Det viktiga är ju att lådan sitter stabilt, skruvad eller med spänband i fästen som sitter ordentligt.
Kommer den i rörelse vid en krock blir det 40x vikten m.m.
Ett lätt exempel:
När snickaren skall driva i en spik, "trycker" han in den? (Lägger hammaren försiktigt emot skallen, sedan lägger vikt bakom och trycker dit den?)
ELLER???
Klappar han på med en meters sats med hammaren?
Vilket sätt får han mest resultat med tror ni..?
Samma med allt löst i bilen, baslåda eller annat.!
Sitter det löst vid en krock och kommer i rörelse, kommer det ställa till med mycket mera än om det satt fast.
Om man har en Volvo 944 som trådskaparen, då hade jag inte tvekat en sekund.
Tag loss ryggstödet, skruva dit ett par beslag för last förankring på sidorna mot hjulhusen.
Tebax med ryggstödet, spänn fast lådan.!
Spänband, medger lätt åtkomst om man vill ta bort, eller behöver komma åt kontakter m.m.
Eller vill flytta på lådan så man kan lasta brädor, skidor eller nått igenom luckan.
Alternativ snyggare är helt enkelt att skruva fast lådan innifrån kupén. Men då blir det krångligare om man behöver lossa den.
Karborre att fästa lådan i bilen är helt förkastligt.!
Även en lite smäll kommer lossa lådan, den kommer i rörelse.
En lite lekslad som går över styr och man sabbar en fälg mot en sten. Kostar en ny fälg. Har man lådan fast med kardborre och den lossar, så lär lådan gå sönder också, eventuelt slår den en buckla i hjulhuset eller nått också.
Det man inte har i huvet, får man ha i plånboken !
EDIT:
cenoxide skrev:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=79441 jo precis det funkar faktiskt
Bara skit!!!
Sorry,
Jag köpte den smala i somras och fäste en liten ruta på inst-panelen så jag kunde fästa min Active-GPS enhet där. Tog två veckor, så började den vrida sig. Efter en månad snurrade enheten 90 grader på en halvtimma. Klistret höll inte bra. Efter sex veckor tog jag bort den och hade en ful klibbig hög mitt på panelen som jag fick kämpa med att få bort.