2814
Sök

Håller motorn för chiptrimning?

8 879 Inlägg
8 mars 2009
#61
wetese skrev:
Har hittat en annan steg 3 box nu iaf! Men kommer bilen ens hålla för denna kraft? Det är väl riktiga påfrestningar för en bil som gått snart 25 000 mil! Kommer jag få byta ut mycket i motor? Hela växellådan kanske? vad tror ni?
Byter du inte till rätt hårdvara som är till just det steg "3" så lär raset komma snabbare, men annars så är milen ingen större fara om du kör med insidan av huvudet och har rätt hårdvara.

Fotograf på tierpidag.se

655 Inlägg
8 mars 2009
Trådstartare
#62
hittade nämligen denna! Och de ska ju passa min?
http://www.blocket.se/vi/20557692.htm?ca=7_s


8 879 Inlägg
8 mars 2009
#63
wetese skrev:
hittade nämligen denna! Och de ska ju passa min?
http://www.blocket.se/vi/20557692.htm?ca=7_s
Frågan är ju varifrån det kommer.
Att bara slänga i det chipet i en förövrigt originalbil är inget jag skulle ha gjort

Fotograf på tierpidag.se

R1 driver!
5 128 Inlägg
8 mars 2009
#64
Vet inte vad andra anser, men tror det skulle va bättre att lämna in bilen på chippning istället, så har dom chansen att kolla så allt står rätt till, och dessutom optimera den exakt för din bil med!


655 Inlägg
8 mars 2009
Trådstartare
#65
_DamnIt skrev:
Vet inte vad andra anser, men tror det skulle va bättre att lämna in bilen på chippning istället, så har dom chansen att kolla så allt står rätt till, och dessutom optimera den exakt för din bil med!
Jo det är sant,  men de blir ju så jävla dyrt, då har man inte råd till nått steg 3 chip inte!


655 Inlägg
15 mars 2009
Trådstartare
#66
passar en box från saab 9-3 ( tronic 5  ) på min bil??


R1 driver!
5 128 Inlägg
15 mars 2009
#67
Det är samma motor rakt igenom (vad jag vet iaf?) så det ska nog fungera. Men se bara till så du får rätt hårdvara med om det är ett steg 3 chip du ska ha i!


2 164 Inlägg
15 mars 2009
#68
Mitt tips till dig är att INTE köpa mjukvaran innan du har hårdvaran för de.
Skaffa 3" från turbon och sprot/race katt och gärna en större IC.
Den begränsar effekten redan orginal så du kan ju redan innan du trimmar byta IC.
Är de bara röd DI på den bil du köper ifrån och de är en ng900/og9-3 så passar de.
Skaffa hellre en ny programvara till din bil för då får du bättre suport än en begagnad box.

MVH


655 Inlägg
19 mars 2009
Trådstartare
#69
Fredrik-79 skrev:
Mitt tips till dig är att INTE köpa mjukvaran innan du har hårdvaran för de.
Skaffa 3" från turbon och sprot/race katt och gärna en större IC.
Den begränsar effekten redan orginal så du kan ju redan innan du trimmar byta IC.
Är de bara röd DI på den bil du köper ifrån och de är en ng900/og9-3 så passar de.
Skaffa hellre en ny programvara till din bil för då får du bättre suport än en begagnad box.

MVH
Okej! Jag har 3" efter katt, men det kanske inte räcker?  Va går det på med en downpipe, och en sport katt?


R1 driver!
5 128 Inlägg
19 mars 2009
#70
Det räcker inte, eftersom du ska ha större dp och minst sportkat, troligtvis gärna en racekat när du steg3 chipar!


371 Inlägg
19 mars 2009
#71
Du måste som sagt byta en del hårdvara för att kunna köra med en steg3-box. Det kan också krävas att du byter tryckklocka för steg3.

Tänk på att om du köper en box från en 9-3 så se till att det inte är ifrån en med 2 lambdasonder. I övrigt funkar 9-3 program fint i 900 och vise versa.

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

76 Inlägg
19 mars 2009
#72
bilen håller även för steg 3..folk är så oroliga att låder inte ska hålla..
Jag har chippat min och alla mina vänner som har saab 900 eller 9-3 som är chippade har hållt.
Behöver inte oroa dig..

655 Inlägg
19 mars 2009
Trådstartare
#73
Patric_87 skrev:
bilen håller även för steg 3..folk är så oroliga att låder inte ska hålla..
Jag har chippat min och alla mina vänner som har saab 900 eller 9-3 som är chippade har hållt.
Behöver inte oroa dig..
Skönt och höra!


371 Inlägg
19 mars 2009
#74
Som sagt. Med rätt hårdvara och program så håller det fint. Växellådan väljer man om man vill att den ska hålla i princip. Om man kör vettigt och undviker att spinna (se upp för brunslock!), och inte gör omkörningar på landsväg med femmans växel så håller både koppling och låda ihop bra.

Givetvis ska bilen servas riktigt och varmköras innan man aktiverar hornen i pannan wink

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

655 Inlägg
19 mars 2009
Trådstartare
#75
Jo förstår detta! Men vet inte va ja ska köpa , dåligt med pengar, har inte råd till steg 3. Blir nått på blocket isf. annars får de väl bli steg 1


371 Inlägg
19 mars 2009
#76
Själv tycker jag inte att steg3 motiverar prisskillnaden gentemot steg1, men det kanske är mina prioriteringar som är udda. Går ju precis som du skriver fixa lätt begagnad hårdvara för steg3 och på så vis komma billigare undan.

Tänk på att du på sikt kan behöva byta koppling med steg3, så du har med det i kostnadskalkylen wink

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

655 Inlägg
19 mars 2009
Trådstartare
#77
jo jag vet att kopplingen kan bli dålig, även lådan e ja rädd för


R1 driver!
5 128 Inlägg
19 mars 2009
#78
Nöj dig med ett steg 1 chip istället, lovar dig att du får enormt stor glädje av dina ca 20-40hp skillnad! Vet inte exakt effektökning, är ju olika från fab. till fab., men du kommer få grymt mycket glädje av bara det!


2 164 Inlägg
20 mars 2009
#79
Montera bättre IC och sen fundera på om du ska trimma vidare.
Sen om du ska upp på steg 3 köp på dig ett 3" från turbon och bakåt med sport/race katt att sätta på när du monterar steg 3.

MVH


655 Inlägg
20 mars 2009
Trådstartare
#80
okej! annars vet jag en kille här hemma som chippar, kan nog få ut 240 hk eller nått om han gör det, då gör han om orginalboxen, kostar 3000. Kanske värt pengarna?smile



Sök