3670
Sök

Instrumentbelysning MB 190E -88 lyser inte

1 253 Inlägg
2 november 2008
Trådstartare
#1
Märkte det då jag körde morsans bil igår kväll att belysningen på instrumentpanelen slutat lysa. Funkade utmärkt häromdagen så undrar dels vilken säkring som sköter den, kollade i boken men hittade ingen. sen undrar jag även hur man lättast kommer in till lamporna så man kan byta eventuellt omdet är de som är trasiga. Sista frågan är var jag får tag i dessa lampor o vad det kan vara för några. roll Eftersom det är en bra bit från mina föräldrar in till stan så är det smartare o ha med sig rätt lampor innan man åker ut
Senast redigerat av opeldrifter (2 november 2008)

Lev livet nu innan det är för sent

1 079 Inlägg
2 november 2008
#2
Finns ju en knapp så man sätter av och på belysningen, kollat så den är på?

1 253 Inlägg
2 november 2008
Trådstartare
#3
hehe jodå så hemma i den bilen är jag så jag vet det men tack det är lätt o glömma om man inte är van men det felet är det inte hmm

Lev livet nu innan det är för sent

Fire And Silk
2 254 Inlägg
2 november 2008
#4
Det står på säkringsluckan i motorrummet. Lyser de andra lamporna till fläktreglage osv? Du kanske har kommit åt dimmern (samma ratt som klockan)

Mvh Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

1 253 Inlägg
3 november 2008
Trådstartare
#5
där sa du något, nej de till fläktreglage lyser inte heller, okej så den vrider man på då eller?? Vilken säkring är det som man ska kolla?? har kollat lite snabbt ikväll men såg ingen trasig, lamporna till varningslampor funkar dock så verkar lite skumt. Men ska helt klart kolla dimmern imorgon smile

Lev livet nu innan det är för sent

Fire And Silk
2 254 Inlägg
3 november 2008
#6
https://www1.garaget.org/gallery/archive/54426/487499_tnl9y7.jpg

Säkring 14 är iallafall kombiinstrumentet, så med andra ord kolla om den har brunnit smile

Mvh Markus
Senast redigerat av -Mackan- (3 november 2008)

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Fire And Silk
2 254 Inlägg
3 november 2008
#7
Det är garanterat inte lamporna som är trasiga då allt verkar har slocknat wink

MVh Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

1 253 Inlägg
3 november 2008
Trådstartare
#8
tackar då ska jag kolla upp dimmern, ja tycker också att det är konstigt då allt slocknat samtidigt. Återkommer med info om det var dimmern eller inte smile

Lev livet nu innan det är för sent

21 761 Inlägg
3 november 2008
#9
Borde vara dimmern, håller med de andra. Instrumentlamporna brukar vara parallellkopplade, därför ska det inte påverka ifall en av lamporna går sönder. smile
Dimmern (reostaten) reglerar väl oftast de flesta lampor som har med knappbelysning och sånt att göra, därför kan en hel del lampor slockna samtidigt när reglerknappen bråkar.
Senast redigerat av Drönirettab (3 november 2008)

1 253 Inlägg
3 november 2008
Trådstartare
#10
tyckte också det verkar skumt, okej om 1 lampa går sönder men alla på en gång hmm

Lev livet nu innan det är för sent

1 253 Inlägg
4 november 2008
Trådstartare
#11
då har man vridit på den där som sköter klockan men hände då inte mycket sad Vad tusan är det då?? Har kollat säkringen o den är hel...

Lev livet nu innan det är för sent

2 600 Inlägg
4 november 2008
#12
dimmern kankse är sönder? prova att slå lite löst på den se om den glappar eller nått.

gör som jag kör gubba racer=)

1 253 Inlägg
4 november 2008
Trådstartare
#13
ska jag slå på vredet eller bakom instrumentet? Känns som man testat allt nu, snart återstår det att riva ner o ta ur panelen o kolla. Hmm var får jag tag i lampor iafall det skulle vara dom???

Lev livet nu innan det är för sent

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
4 november 2008
#14
är det såna avlånga "porslinssäkringar"? prova rulla på den isf.. eller byt den för säkerhets skull.. dom brukar ärga i ändarna eller så försvinner det metall så att den är hel men har inte kontakt med blecken..


Fire And Silk
2 254 Inlägg
4 november 2008
#15
g-man skrev:
är det såna avlånga "porslinssäkringar"? prova rulla på den isf.. eller byt den för säkerhets skull.. dom brukar ärga i ändarna eller så försvinner det metall så att den är hel men har inte kontakt med blecken..

Precis, testa som G-man skriver att rulla på säkringarna så det är garanterad kontakt, annars så finns de lamporna som sitter i reglage osv på Mercedes, och dessa skall vara på 0,5V men jag har lampor ifrån biltema, och dessa är lite starkare vilket leder till att själva reglaget/knappen/vredet blir varm, men det har inte smällt eller så. Dock är jag osäker vad det är för sockel på lamporna till kombiinstrumentet.


Mvh Markus big_smile
Senast redigerat av -Mackan- (4 november 2008)

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Fire And Silk
2 254 Inlägg
4 november 2008
#16
Nu kanske det är så att alla lampor i instrumentpanelen har en gemensam jord, och det har blivit dålig kontakt på den ytan där det ''jordar''.

Mvh Markus Ps, jag skall försöka hjälpa dig igenom att fråga på ett mercedes forum, jag återkommer med svar smile
Senast redigerat av -Mackan- (4 november 2008)

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

1 253 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
#17
Har pratat med mor min o enligt henne har belysningen i fläktvreden inte funkat på kanske 3 månader men instrumentbelysningen hade funkat fram till förra veckan. Ja G-man det är sånna där avlånga säkringar med med stålbleck, kanske ska testa o byta den säkringen o se vad som händer o sker. 

Skitbra Mackan om du kunde fråga på merca forumet smile

Lev livet nu innan det är för sent

Fire And Silk
2 254 Inlägg
5 november 2008
#18
De undrade vad det rörde sig om för modell,

190 1982-1984 M102: 4-cyl radmotor ohc 1997 cm³ 90 hk Förgasare 

190 E 1982-89 M102: 4-cyl radmotor ohc 1997 cm³ 122 hk Bränsleinsprutning 

190 D 1983-93 OM601: 4-cyl radmotor ohc 1997 cm³ 72-75 hk Dieselmotor 

190 E 2.3 1983-89 M102: 4-cyl radmotor ohc 2298 cm³ 136 hk Bränsleinsprutning 

190 E 2.3-16 1983-88 M102: 4-cyl radmotor dohc 2299 cm³ 185 hk Bränsleinsprutning 

190 1985-89 M102: 4-cyl radmotor ohc 1996 cm³ 105 hk Förgasare 

190 D 2.5 1985-93 OM602: 5-cyl radmotor ohc 2497 cm³ 90-94 hk Dieselmotor 

190 1986-91 M102: 4-cyl radmotor ohc 1996 cm³ 102 hk Förgasare Katalysator
Här ligger min gissning smile
190 E 1986-93 M102: 4-cyl radmotor ohc 1997 cm³ 118-122 hk Bränsleinsprutning Katalysator

190 E 2.3 1986-93 M102: 4-cyl radmotor ohc 2298 cm³ 132-136 hk Bränsleinsprutning Katalysator

190 E 2.3-16 1986-88 M102: 4-cyl radmotor dohc 2299 cm³ 170 hk Bränsleinsprutning Katalysator

190 D 2.5 Turbo 1986-93 OM602: 5-cyl radmotor ohc 2497 cm³ 122 hk Turbodiesel 

190 E 2.6 1986-89 M103: 6-cyl radmotor ohc 2599 cm³ 166 hk Bränsleinsprutning 

190 E 2.6 1986-93 M103: 6-cyl radmotor ohc 2599 cm³ 160 hk Bränsleinsprutning Katalysator

190 E 2.5-16 1988-89 M102: 4-cyl radmotor dohc 2499 cm³ 204 hk Bränsleinsprutning 

190 E 2.5-16 1988-93 M102: 4-cyl radmotor dohc 2499 cm³ 195 hk Bränsleinsprutning Katalysator

190 E 2.5-16 EVOLUTION 1989 M102: 4-cyl radmotor dohc 2499 cm³ 204 hk Bränsleinsprutning 

190 E 2.5-16 EVOLUTION 1989 M102: 4-cyl radmotor dohc 2499 cm³ 195 hk Bränsleinsprutning
Katalysator

190 E 2.5-16 EVOLUTION II 1990 M102: 4-cyl radmotor dohc 2499 cm³ 235 hk Bränsleinsprutning 

190 E 1.8


Hehe, vilken är det tongue
Senast redigerat av -Mackan- (5 november 2008)

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

1 253 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
#19
hehe ojdå finns det så många tongue det är iaf en 190 E 2.0 -88 års modell med 122 hk tror jag
Senast redigerat av opeldrifter (5 november 2008)

Lev livet nu innan det är för sent

1 253 Inlägg
9 november 2008
Trådstartare
#20
Sådär då funkar det igen smile Det var glappt i dimmer/riostaten men den satt inte vid klockan utan på den pinnen man nollställer trippen på, ruckade lite  på den o vips så blev et ljust igen. Tack för allt tips smile

Lev livet nu innan det är för sent


Sök