3344
Sök

Motorrenovering Volvo 855 T5 [Montering]

Reservdansk
6 271 Inlägg
30 oktober 2008
#21
Mccoy skrev:
TurbOla skrev:
Trevligt! big_smile
Ser jäkligt rent ut, fruktansvärt rent ut. tongue
Jag fick tag i nått rengöringsmedel av Pacman Racing.

Först åt det sig ur flaskan (tändvätskeflaska), så jag fick hälla det på en tjockare flaska, sen när jag tvättade med det, så sved det i mina händer så att man trodde man hade brännskador, och när det blandades med vatten och samlades i de små facken utanpå blocket så fräste det om det. lol

Inget man glömmer över natten i badet alltså big_smile Nån slags fälgsyra eller?
Ja, sen vi gick med i EU så går det ju inte att få tag på några starka rengöringsmedel längre som privatperson i handeln.

Jag har faktiskt inte den blekaste aning, och jag tror inte jag vågar fråga heller. big_smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

143 Inlägg
18 november 2008
Trådstartare
#22
Har stått stilla på sistone när de gäller motorn. Massor med annat som har behövt göras. Har iallafall kontrollmätt spelet mellan cylle o kolv och det ser bra ut. big_smile Så i helgen om man inte är för bakis så ska de skruvas!


Reservdansk
6 271 Inlägg
18 november 2008
#23
Mccoy skrev:
Har stått stilla på sistone när de gäller motorn. Massor med annat som har behövt göras. Har iallafall kontrollmätt spelet mellan cylle o kolv och det ser bra ut. big_smile Så i helgen om man inte är för bakis så ska de skruvas!

Hahaha, det låter fint det. tongue

För min del lämnar jag det åt en motorbyggare nu, min renovering gick inte alls bra. hmm

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

143 Inlägg
7 mars 2009
Trådstartare
#24
Ja, då va de dags o ta nya krafttag i projektet.. Har stått stilla ett tag nu pga massa annat att göra (ursäkt för bristande engagemang..) Men iaf, har i stort sett fått hem allt. Köpte kamremssats, ny vattenpump, låsringar till kolvbultarna, packningssatsen till kolvkylarna som tydligen inte ingick i stora satsen och nån liten ventil till oljetråget som va satans så dyr, 330 spänn för en liten mutter med hål i typ..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/587219_581vi6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/587222_8019c5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/587225_xpfsau.jpg
Rengöring av kolvringsspåren.. massa skit som satt fast som faen...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/587229_a85ih8.jpg
Ihopplockade.. saknade bara kolvringskompressorn.. drog iväg till Feltema o köpte en för 60:-

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/587617_fnan6e.jpg
Japp... såhär kan de gå om man tar i lite "extra"... Såg inte att kompressorn hade släppt taget om ena sidan av ringen.. Man lär så länge man lever...

Ja, nu står projektet igen.. Hade tänkt få ihop det mesta i helgen men nu måste jag ha tag i en ny ringsats och det lär jag få hem på tisdag... Åter igen nästa helg.
Senast redigerat av Mccoy (7 mars 2009)


143 Inlägg
15 mars 2009
Trådstartare
#25
Hämtade ut en ny ringsats på Volvo, så nu är det bara att köra på... ehm... i lagom takt..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/593518_n18h5q.jpg
Plockade isär oljepumpen för rengöring.. ordentligt skitig på insidan med nån svart seg sörja i håligheterna.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/large/593525_5r23o9.jpg
Blästrade utsidan av pumpen..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/593527_xrq6qa.jpg
Klar med rengöringen... jäkla pill!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/593519_9lh68j.jpg
Stoppade i staken med nya ringar o sen dags för o lägga på toppen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/593520_mkxt0d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/593521_k8fby0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/593522_41jtck.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/593523_sgv5ey.jpg
La på ventilkåpan för att måla över allt innan iläggningen av kammarna (före målning).

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/593524_4tl9np.jpg
Efter målning.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/593528_1e42ru.jpg
Monterade på vattenpump o oljepump.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/594584_jd3a0k.jpg
Tog ett tag o fatta var man skulle kolla för att synka kammarna vid montering.. men tillslut så..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/594590_kpwc5o.jpg
Ett tips: använd olja på hela packningen när man monterar.. går mycket lättare att knacka in den så den bottnar..

Fortsättning följer...


I En Gran Nära Dig
303 Inlägg
15 mars 2009
#26
vackert med så ren och fin motor, lycka till!

Pontiac Firebird 1989.

143 Inlägg
15 mars 2009
Trådstartare
#27
Tackar big_smile Hoppas bara att den inte läcker olja sen.. hehe


Saabvilde!
1 708 Inlägg
15 mars 2009
#28
Wow! Helt klart den renaste och snyggaste motorrenoveringen jag ahr sett tror jag! Tummen upp! smile

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

8 250 Inlägg
15 mars 2009
#29
https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/594584_jd3a0k.jpg

Satte du kammarna exakt sådär så vart det inte bra... Insugskammen ser "ganska" rätt ut med avgaskammen sitter 180 grader fel.


143 Inlägg
15 mars 2009
Trådstartare
#30
Marlboroman skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive … jd3a0k.jpg

Satte du kammarna exakt sådär så vart det inte bra... Insugskammen ser "ganska" rätt ut med avgaskammen sitter 180 grader fel.

Dom sitter monterade efter märkningen på kamdreven (stansat M) och bilden i boken..
Faen.. nu blir man ju osäker...


143 Inlägg
15 mars 2009
Trådstartare
#31
Mccoy skrev:
Marlboroman skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive … jd3a0k.jpg

Satte du kammarna exakt sådär så vart det inte bra... Insugskammen ser "ganska" rätt ut med avgaskammen sitter 180 grader fel.

Dom sitter monterade efter märkningen på kamdreven (stansat M) och bilden i boken..
Faen.. nu blir man ju osäker...

Iofs, så vet jag inte när bilden är tagen. Kammarna kan vara ditlagda utan att vara i rätt position. Fixade till dom innan jag la på ventilkåpan iaf.


8 250 Inlägg
15 mars 2009
#32
Mccoy skrev:
Marlboroman skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive … jd3a0k.jpg

Satte du kammarna exakt sådär så vart det inte bra... Insugskammen ser "ganska" rätt ut med avgaskammen sitter 180 grader fel.

Dom sitter monterade efter märkningen på kamdreven (stansat M) och bilden i boken..
Faen.. nu blir man ju osäker...

M'en på dreven kan du inte gå efter. Det enda du kan gå efter är spåren i bakkant på kammarna. Skruva bort plattorna (till rotorn och den till kam-positionsgivaren) och kolla på spåran i bakkant på kammarna. Dessa spår är inte i mitten utan excentriska.

Insugskammens spår ska vara över centrum på kammen och avgaskammens på spår ska vara undre centrum på kammen om man tittar på dem bakifrån. Förutom det så ska spåren vara horisontella mot delningplanet mellan topphalvorna.


143 Inlägg
15 mars 2009
Trådstartare
#33
Marlboroman skrev:
Mccoy skrev:
Marlboroman skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive … jd3a0k.jpg

Satte du kammarna exakt sådär så vart det inte bra... Insugskammen ser "ganska" rätt ut med avgaskammen sitter 180 grader fel.

Dom sitter monterade efter märkningen på kamdreven (stansat M) och bilden i boken..
Faen.. nu blir man ju osäker...

M'en på dreven kan du inte gå efter. Det enda du kan gå efter är spåren i bakkant på kammarna. Skruva bort plattorna (till rotorn och den till kam-positionsgivaren) och kolla på spåran i bakkant på kammarna. Dessa spår är inte i mitten utan excentriska.

Insugskammens spår ska vara över centrum på kammen och avgaskammens på spår ska vara undre centrum på kammen om man tittar på dem bakifrån. Förutom det så ska spåren vara horisontella mot delningplanet mellan topphalvorna.

Great... Gick efter monteringsanvisningen i handboken. Jaha.. nu e man ställd.. Ska googla lite o kolla upp det här..


8 250 Inlägg
15 mars 2009
#34
M'en på dreven kan ju hamna hur som helst beroende på hur du skruvar dit drevet på kammen, du kan ju sätta drevet i 3 olika läger dessutom +-7,5 grader...

Har försökt starta min med en felvänd kam och vet av erfarnehet att det inte går bra... Det enda man med säkerhet kan gå efter vad det gäller kammarna om man inte har verktyg är just spåren.


143 Inlägg
15 mars 2009
Trådstartare
#35
Marlboroman skrev:
M'en på dreven kan ju hamna hur som helst beroende på hur du skruvar dit drevet på kammen, du kan ju sätta drevet i 3 olika läger dessutom +-7,5 grader...

Har försökt starta min med en felvänd kam och vet av erfarnehet att det inte går bra... Det enda man med säkerhet kan gå efter vad det gäller kammarna om man inte har verktyg är just spåren.

Jo, men nu är de ju så att jag markerade dreven när jag monterade bort dom, med märke på drevet och axeln.. Så jag borde väl kunna använda mig av märkningen i boken? Borde ju vara som att jag aldrig har tagit bort dreven när jag monterar tillbaka dom på samma ställe (gradtal)?


8 250 Inlägg
15 mars 2009
#36
Har du märkt upp exakt vilken kam som satt ihop med vilket drev och hur det drevet och den kammen satt i förhållande till varann och sen hur devet satt i förhållande till kamremskåpan så ja, då funkar det. Om man tittar på M'en på mina kammar så står dem 180 grader ifrån varann som ett exempel.

Men stog vevaxeln i 0-läge och klammarna sitetr precis som på bilden jag visade så kommer du inte kunna starta.


143 Inlägg
15 mars 2009
Trådstartare
#37
Marlboroman skrev:
Har du märkt upp exakt vilken kam som satt ihop med vilket drev och hur det drevet och den kammen satt i förhållande till varann och sen hur devet satt i förhållande till kamremskåpan så ja, då funkar det. Om man tittar på M'en på mina kammar så står dem 180 grader ifrån varann som ett exempel.

Men stog vevaxeln i 0-läge och klammarna sitetr precis som på bilden jag visade så kommer du inte kunna starta.

Det enda jag har markerat är varje drev ihop med tillhörande axel. Sen hur M'en stod i förhållande till varandra kollade jag inte upp.. Får kolla upp det sen. Den här biten är den har har fasat för mest, just pga det här, ovisshet. Axlarna går att dra runt försiktigt iaf, så dom har inte tagit i nån kolv.

Fråga: När veven står i 0-läge (markering mot oljepump?) går det att dra runt kammarna utan att ventilerna tar i kolvarna? Om det nu skulle vara så att dom står fel.


8 250 Inlägg
15 mars 2009
#38
Jag kunde då dra runt min glt-kam som stog 180 grader fel utan att det tog emot så det ska inte va nå bekymmer. Kan va att får prova båda hållen lite beroende på hur mycket man lär vrida.


143 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
#39
https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/596479_4u7co1.jpg

Dom ska alltså stå såhär? Och veven ska stå mot markeringen på oljepumpen?

Insugskammens spår över centrum och avgas under...


Reservdansk
6 271 Inlägg
17 mars 2009
#40
Du har inte snålat med packningsklistret tycker jag det ser ut som. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet


Sök