En Saabåkare som som både har havererat ett par lådor och klyft några i studiesyfte.
Det är självklart de äldre lådorna i 99/900 som sabbat saabs växellådsrykte!
Precis som flera skrivit är de långa med långa axlar som sviktar vid höga vridmoment på låga varv som Saabs motorlabb gillat att ta fram.
Dreven och synkringar ser ju ganska kraftiga ut men när lager går ner sig (som också är lite små) pga kass olja i lådan och inga bytesintervall så börjar det glappa och det minskar ju kuggkontakten ännu mer.
Inte konstigt att många rensar just trean på gamla 900:or
De nyare lådorna i nyare 9-5, 9-3 verkar ju klart hållbara men de äldre är och förblir klena.
Även 9000 lådor är klena och håller dåligt för höga vridmoment.
Volvos M56H (tror jag) är starkare på alla punkter, drev, hus, axlar m.m. det är bara att leva med.
Man får va glad åt att motorerna tål betydligt mera och glatt vara med på att få byt en låda nån gång
![smile](img/smilies/smile.png)
De är ju trots allt ganska billiga idag.
M.V.H.