2316
Sök

Orion Hcca 12 eller 15

19 Inlägg
30 oktober 2008
Trådstartare
Tjenare har tänkt att göra ett inköp av orions 12 eller 15 tummare. 15 tummaren borde ju kunna flytta ganska mycket mer luft, men hinner den med på lite snabbare låtar som 12 tummaren skulle göra??

733 Inlägg
30 oktober 2008
hur mycket effekt har du tänkt att ge basen? vad för låda? vilken bil ska det sitta i?

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

Ljudfreak
148 Inlägg
30 oktober 2008
fattar inte varför folk ´hakar upp sej på att 15"are inte klarar snabb musik nå bra. De stämmer inte, (enligt mej iaf)  Min kicker 15" klarar av mycket mer "snabb musik" med kontrolerad bas än va tex kommpisen´s Mutant MT 12er gör.  o ändå är en Kicker CVR bas som en fin i rymden genfört med en HCCA bas. Grejjen är den att bara för att konen är stor så tror folk att "motorn" inte klarar av att pumpa konen snabbt.

Ljudfreak
148 Inlägg
30 oktober 2008
Har du tillräkligt med watt o utrymme så ta 15".

19 Inlägg
30 oktober 2008
Trådstartare
Steget kommer att vara ett HCCA D-5000 MONO steg, låda kommer att vara http://caraudiosecurity.com/shop/produc … /7161.html eller http://caraudiosecurity.com/shop/produc … 7162.html.
Bilen är en 91 mercedes 124 kombi

19 Inlägg
30 oktober 2008
Trådstartare
Det jag är orolig för med 15 tummaren är att när jag spelar t.ex techno och sånt så kommer den att sacka efter mycket i tonerna så att ljudet bara blir skit:/ Om det inte är perfekt gör mig inte så mycket men det ska vara "hyffsat"

19 Inlägg
30 oktober 2008
Trådstartare
Xorcess skrev:
fattar inte varför folk ´hakar upp sej på att 15"are inte klarar snabb musik nå bra. De stämmer inte, (enligt mej iaf)  Min kicker 15" klarar av mycket mer "snabb musik" med kontrolerad bas än va tex kommpisen´s Mutant MT 12er gör.  o ändå är en Kicker CVR bas som en fin i rymden genfört med en HCCA bas. Grejjen är den att bara för att konen är stor så tror folk att "motorn" inte klarar av att pumpa konen snabbt.

Grejjen med HCCA 12 och 15 tummarn är ju att det är samma serie. Det är väll samma "motor" i dom bara det att "motorn" i 15 tummaren har betydligt mer att driva.

Ljudfreak
148 Inlägg
30 oktober 2008
Då antar jag att motorn i 12an är "oversize" .  Betalar man 7000kr för en 15"´s bas så ska den INTE låta dåligt.

19 Inlägg
30 oktober 2008
Trådstartare
Xorcess skrev:
Då antar jag att motorn i 12an är "oversize" .  Betalar man 7000kr för en 15"´s bas så ska den INTE låta dåligt.

Hehe Håller med dej:P Men på grund av priset så vill jag vara ganska säker:P Är det någon som har en eller i alla fall har hört en Hcca 15" live som kan intyga på att den hänger med och låter bra??

Ljudfreak
148 Inlägg
30 oktober 2008
Hehe, jo de förstår jag wink  en 15" bas för 1500kr kanske itne hänger med bra. men än 7000kr bas ska itne ha några problem.  du kommer få mer "svårt att andas tryck" med en 15" iaf smile fast nu lämnar jag över till någon som har hör ten HCCA "live" Lycka till! MVH/ Sebastian

21 761 Inlägg
30 oktober 2008
Kikar man i specen till de båda basarna så är magnetvikten samma, då borde det rimligtvis vara samma magnet på båda basarna.

Jag har hört 15" i verkligheten (två st i basreflexlåda i en projektbil), men däremot inte 12". Dock har jag inte hört 15" speciellt mycket och har egentligen ingenting att jämföra med. Den gillar djupbas, men det gör även 12". NMI här på forumet har testat 12" en hel del och kan säkert ge mycket info om den, vet inte hur mycket han har testat 15".

Det där steget blir iaf bra, jag och en polare använde ett sånt till vardera HCCA15 i våran ljudprojektbil. Driver på basen ordentligt, men det behövs mycket ström.
Senast redigerat av Drönirettab (30 oktober 2008)

124 Inlägg
30 oktober 2008
Ja vad ska jag säga. Jag har kört med dubbla hcca 15"are i sluten låda. Jag har kört med enkel 15"are i portad låda och sen dubbla hcca 12"are i portad låda. Bäst ljud får du i slutet helt klart men förlorar massor i dB. Högst spelar jag med 2 12"are i portat över 150dB. Basen är byggd för att spela djupt och det gör den kanon bra. Den kräver väldigt mycket effekt och tål å andra sidan i stort sätt hur mycket som helst. Minst 2500rms krävs för att det ska börja lira men 4000 gör inget. Mycket effekt lika med mycket ström. Jag kör 5st Maxxima batterier till 2st Orion 5000 steg.

SM guld 2009 ESPL 4
SM guld 2010 ESPL Unlimited
2011 BMW SQ Edition

1 634 Inlägg
30 oktober 2008
Danne_Modig skrev:
Xorcess skrev:

Hehe Håller med dej:P Men på grund av priset så vill jag vara ganska säker:P Är det någon som har en eller i alla fall har hört en Hcca 15" live som kan intyga på att den hänger med och låter bra??

Jag har hört 2st sådanna 15". Det är de basarna som chockat mig mest av alla jag hört, överlägset också. Då har jag hört en del iaf, en hel drös med Rockford Power 15" i en BMW (jävligt häftig upplevelse), Kicker SoloX 18" i en liten suzuki vitara, en ensam rockford Power15" i en till bmw, Claes bil med 4st Kicker L7 15" osv. Men mercan med 2st Orion HCCA 15" var bara så feet big_smile

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

19 Inlägg
30 oktober 2008
Trådstartare
Hehe tackar för alla svar:P Är ganska säker på att det blir en 15 tummare trots allt:P MVH Danne:)

124 Inlägg
31 oktober 2008
andreas_gbg_ skrev:
Danne_Modig skrev:
Xorcess skrev:

Jag har hört 2st sådanna 15". Det är de basarna som chockat mig mest av alla jag hört, överlägset också. Då har jag hört en del iaf, en hel drös med Rockford Power 15" i en BMW (jävligt häftig upplevelse), Kicker SoloX 18" i en liten suzuki vitara, en ensam rockford Power15" i en till bmw, Claes bil med 4st Kicker L7 15" osv. Men mercan med 2st Orion HCCA 15" var bara så feet big_smile

Mvh Andreas

Om det var i en mercedes kombi så är det nog Nyberg du tänker på och i så fall så var det 12or.wink

SM guld 2009 ESPL 4
SM guld 2010 ESPL Unlimited
2011 BMW SQ Edition

Pro installer I.C.E
248 Inlägg
31 oktober 2008
Vi har bra pris på 12" aren,kolla länken.

http://www.bilradioservice.se/ShowProdu … prodid=309

Billjud och montering samt övriga biltillbehör http://www.waletrading.se
Återförsäljare för Kenwood, Dls, Fusion, Mtx, Alpine, Axton, Rödek, Crunch
Amega, Jl Audio, HiFonics, Spectron,Renegade, Autostudio, Em-Phaser, mm

1 634 Inlägg
31 oktober 2008
HiFiMick skrev:
andreas_gbg_ skrev:
Danne_Modig skrev:

Mvh Andreas

Om det var i en mercedes kombi så är det nog Nyberg du tänker på och i så fall så var det 12or.wink

Ja det var Nybergs. Ofan va det 12:or!!! var helt säker på att det var 2x 15" big_smile hähä, ännu coolare då jue.

Numera Saab 9-5 Aero -00

21 761 Inlägg
31 oktober 2008
Har för mig att han har spelat minst 150dB med de basarna, vid låga frekvenser dessutom.

Sök