2629
Sök

Chipp till SAAB 9-5 2,0T

341 Inlägg
29 oktober 2008
Trådstartare
#1
Har precis köpt en SAAB 9-5 2,0T från -04. Tänkte höra om någon har erfarenhet av att chippa en sådan och hur bränsleförbrukningen har påverkats av detta?

Den lär ju aldrig bli en sportbil, vilket jag inte är ute efter heller, bara att den skulle bli något piggare och möjligen dra lite mindre.

2 164 Inlägg
29 oktober 2008
#2
Finns många som chippar saabarna och de är inga priblem så länge man tar en känd firma.
Sen hur förbrukningen blir beror på gasfoten.
I ditt fall skulle jag rekomendera en bipower konvertering som gör de möjligt att både köra på bensin och E85 med lite höjd effekt på motorn med.
Finns garanterat på Maptun men har för mig även på Nordic.
Behöver du mer uppgifter så skicka görna PM så ska jag hänvisa till rätt ställe för att få pris uppgifter på de du behöver.

MVH

F


341 Inlägg
30 oktober 2008
Trådstartare
#3
Någon som har erfarenhet av BSRs E85 chipp? Blir ju en del hk extra, 220hk.

49 Inlägg
30 oktober 2008
#4
INTE BSR! Många har haft problem med deras chip och mappning....... rekomenderar stark Trollspeed, Nordic Uhr, eller Maptun. dom vet vad dom sysslar med


341 Inlägg
30 oktober 2008
Trådstartare
#5
Ok, om man bortser från tillverkaren av chippet, hur e det med "etanolchipp"? Någon med erfarenhet av det?

2 164 Inlägg
30 oktober 2008
#6
Allt beror på vilken som levererar chip eller bipower chip.
Men saken är ju de att pumpen tar stryk beoende på hur ofta man tankar i etanol.
Men kör man väldigt blandat så kan de hålla väldigt länge.
Bara etanål kan de gå ett antal år sen så dags för bränsle pumps byte.
Men de finns bra ersättnings pumpar som funkar jätte bra.

MVH

F


8 883 Inlägg
30 oktober 2008
#7
E85 chip skulle jag akta mig för. Är inte bara att byta programvara, krävs rätt mycket jobb för att få det att fungera till 100%, men visst vill man ta genvägar och chansa så är ett chip ett bra val.
Här står det vad som krävs för just SAAB
http://www.geting.se/viewimage.php?imag … age_2.jpg#
Senast redigerat av Hamilton (30 oktober 2008)

Fotograf på tierpidag.se

355 Inlägg
30 oktober 2008
#8
Hej!

Kanske en läsvärd tråd.

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=210878


Mvh Jonas

Mvh Jonas

2 164 Inlägg
30 oktober 2008
#9
Allt beror på vilken firma man beställer detta Bipower trim.
Säger bara en sak att de är dom stora firmorna man ska anlita för dom har tester innan dom ens lägger ut de för beställning.
Alla firmor gör inte bra Bipower trim. Man ska inte vara dumsnål.

MVH

F


371 Inlägg
30 oktober 2008
#10
Hamilton skrev:
E85 chip skulle jag akta mig för. Är inte bara att byta programvara, krävs rätt mycket jobb för att få det att fungera till 100%, men visst vill man ta genvägar och chansa så är ett chip ett bra val.
Här står det vad som krävs för just SAAB
http://www.geting.se/viewimage.php?imag … age_2.jpg#

Om man ska gå efter den texten så är faktiskt Saabs egna biopower-bilar helt odugliga för e85.

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

1 019 Inlägg
30 oktober 2008
#11
NiV3Rt skrev:
Hamilton skrev:
E85 chip skulle jag akta mig för. Är inte bara att byta programvara, krävs rätt mycket jobb för att få det att fungera till 100%, men visst vill man ta genvägar och chansa så är ett chip ett bra val.
Här står det vad som krävs för just SAAB
http://www.geting.se/viewimage.php?imag … age_2.jpg#

Om man ska gå efter den texten så är faktiskt Saabs egna biopower-bilar helt odugliga för e85.

Utveckla?


2 164 Inlägg
30 oktober 2008
#12
NiV3Rt skrev:
Hamilton skrev:
E85 chip skulle jag akta mig för. Är inte bara att byta programvara, krävs rätt mycket jobb för att få det att fungera till 100%, men visst vill man ta genvägar och chansa så är ett chip ett bra val.
Här står det vad som krävs för just SAAB
http://www.geting.se/viewimage.php?imag … age_2.jpg#

Om man ska gå efter den texten så är faktiskt Saabs egna biopower-bilar helt odugliga för e85.

Hur menar du nu??
De är ju Saab som har själva kommit fram till detta och bytt med på sina bilar.

MVH

F


371 Inlägg
30 oktober 2008
#13
Såvitt jag vet så har inte Saab bytt kolvar på sina biopower-bilar. Koppling är jag osäker på roll
Senast redigerat av NiV3Rt (30 oktober 2008)

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

8 883 Inlägg
30 oktober 2008
#14
NiV3Rt skrev:
Såvitt jag vet så har inte Saab bytt kolvar på sina biopower-bilar. Koppling är jag osäker på roll

Dom bygger väll ändå motorerna efter just E85. Har mycket svårt att tro att dom börjar riva i motorerna på fabriken:rolleyes:
Kopplingen har ju ingenting med förbränningen att göra så vitt jag vet  ...
Senast redigerat av Hamilton (30 oktober 2008)

Fotograf på tierpidag.se

371 Inlägg
30 oktober 2008
#15
Hamilton skrev:
NiV3Rt skrev:
Såvitt jag vet så har inte Saab bytt kolvar på sina biopower-bilar. Koppling är jag osäker på roll

Dom bygger väll ändå motorerna efter just E85. Har mycket svårt att tro att dom börjar riva i motorerna på fabriken:rolleyes:
Kopplingen har ju ingenting med förbränningen att göra så vitt jag vet...

Givetvis, men det är väl samma kolvar i biopower-bilarna som de har haft i t7-motorerna sedan tidigare. Att kopplingen skulle ha med förbränningen att göra är inget jag har påstått.

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

341 Inlägg
31 oktober 2008
Trådstartare
#16
MrLila skrev:
Hej!

Kanske en läsvärd tråd.

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=210878


Mvh Jonas

Svårt att få ut något vettigt, läst igenom tråden och det man kan komma fram till var att en kille hade haft väldiga problem, svårt att säga om han ändå fått det utan att konvertera sin bil. Vi hade en SAAB 9-5 2,3t för något år sen som det hände en massa konstiga saker med, hade vi etanolkonverterat den då så hade man kan lagt det på etanolkonverteringen.....

Det med koppligen fattade jag som det var för effektökningens skull. Som alltid när man trimmar.

371 Inlägg
31 oktober 2008
#17
Jongen skrev:
Det med koppligen fattade jag som det var för effektökningens skull. Som alltid när man trimmar.

Det underliga då är ju att de inte gjort det själva...

Budskapet i den texten är. "Etanolkonvertera inte din gamla bil. Det går åt skogen, köp en ny av oss istället.".

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

2 164 Inlägg
31 oktober 2008
#18
Gör man bara rätt från början och inte är dumsnål när de gäller alla typer av trim så brukar de gå bra. Innan man trimma måste man ju veta att allt är okej!
Sen att inte köpa första bästa och till billigast pris är ingen höjdare!
Inte till saabs trionic bilar alla fall!

MVH

F


341 Inlägg
1 november 2008
Trådstartare
#19
NiV3Rt skrev:
Jongen skrev:
Det med koppligen fattade jag som det var för effektökningens skull. Som alltid när man trimmar.

Det underliga då är ju att de inte gjort det själva...

Budskapet i den texten är. "Etanolkonvertera inte din gamla bil. Det går åt skogen, köp en ny av oss istället.".

smile Jo, sen e det svårt att veta om det e dom som har rätt, eller trimmföretagen som vill sälja ett chipp "Det e bara att byta programmvaran o köra!"

Verkar ju vara en hel del som är nöjda.

Just nu tjänar man nog inga pengar på det, räknade på att bilen drog 25% mer på E85, då kostade det ungefär samma som med bensin, men går bensinen upp till 13kr igen så tjänar man ju en del på det...

371 Inlägg
1 november 2008
#20
Jongen skrev:
NiV3Rt skrev:
Jongen skrev:
Det med koppligen fattade jag som det var för effektökningens skull. Som alltid när man trimmar.

Det underliga då är ju att de inte gjort det själva...

Budskapet i den texten är. "Etanolkonvertera inte din gamla bil. Det går åt skogen, köp en ny av oss istället.".

smile Jo, sen e det svårt att veta om det e dom som har rätt, eller trimmföretagen som vill sälja ett chipp "Det e bara att byta programmvaran o köra!"

Verkar ju vara en hel del som är nöjda.

Just nu tjänar man nog inga pengar på det, räknade på att bilen drog 25% mer på E85, då kostade det ungefär samma som med bensin, men går bensinen upp till 13kr igen så tjänar man ju en del på det...

Vilka komponenter man måste byte eller ej råder det som sagt delade meningar om. Stör mig bara på att Saab påstår att man måste byta grejer de själva inte har bytt på sina biopower-bilar.
Angående priset så har du självklart rätt. I somras levde man gott på e85, men nästa tank får nog bli bensin för min del.

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85


Sök