3867
Sök

Byta motor..

30 Inlägg
23 oktober 2008
Trådstartare
Jag har en B230F med borttaget insprut och kablar och ditsatt ett insug med förgasare istället. Men givaren på sprängkåpan, vart ska den kopplas? Vad används den till? Eller behövs den inte på en förgasar motor?
Behöver snabba svar, tacksam för de!wink
/Kim
Senast redigerat av Eliass (23 oktober 2008)

Titel
18 Inlägg
23 oktober 2008
Det är svänghjulsgivaren och den behövs till tändsystemet. Är inte så insatt i LH sprutet men jag misstänker att det kan bli lite problematisk med tändningen om man river bort alla kablar.
Om det inte funkar är det nog kanske enklast att ta en fördelare + evt tillbehör (tändbox + härva om det är brytarlöst) från en annan förgasarbil med B230. Om det nu inte är samma grejer som med LH dvs men jag är för dålig insatt för att kunna svara på den frågan smile

30 Inlägg
23 oktober 2008
Trådstartare
okej, men sitter den givaren på en fördelare på en förgasar motor?

Titel
18 Inlägg
23 oktober 2008
Beror på om det är brytarlös tändning eller inte, vet inte riktig hur det är på 740.. Men har man brytartändning så behöver man ingen givare, nackdelen är väl att man får byta eller justera brytare nån gång per år. Men det måste vara det allra enklaste att installera i el väg iaf.

30 Inlägg
23 oktober 2008
Trådstartare
Det är brytarlöst på reservdelsbilen, då räcker de med att ta fördelaren från den och sätta dit, och då behöver man inte givaren på sprängkåpan?
Tackar för hjälpen ensålänge:P

Titel
18 Inlägg
24 oktober 2008
Som sagt är jag inte riktig så insatt i varken LH eller 740, men 240 har man ju hållt på med en hel del och det är ju samma motorer i princip. Men om det är brytarlöst måste det finnas en tändbox nånstans också.. Följ sladdarna från fördelaren så ser du ju vad du behöver plocka över smile

På 240 med brytarlös tändning (och inte LH då) är det förutom själva fördelaren en tändbox och förkopplingsmotstånd, och så en egen kabelhärva till tändsystemet. Bara plocka över härvan och allt som är ansluten till den smile
Senast redigerat av Hollandaren (24 oktober 2008)

Sök