3886
Sök

400 hk i min b23ft, tips och råd

144 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
#1
hej som ni ser i rubriken så behöver ja lite tips.



vad ska man ha för kam?
storlek på spridarna ?
turbo ?
osv


12 086 Inlägg
21 oktober 2008
#2
Med 400hk ur en B230 bör du byta ut de mesta, gränsen för bottendelen går vid 350hk ca har jag för mig proffsen säger.

Antingen kommer Göran rapa upp ett recept lr kommer han låsa den, väldiskuterat ämne redan.

1 004 Inlägg
21 oktober 2008
#3
JapMax skrev:
Med 400hk ur en B230 bör du byta ut de mesta, gränsen för bottendelen går vid 350hk ca har jag för mig proffsen säger.

Antingen kommer Göran rapa upp ett recept lr kommer han låsa den, väldiskuterat ämne redan.

det mesta? med andra stakar kommer man långt... vill nog påstå att det är en överdimensonerad bottendel redan från torslanda smile

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

12 086 Inlägg
21 oktober 2008
#4
262turbo skrev:
JapMax skrev:
Med 400hk ur en B230 bör du byta ut de mesta, gränsen för bottendelen går vid 350hk ca har jag för mig proffsen säger.

Antingen kommer Göran rapa upp ett recept lr kommer han låsa den, väldiskuterat ämne redan.

det mesta? med andra stakar kommer man långt... vill nog påstå att det är en överdimensonerad bottendel redan från torslanda smile

Ok.. behåll kolvarna och veven, byt ut resten.

34 Inlägg
21 oktober 2008
#5
hahahhaaaaaa du måste skoja


1 004 Inlägg
21 oktober 2008
#6
JapMax skrev:
262turbo skrev:
JapMax skrev:
Med 400hk ur en B230 bör du byta ut de mesta, gränsen för bottendelen går vid 350hk ca har jag för mig proffsen säger.

Antingen kommer Göran rapa upp ett recept lr kommer han låsa den, väldiskuterat ämne redan.

det mesta? med andra stakar kommer man långt... vill nog påstå att det är en överdimensonerad bottendel redan från torslanda smile

Ok.. behåll kolvarna och veven, byt ut resten.

byta till vad? ett nissan block?

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

Pan
21 oktober 2008
#7
Kan väl mosa ut nära 300hk med en org b230fk eller står inte stakarna pall för det?

Titel
18 Inlägg
21 oktober 2008
#8

12 086 Inlägg
21 oktober 2008
#9
262turbo skrev:
JapMax skrev:
262turbo skrev:

det mesta? med andra stakar kommer man långt... vill nog påstå att det är en överdimensonerad bottendel redan från torslanda smile

Ok.. behåll kolvarna och veven, byt ut resten.

byta till vad? ett nissan block?

Fan du är inte så dum som du ser ut wink
Jag ger mig, jag låter er Volvoproffs stå för faktan.

Förövrigt byter man väl knappast ut blocket tongue De är ju motorns identitet.. men VG30 blocket som sitter i min nissan råkar va jävligt vettigt wink

Jag försår iofs inte vad jag sagt för fel?
400hk i en B230 är mkt, det mesta "bör" bytas ut om man frågar killarna med sifferfetish och gillar stora marginaler. Givetvis byter man inte ut blocket, och sällan veven.

One Man Clan
4 287 Inlägg
21 oktober 2008
#10
JapMax skrev:
262turbo skrev:
JapMax skrev:

Ok.. behåll kolvarna och veven, byt ut resten.

byta till vad? ett nissan block?

Fan du är inte så dum som du ser ut wink
Jag ger mig, jag låter er Volvoproffs stå för faktan.

Förövrigt byter man väl knappast ut blocket tongue De är ju motorns identitet.. men VG30 blocket som sitter i min nissan råkar va jävligt vettigt wink

Jag försår iofs inte vad jag sagt för fel?
400hk i en B230 är mkt, det mesta "bör" bytas ut om man frågar killarna med sifferfetish och gillar stora marginaler. Givetvis byter man inte ut blocket, och sällan veven.

i b23 spisarna sitter ju M-stakarna å dessa orkar ju me rätt långt

350-400hk finns de ju folk som kör med std m-stake...


med nya lager å ringar så håller ett b23 långt..ännu längre med balanserad vev å H-profil...


144 Inlägg
21 oktober 2008
Trådstartare
#11
som jag har lite i tanke nu, är större spridare, det b23 blocket, orginalvev, ska skickas på balansering, kkk 27 turbo, H-stakar, annan kam, antingen orginal kolvar eller smidda kolvar,  sen ett motorblock har väl sällan nån låg effekt begränsning ?


446 Inlägg
21 oktober 2008
#12
JapMax skrev:
262turbo skrev:
JapMax skrev:

Ok.. behåll kolvarna och veven, byt ut resten.

byta till vad? ett nissan block?

Fan du är inte så dum som du ser ut wink
Jag ger mig, jag låter er Volvoproffs stå för faktan.

Förövrigt byter man väl knappast ut blocket tongue De är ju motorns identitet.. men VG30 blocket som sitter i min nissan råkar va jävligt vettigt wink

Jag försår iofs inte vad jag sagt för fel?
400hk i en B230 är mkt, det mesta "bör" bytas ut om man frågar killarna med sifferfetish och gillar stora marginaler. Givetvis byter man inte ut blocket, och sällan veven.

med rallyåkare i familjen kan jag avslöja att veven duger ypperligt om du bara slipar och balanserar den. men du bör byta ut alla lager till starkare doningar, starkare stakar och nya kolvar och okså nästan ett måste.

finns en firma här i stan som gjorde exeriment med några volvomotorer, en b20 en b21 och en b230.
dessa tvångsmatades med monsterturbo och överdrivet mycket soppa, men allt inuti motorn fick va original. vid 350 häst sprack toppen på b20, och vid 650 släppte gängorna i blocket på både b21 och b230...
klart att såna experiment inte håller mer än en runda i bänken, men det var bara för att se vad som va den svagaste länken... tongue

144 Inlägg
21 oktober 2008
Trådstartare
#13
nog tror ja det håller om man får i bra grejer, men vad ska man ha för spridar storlek för att klara sig upp till 500 hästar?


Titel
18 Inlägg
21 oktober 2008
#14
Ca 1000 cc borde bli ganska bra om du ska köra på vanlig bensin. Större om du ska köra på E85.

Vad tänkte du köra med för sprut?
Senast redigerat av Hollandaren (21 oktober 2008)

The one and only
1 091 Inlägg
22 oktober 2008
#15
racing245 skrev:
...kkk 27 turbo...

Lite större turbo bör du nog ha...

Är du säker på att det är en B23FT? Inte en B230?

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

10 287 Inlägg
22 oktober 2008
#16
Joooo....B23FT är rätt ovanlig....

/Göran

Volvo Knugen skrev:
Är du säker på att det är en B23FT? Inte en B230?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Allt i allo
358 Inlägg
22 oktober 2008
#17
tänkte precis skriva samma som Volvo Knugen skrev. jag har aldrig sett en b23ft =P dock hört att det finns

De é nice !

144 Inlägg
24 oktober 2008
Trådstartare
#18
b23ft sitter i nyare 940 och 945or typ årsmodell 96 och där ikring, jag har då sett flera, och det står även på kamremskåpan, b23ft smile har nog en dålig bild om ni vill se


144 Inlägg
24 oktober 2008
Trådstartare
#19
jag tänkte köra megasquirt, eftersom det är några ja känner som håller på med det så jag får hjälp med mappning,


KTM 660
537 Inlägg
24 oktober 2008
#20
En liten portning av topp vore nog att föredra med.
Sen ett extraktorgrenrör skulle jag sattsat på, i värsta fall ett portat 940t grenrör.
Ms sprutet är nog ett bra val då jag gissar på att det blir dyrt att mappa om det du har orginal.

H-profil stakar och smidda kolvar är nog ett måste om du ska över 400hp (glöm ej att viktmatcha kolvar och stakar)
Nya lager och packningar.
Vassare kam.
Jag skulle ha sattsat på e85 och lite högre ladd.

TurboPerformenceKlubb finns det många svar på. Sök där

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil


Sök