2934
Sök

Hastighetsmätaren strular! va kan det vara för FEL?!?!

313 Inlägg
26 oktober 2008
Trådstartare
min hastighetsmätare strular sig.
tex:
när man kör i ca 70km/h så går mätare upp och ner från 80 till 20.och så håller den på hela tiden?
vad kan det vara för fel?
nån säkring?
MKT TACKSAM FÖR SVAR!
mvh

MOR åt gröt,FAR åt helvete!

313 Inlägg
26 oktober 2008
Trådstartare
bilen är en s40 t4 1998.

Kör med audi :P
53 Inlägg
26 oktober 2008
köp en riktig bil AUDI big_smile

man måste ha motgångar,
för att uppskatta det fina med livet :P

Saabvilde!
1 708 Inlägg
26 oktober 2008
stick_din_idiot skrev:

Vilket givande svar.. smile

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

313 Inlägg
26 oktober 2008
Trådstartare
eftersom han var med när felet uppstod så var han tvungen att skriva i tråden och "vara" rolig.
är det ingen som vet felet?

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
26 oktober 2008
deta har jag inte varit med o förut e det så hela tiden eller kommer det å går å e det bara i den hastigheten?

Du har ingen ABS lampa som lyser?

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

313 Inlägg
26 oktober 2008
Trådstartare
det började för ca 1 vecka.sen har den funkat fint efter det,till ikväll när jag va ute och körde.
det är vid alla hastigheter det händer.men emellan åt i kanske 1 minut funkar den.sen accelererar man och då sjunker hastigheten enligt mätaren sen flippar den ut.men det är bara när jag gasar som den reagerar.
och nej, ingen abs lampa lyser.

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
26 oktober 2008
Larsson_Power skrev:
stick_din_idiot skrev:

Vilket givande svar.. smile

Håller med det var verkligen "givande"

Det måste ju vara givaren som skickar konstiga signaler. Eller så är det den saken som styr nålen som gett upp. Bara en gissning.

3 714 Inlägg
26 oktober 2008
glapp nånstans tror jag

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

313 Inlägg
26 oktober 2008
Trådstartare
bollen1986 skrev:
glapp nånstans tror jag

hmm...glapp...hur skulle det kunna uppstå?
menar inte att du skulle ha fel.bara nyfiken på hur?
nån sladd som klämts eller brunnt upp?

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
26 oktober 2008
ezz4 skrev:
det började för ca 1 vecka.sen har den funkat fint efter det,till ikväll när jag va ute och körde.
det är vid alla hastigheter det händer.men emellan åt i kanske 1 minut funkar den.sen accelererar man och då sjunker hastigheten enligt mätaren sen flippar den ut.men det är bara när jag gasar som den reagerar.

Ta o kolla hur det ser ut i kontaktstycket bakom instrumentet å hittar du inget där så e det förmodligen instrumenetet som behöver bytas ut mät också så att du har ordentlig jord å + till det.

E det inga andra mätare som beter sig konstigt?

Hastighetssignalen kommer från ABSen å om signalen från givarna till den e konstig så kan jag garantera dig att ABS lampan lyser. Så om den inte lyser ligger inte felet i nån givare.

313 Inlägg
26 oktober 2008
Trådstartare
JaggaChafen skrev:
ezz4 skrev:

Ta o kolla hur det ser ut i kontaktstycket bakom instrumentet å hittar du inget där så e det förmodligen instrumenetet som behöver bytas ut mät också så att du har ordentlig jord å + till det.

Hastighetssignalen kommer från ABSen å om signalen från givarna till den e konstig så kan jag garantera dig att ABS lampan lyser. Så om den inte lyser ligger inte felet i nån givare.

okej.får ta och kolla det då.
nej,det är bara hastighetsmätaren som flippar.alla andra mätare stämmer.men farthållaren flippar också.
då när jag sätter på den så stängs den av sig själv.vet inte om det har med att hastighetsmätaren klödar.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
26 oktober 2008
ezz4 skrev:
JaggaChafen skrev:
ezz4 skrev:

okej.får ta och kolla det då.
nej,det är bara hastighetsmätaren som flippar.alla andra mätare stämmer.men farthållaren flippar också.
då när jag sätter på den så stängs den av sig själv.vet inte om det har med att hastighetsmätaren klödar.

Känns nog som om du får byta ditt instrument

313 Inlägg
26 oktober 2008
Trådstartare
jag hade precis bort instrumentet och det såg bra ut.kablarna såg hela ut och jord och + satt ordentligt.
ja de blir väll till och byta allt då.men man vill ju veta hur felet uppstod.

SLK
610 Inlägg
26 oktober 2008
Har haft samma fel innan på min Opel, och hastighetsmätaren flippar från 0 till verklig hastighet. Det är givarna på framhjulen som strular. 100 % !

313 Inlägg
26 oktober 2008
Trådstartare
alminjo skrev:
Har haft samma fel innan på min Opel, och hastighetsmätaren flippar från 0 till verklig hastighet. Det är givarna på framhjulen som strular. 100 % !

¨
okej får kolla upp det då.
tack för alla svar!
mvh

Sök