Trevligt! Ser jäkligt rent ut, fruktansvärt rent ut. Jag fick tag i nått rengöringsmedel av Pacman Racing.
Först åt det sig ur flaskan (tändvätskeflaska), så jag fick hälla det på en tjockare flaska, sen när jag tvättade med det, så sved det i mina händer så att man trodde man hade brännskador, och när det blandades med vatten och samlades i de små facken utanpå blocket så fräste det om det.
Inget man glömmer över natten i badet alltså Nån slags fälgsyra eller? Ja, sen vi gick med i EU så går det ju inte att få tag på några starka rengöringsmedel längre som privatperson i handeln.
Jag har faktiskt inte den blekaste aning, och jag tror inte jag vågar fråga heller.
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet
Har stått stilla på sistone när de gäller motorn. Massor med annat som har behövt göras. Har iallafall kontrollmätt spelet mellan cylle o kolv och det ser bra ut. Så i helgen om man inte är för bakis så ska de skruvas!
Har stått stilla på sistone när de gäller motorn. Massor med annat som har behövt göras. Har iallafall kontrollmätt spelet mellan cylle o kolv och det ser bra ut. Så i helgen om man inte är för bakis så ska de skruvas!
Hahaha, det låter fint det.
För min del lämnar jag det åt en motorbyggare nu, min renovering gick inte alls bra.
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet
Ja, då va de dags o ta nya krafttag i projektet.. Har stått stilla ett tag nu pga massa annat att göra (ursäkt för bristande engagemang..) Men iaf, har i stort sett fått hem allt. Köpte kamremssats, ny vattenpump, låsringar till kolvbultarna, packningssatsen till kolvkylarna som tydligen inte ingick i stora satsen och nån liten ventil till oljetråget som va satans så dyr, 330 spänn för en liten mutter med hål i typ..
Rengöring av kolvringsspåren.. massa skit som satt fast som faen...
Ihopplockade.. saknade bara kolvringskompressorn.. drog iväg till Feltema o köpte en för 60:-
Japp... såhär kan de gå om man tar i lite "extra"... Såg inte att kompressorn hade släppt taget om ena sidan av ringen.. Man lär så länge man lever...
Ja, nu står projektet igen.. Hade tänkt få ihop det mesta i helgen men nu måste jag ha tag i en ny ringsats och det lär jag få hem på tisdag... Åter igen nästa helg.
Satte du kammarna exakt sådär så vart det inte bra... Insugskammen ser "ganska" rätt ut med avgaskammen sitter 180 grader fel.
Dom sitter monterade efter märkningen på kamdreven (stansat M) och bilden i boken.. Faen.. nu blir man ju osäker...
M'en på dreven kan du inte gå efter. Det enda du kan gå efter är spåren i bakkant på kammarna. Skruva bort plattorna (till rotorn och den till kam-positionsgivaren) och kolla på spåran i bakkant på kammarna. Dessa spår är inte i mitten utan excentriska.
Insugskammens spår ska vara över centrum på kammen och avgaskammens på spår ska vara undre centrum på kammen om man tittar på dem bakifrån. Förutom det så ska spåren vara horisontella mot delningplanet mellan topphalvorna.
Satte du kammarna exakt sådär så vart det inte bra... Insugskammen ser "ganska" rätt ut med avgaskammen sitter 180 grader fel.
Dom sitter monterade efter märkningen på kamdreven (stansat M) och bilden i boken.. Faen.. nu blir man ju osäker...
M'en på dreven kan du inte gå efter. Det enda du kan gå efter är spåren i bakkant på kammarna. Skruva bort plattorna (till rotorn och den till kam-positionsgivaren) och kolla på spåran i bakkant på kammarna. Dessa spår är inte i mitten utan excentriska.
Insugskammens spår ska vara över centrum på kammen och avgaskammens på spår ska vara undre centrum på kammen om man tittar på dem bakifrån. Förutom det så ska spåren vara horisontella mot delningplanet mellan topphalvorna.
Great... Gick efter monteringsanvisningen i handboken. Jaha.. nu e man ställd.. Ska googla lite o kolla upp det här..
M'en på dreven kan ju hamna hur som helst beroende på hur du skruvar dit drevet på kammen, du kan ju sätta drevet i 3 olika läger dessutom +-7,5 grader...
Har försökt starta min med en felvänd kam och vet av erfarnehet att det inte går bra... Det enda man med säkerhet kan gå efter vad det gäller kammarna om man inte har verktyg är just spåren.
M'en på dreven kan ju hamna hur som helst beroende på hur du skruvar dit drevet på kammen, du kan ju sätta drevet i 3 olika läger dessutom +-7,5 grader...
Har försökt starta min med en felvänd kam och vet av erfarnehet att det inte går bra... Det enda man med säkerhet kan gå efter vad det gäller kammarna om man inte har verktyg är just spåren.
Jo, men nu är de ju så att jag markerade dreven när jag monterade bort dom, med märke på drevet och axeln.. Så jag borde väl kunna använda mig av märkningen i boken? Borde ju vara som att jag aldrig har tagit bort dreven när jag monterar tillbaka dom på samma ställe (gradtal)?
Har du märkt upp exakt vilken kam som satt ihop med vilket drev och hur det drevet och den kammen satt i förhållande till varann och sen hur devet satt i förhållande till kamremskåpan så ja, då funkar det. Om man tittar på M'en på mina kammar så står dem 180 grader ifrån varann som ett exempel.
Men stog vevaxeln i 0-läge och klammarna sitetr precis som på bilden jag visade så kommer du inte kunna starta.
Har du märkt upp exakt vilken kam som satt ihop med vilket drev och hur det drevet och den kammen satt i förhållande till varann och sen hur devet satt i förhållande till kamremskåpan så ja, då funkar det. Om man tittar på M'en på mina kammar så står dem 180 grader ifrån varann som ett exempel.
Men stog vevaxeln i 0-läge och klammarna sitetr precis som på bilden jag visade så kommer du inte kunna starta.
Det enda jag har markerat är varje drev ihop med tillhörande axel. Sen hur M'en stod i förhållande till varandra kollade jag inte upp.. Får kolla upp det sen. Den här biten är den har har fasat för mest, just pga det här, ovisshet. Axlarna går att dra runt försiktigt iaf, så dom har inte tagit i nån kolv.
Fråga: När veven står i 0-läge (markering mot oljepump?) går det att dra runt kammarna utan att ventilerna tar i kolvarna? Om det nu skulle vara så att dom står fel.
Jag kunde då dra runt min glt-kam som stog 180 grader fel utan att det tog emot så det ska inte va nå bekymmer. Kan va att får prova båda hållen lite beroende på hur mycket man lär vrida.