3535
Sök

400 hk i min b23ft, tips och råd

10 287 Inlägg
24 oktober 2008
#21
B230ft

inte B23FT.

/Göran

racing245 skrev:
b23ft sitter i nyare 940 och 945or typ årsmodell 96 och där ikring, jag har då sett flera, och det står även på kamremskåpan, b23ft smile har nog en dålig bild om ni vill se

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Lågt, snabbt och brett
167 Inlägg
24 oktober 2008
#22
Hollandaren skrev:
Ca 1000 cc borde bli ganska bra om du ska köra på vanlig bensin. Större om du ska köra på E85.

Vad tänkte du köra med för sprut?

1000cc?! alldeles för stort... kör 6st sånna ja på en 6a å de orkar med 1000hk på bensin.
Senast redigerat av Karlsson_1988 (24 oktober 2008)

Ska man åka brett är de lika bra å göra de rejält!

Titel
18 Inlägg
24 oktober 2008
#23
Karlsson_1988 skrev:
Hollandaren skrev:
Ca 1000 cc borde bli ganska bra om du ska köra på vanlig bensin. Större om du ska köra på E85.

Vad tänkte du köra med för sprut?

1000cc?! alldeles för stort... kör 6st sånna ja på en 6a å de orkar med 1000hk på bensin.

Det kanske går att få ut 1000 hk med 6 st 1000cc om man har 100% duty cycle, men även då är det väl mest teoretiskt och jag tror inte nån skulle köra med det i verkligheten, verkligen noll felmarginal.

Dessutom har du som du säger 6 spridare och han har ju bara 4 så det är väl klart dom måste vara större då. Ca 850 cc är vad som behövs för 400 hk i en 4:a om man kör med normal duty cycle (80%).. Lite felmarginal på det där så är 1000 cc inte alls så tokig. Bättre att köpa lite för stort än att köpa för lite och riskera motorras pga att man får för lite bränsle.

KTM 660
537 Inlägg
24 oktober 2008
#24
Angående 1000cc så skulle jag rekommendera dom om han ska köra på e85 annars är det lite overkill

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil

Med lem
1 127 Inlägg
25 oktober 2008
#25
B23ET och B23FT är samma block, bara att F motorn hade ju annat insug och insprutning. Men det är ändå lite roligt att du har en sån. B23FT fanns endast till 760 turbo 1982-1984. Och dessa såldes inte i Sverige utan i USA.

Till 400 hk klarar du dig utan problem med H-profil stakar och FK/FT kolvar. Lite vågat att köra på originalstakar, men det går. Givetvis ska allt viktas och balanseras tillsammans.

Men då är din bottendel okej för en hel del. Men för säkerhets skull skulle jag nog byta kolvarna också, mycket vill ha mer blir det till slut ändå.


144 Inlägg
25 oktober 2008
Trådstartare
#26
jo men h-stakar är bestämt så om nån har några till salu till bra pris ? big_smile

men 1000 cc spridare låter ju inte så dumt, då kan man ju trimma mer om man vill typ till 500-600 hästar, om man lyckas med 400 hk först smile. nån som har byggt eget insug ?  och har erfarenhet


Volvoskadad
6 017 Inlägg
25 oktober 2008
#27
du tar dej inte vatten över huvudet nu? börja med lagom effekt och bygg vidare efter hand, annars är ju risken för ras stor om man inte verkligen vet vad man håller på med

Jonas

One Man Clan
4 287 Inlägg
25 oktober 2008
#28
hur många riksdaler hade du tänkt lägga ut ?


144 Inlägg
26 oktober 2008
Trådstartare
#29
Volvo__Mannen skrev:
du tar dej inte vatten över huvudet nu? börja med lagom effekt och bygg vidare efter hand, annars är ju risken för ras stor om man inte verkligen vet vad man håller på med

men jag har vänner och så som håller på och bygger så det ska nog inte vara några problem



Sök