen kommer jag till exn uppförsbacke så sjunker hastigheten till typ 88 km/h då gasar den upp till 92-93 km/h sen släpper den till 90.. Det visar sig på den digitala bensinförbrukningen en ökning på min bil iaf.

Men fyfan, drar din 1.2-1.3 L/Milen?? det är sjukt mycket i 110 km/h min ligger på 0.9.

Körv
3 535 Inlägg
20 oktober 2008
Joo skrev:
Min drar mer bensin än om jag kör utan, men det är väl inte den mest avancerade farthållaren då bilen min är till åren.. ställer jag den på 90 sen kommer jag till exn uppförsbacke så sjunker hastigheten till typ 88 km/h då gasar den upp till 92-93 km/h sen släpper den till 90.. Det visar sig på den digitala bensinförbrukningen en ökning på min bil iaf.

Men fyfan, drar din 1.2-1.3 L/Milen?? det är sjukt mycket i 110 km/h min ligger på 0.9.

Glöm inte att det är en 3.2 liters sexa. Dom är allt törstiga.

Truckdriving Man

Dunken
20 oktober 2008
Ni pratar om att farthållarn gör att bilen drar mer bränsle, hur gör ni då med klimatorn? Stänger ni av den också för att spara bränsle?
Det är ju just bekvämligheten man är ute efter med en farthållare.

//Dunken

R1 driver!
5 128 Inlägg
20 oktober 2008
Min bils bränsleförbrukning sänks med från 0,02-0,2l/mil med farthållaren på, så det där med att de ska va så himla oekonomisk med farthållare får jag inte riktigt ihop?

223 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
Oj oj va mycke svar i olika synvinklar tongue  nu e de ju så att jag har väldigt svårt att hålla en gämn hastighet iallafall med denna bilen räcker man trycker lite på gasen så åker förbrukningen upp i flera liter så långa sträckor på motorväg tror jag det kommer löna sej i längden iomed att man ofta e uppe i höga hastigheter utan o tänka på det o så.

2 283 Inlägg
20 oktober 2008
Det bullshitet ni håller på och dividerar om stämmer inte alls, inte på min bil (Menade min förra audi) eller de vi har haft med farthållare, den ökar inte alls förbrukningen.
Sen OM det nu skulle göra det så är det ingen stor skillnad alls absoluta MAX 1 liter/fulltank och det är det värt.!

R.I.P. Michael Jackson!

Volvo850-92
1 678 Inlägg
7 januari 2009
Okej. Detta är en stor debatt om farthållare.
Om jag kör 80 km/h på 1500 rpm med min 740. Om jag lägger in farthållare och använder det när det är på t.ex. E4 eller vid snäll landsväg.

Drar det mera med farthållare på Volvo 740? Ja eller Nej.

109 Inlägg
7 januari 2009
Har aldrig gillat farthållare redigt. Känns som reaktions förmågan blir lite sämre om man skulle behöva bromsa in hårt för rådjur eller liknande. Blir ju att man slappnar av på ett visst sätt me det inkopplat . .

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 januari 2009
Det är otroligt bekvämt under landsvägskörning och man kör mindre stressat. Min teori om bränsleförbrukning är att slö bil drar mer med farthållare. Min sur Primera med 115 hk drar betydligt mer med farthållare än utan. Jag tror det beror på att den måste gasa något ohyggligt för att hålla farten i uppförsbackarna. Men det är värt det.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Volvo850-92
1 678 Inlägg
7 januari 2009
Okej, nu har jag läst att farthållare drar mindre när det är plant, men när det lutar uppför drar det mera soppa.
Annars om man vill köra snålt så är det foten som gäller.
Senast redigerat av Volvo740-88 (7 januari 2009)

2 337 Inlägg
7 januari 2009
Precis som allt annat är det ju inte svart eller vitt. Drar en farthållare mer i uppförsbacke? Nej, vid samma hastighet drar de exakt lika mycket, den enda skillnaden är ju för tusan om människa eller maskin styr gasen. Den lägre förbrukningen kommer om man låter bli att gasa i uppförsbackar, men då haltar ju jämförelsen lite. Poängen med farthållare hör man ju på namnet, den ska hålla farten, inte släppa efter i uppförsbacken för att dra mindre soppa.

För min del så kör jag billigare på motorväg etc med farthållare, jag tror att det har att göra med de småjusteringer man hela tiden gör med foten (som FireTraXX skrev på första sidan). Jag rullade Halmstad-Enköping, en nätt sträcka på 55 mil, på drygt en halv tank med farthållare inkopplad 95% av vägen. Det är väldigt snålt för en bensinare, kan jag tycka iaf. Och det var extremt bekvämt.

Svaret på frågan är således ja, det är värt pengarna att eftermontera farthållare.
Senast redigerat av Sarge (7 januari 2009)

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
7 januari 2009
Det lät som ett väldigt överkomligt pris. Jag skulle inte tveka.

blacken
7 januari 2009
snodd skrev:
Hej funderar skarpt på att sätta i original farthållare i min golf missade det när jag köpte den och vw ska ha 2800kr för att sätta i det efteråt..

Tycker det låter som ett ganska okej pris dom proggramerar väl bara om nåt men lite jobb med o byta spakar o grejjer.

Kör mellan göteborg / Falkenberg ibland då drar den i snitt 1.2-1.3 vad tror ni man får ner den till om man har farthållare? tacksam om nån men r32a o farthållare svarar va den drar i 110-120..

tongue

Annars så finns det här en "budgetvariant" av farthållare..big_smile
http://hejbilist.nu/

223 Inlägg
7 januari 2009
Trådstartare
hAR REDAN SATT I.. tråd kan låsas..

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
8 januari 2009
blacken skrev:
Annars så finns det här en "budgetvariant" av farthållare..big_smile
http://hejbilist.nu/

Haha. Den var jävligt vettig!
big_smile

Avstängd
512 Inlägg
8 januari 2009
0.02 lägre?? Det är för minskad hastighet, men annars är farthållaren dum, saktar farten nerför, och trycker fullt uppför..tycker den aldrig används heller, kommer jämt ikapp nåt som är i vägen.

223 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
farthållare redan isatt.. används mest vid motorvägskörning.. både för att inte "råka" köra för snabbt men även förbrukningen har gått ner från 1.1-1.2 till 0.9 gbg-falkenberg så jag e nöjd..

2 164 Inlägg
9 januari 2009
Klart du ska sätta in farthållaren.
Vet inte hur de är på din bil men på vissa bilar så drar de mindre och andra mer.
Men de beror även på effekten och vikten på bilen.
Men kör man långt finns de inget bättre än en farthållaren.

MVH

F

Sök