4122
Sök

Hur många har varvstoppat 5an? =)

Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
8 december 2009
#161
på min CRX ja.. Och aldrig igen! På min 244GLT nej.. Har inget varvstopp.. B230E wink

Sump Runk Rätt O Slätt!

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
8 december 2009
#162
Vet inte om jag vill det med MG'n. Iaf inte med de däcken som satt på sommarfälgarna.
Men testas, det ska den... På bana... roll

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
8 december 2009
#163
Hmm.. en fundering.. spelar vell ingen roll om man har 100 Hk Eller 500 Hk i en bil av samma modell.. Det är väl växellådan som har med toppfarten o göra.. Och varvstopp o allt de där.. Så varför ens skriva antalet HK bilen hade/har som man gjorde det i? :S

Sump Runk Rätt O Slätt!

987 Inlägg
8 december 2009
#164
discokapten skrev:
Lundberg_ skrev:
Golf2 GL gör ca 200km/h mätarfart men de e väl 185-190km/h. O de va på 4an o inte ens nära varvstoppet tongue Den orkade helt enkelt inte tongue

Nej, den gör inte 200 på plan mark med fyran i, aldrig någonsin, glöm det. Nedförsbacke kanske, men då kan vilken bil som helst gå hur fort som helst, beror på hur mycket och hur länge det lutar.

Min gamla golf 2a gjorde då bara 175km/h, och då plååågades den länge och väl smile

i like it load

2 656 Inlägg
8 december 2009
#165
pippaaN skrev:
discokapten skrev:
Lundberg_ skrev:
Golf2 GL gör ca 200km/h mätarfart men de e väl 185-190km/h. O de va på 4an o inte ens nära varvstoppet tongue Den orkade helt enkelt inte tongue

Nej, den gör inte 200 på plan mark med fyran i, aldrig någonsin, glöm det. Nedförsbacke kanske, men då kan vilken bil som helst gå hur fort som helst, beror på hur mycket och hur länge det lutar.

Min gamla golf 2a gjorde då bara 175km/h, och då plååågades den länge och väl smile

varvstopp på 5an i en 325 e36a uppföreurostop backen i halmstad ligger nånform av gummiasfalt där så sjukt halt och körapå om de regna :p så de spann alltså i samma backe varvade jag ut 4an på m46 od med 745 turbon men som sagt va bara spin ingen riktig fart :p


54 Inlägg
8 december 2009
#166
HyperSonica skrev:
Hmm.. en fundering.. spelar vell ingen roll om man har 100 Hk Eller 500 Hk i en bil av samma modell.. Det är väl växellådan som har med toppfarten o göra.. Och varvstopp o allt de där.. Så varför ens skriva antalet HK bilen hade/har som man gjorde det i? :S

Helt sant. Funderar på att byta växellåda till bilen så jag drar RS6orna i toppfart....cool


Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
8 december 2009
#167
Nebelwerfer skrev:
HyperSonica skrev:
Hmm.. en fundering.. spelar vell ingen roll om man har 100 Hk Eller 500 Hk i en bil av samma modell.. Det är väl växellådan som har med toppfarten o göra.. Och varvstopp o allt de där.. Så varför ens skriva antalet HK bilen hade/har som man gjorde det i? :S

Helt sant. Funderar på att byta växellåda till bilen så jag drar RS6orna i toppfart....cool

Och rent teoritiskt så skulle det kunna finnas mer effekt om man höjer varvstoppet..
Dessutom går det ju väldigt tungt uppe i hastighet, och du kan behöva mer effekt att knuffa bilen framåt.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
8 december 2009
#168
Turbo_Davve skrev:
JG skrev:
jag kör varvstopp på 5an på 402m med fwd sugmotor  smile
4.5slutväxel, 5vxl quaife drevsats, 8*22*13" däck, 8500rpm
bilen väger 853kg på startlinjen med chafför (mig) och 761kg tom

film: http://www.garaget.org/video/5tg6nypjtrib

film 2: http://www.garaget.org/video/3dj70zoc0ueu

Vem frågade efter däckdimension och vikt på bilen? har jag missat nåt?
sen vetifan om någon undrade vad du hade för drevsats i med?
eller om den är fwd eller rwd eller om du körde på strippen eller på en grusväg?

Tagga ner för fasen.... roll
Om du inte visste det så ändras topphastighet och acceleration om man ändrar storlek på drev och hjul. Det borde ju du kunna som verkar "fresh out of moppetiden"...

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

1 422 Inlägg
8 december 2009
#169
UhrJr skrev:
Nebelwerfer skrev:
HyperSonica skrev:
Hmm.. en fundering.. spelar vell ingen roll om man har 100 Hk Eller 500 Hk i en bil av samma modell.. Det är väl växellådan som har med toppfarten o göra.. Och varvstopp o allt de där.. Så varför ens skriva antalet HK bilen hade/har som man gjorde det i? :S

Helt sant. Funderar på att byta växellåda till bilen så jag drar RS6orna i toppfart....cool

Och rent teoritiskt så skulle det kunna finnas mer effekt om man höjer varvstoppet..
Dessutom går det ju väldigt tungt uppe i hastighet, och du kan behöva mer effekt att knuffa bilen framåt.

Ironi... Ska det finnas mer effekt på högre varv ska delarna vara avstämda för högre varv också. Luftmotståndet är ENORMT i höga hastigheter och effekten spelar grymt stor roll för toppfarten i en bil. Effekt/Aerodynamik/stegning på växellådan spelar roll. 2 av 3 ger inte hög toppfart, alla 3 måste finnas.


12 086 Inlägg
8 december 2009
Trådstartare
#170
Lixom vafan killar?

Växellådan gör inte topphastigheten, det gör effekten. Växellådan sätter ev ett mekaniskt stopp för topphastigheten, inget mer. (Vilket den här tråden handlar om smile )

Allt är ju relativt, dålig aerodynamik kan du kompensera med jävla massa mos i motorn wink
Iofs när de börjar gå riktigt fort så är de i praktiken rätt svårt att köra med en container.
Senast redigerat av JapMax (8 december 2009)

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
8 december 2009
#171
cheffer skrev:
UhrJr skrev:
Nebelwerfer skrev:

Helt sant. Funderar på att byta växellåda till bilen så jag drar RS6orna i toppfart....cool

Och rent teoritiskt så skulle det kunna finnas mer effekt om man höjer varvstoppet..
Dessutom går det ju väldigt tungt uppe i hastighet, och du kan behöva mer effekt att knuffa bilen framåt.

Ironi... Ska det finnas mer effekt på högre varv ska delarna vara avstämda för högre varv också. Luftmotståndet är ENORMT i höga hastigheter och effekten spelar grymt stor roll för toppfarten i en bil. Effekt/Aerodynamik/stegning på växellådan spelar roll. 2 av 3 ger inte hög toppfart, alla 3 måste finnas.

Jag tycker det börjar bli väldigt svårt att skilja på ironi och dumhet ivissa trådar.
Och det där med effekten ovanför varvstoppet så underströk jag ju att det skulle kunna vara så rent teoritiskt (alltså; ponera att man HAR motor för detta)
I övrigt är jag helt med i dina banor wink

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
8 december 2009
#172
Turbo_Davve skrev:
JG skrev:
jag kör varvstopp på 5an på 402m med fwd sugmotor  smile
4.5slutväxel, 5vxl quaife drevsats, 8*22*13" däck, 8500rpm
bilen väger 853kg på startlinjen med chafför (mig) och 761kg tom

film: http://www.garaget.org/video/5tg6nypjtrib

film 2: http://www.garaget.org/video/3dj70zoc0ueu

Vem frågade efter däckdimension och vikt på bilen? har jag missat nåt?
sen vetifan om någon undrade vad du hade för drevsats i med?
eller om den är fwd eller rwd eller om du körde på strippen eller på en grusväg?

Vad har ditt inlägg med att varvstoppa högsta växeln att göra då?

Jag varvstoppade 5:an med min gamla Kadett GSi 16v och min gamla BMW 540 med manuell växellåda från 530.

MVH. Alex

87 Inlägg
8 december 2009
#173
Varstoppet på 4an ~190km/h (~180 enligt GPS) på 5an orkade den bara upp till 215 (198 enligt GPS) big_smile


Trucker
2 710 Inlägg
8 december 2009
#174
vad menas med varvstopp? toppfart eller ?

Fart missbrukare

snel hest
152 Inlägg
8 december 2009
#175
Varvstopp på 5'an med 528'an ger 245 på mätaren tror jag det var, vackert wink


854 Inlägg
8 december 2009
#176
BMWgrabben skrev:
vad menas med varvstopp? toppfart eller ?

Vad står det i rubriken? Är precis det som menas. Toppfart är något annat i de flesta fall.

Har varvstoppat Volvon för övrigt.


9 108 Inlägg
8 december 2009
#177
Har varvstoppat Omega 3000 i fyran bara, 230 mätarfart är rätt imponerande ändå med en växel kvar.. Med femman i orkade den tyvärr inte nå varvstoppet utan den slutade acca i 248, viloväxel hmm

BMWgrabben: Varvstopp är ju det som händer om man trycker gasen i botten och skiter i att växla hehe, testa på tvåan så förstår du hur det låter, det ljudet är lite speciellt när man har högsta växeln i wink


Konsult
1 247 Inlägg
8 december 2009
#178
Har inte "varvstoppat" på 5an i Saaben, tror starkt på att den inte orkar det ärligt talat. Men mätaren ut har jag bevisat efter autobahn, aldrig mer. Den är inte byggd för dessa hastigheter.

/Kim


1 271 Inlägg
8 december 2009
#179
ixen gör 235 mättar fart på 5an fullt ut. men varvstopet var inte alls samma som på lägre växlar den liksom bara slutade varva där

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
8 december 2009
#180
Går inte in i varvstoppet på dom växlarna med 540in för den går in i strypkopplet vid 250km/h verklig fart på både 5an och 6an. fast på 5an är de bara ett par/tre hundra varv kvar ändå, på sexan har den 4500varv/min när den bryter vid 250.
Senast redigerat av Niklasw (8 december 2009)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil


Sök