3427
Sök

Koppla elektronik till kupeuttaget.

29 Inlägg
3 november 2008
Trådstartare
Hejsan. Visst går det att trycka in vanliga stickkontakter i ett kupeuttag? Har aldrig riktigt kollat noga på de uttagen, men det borde väl vara samma storlek?

Finns det några risker med att tex sätta i en grendosa med tex 3 uttag, och sedan koppla in mobilladdare,bärbar dator(Ha den ibland i bilen om det skulle behövas, gillar inte det inbyggda batteriet i min bärbara dator) och en lampa(se text nedanför)?. För isåfall tänkte jag på nåt fint sätt montera in en grendosa.

Lampan ser ut såhär, eller egentligen diodlampor.  Har dem under skrivbordet nu. Men skulle vilja sätta in dem i en bil. Dem lyser riktigt fint och bra imo.
Energiförbrukning: 5,3W.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40115565

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
3 november 2008
Det funkar alldeles utmärkt, varför du vill ha dator och telefon i bilen när du står parkerad kan man ju undra, men det är ditt problem, inte mitt.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

29 Inlägg
3 november 2008
Trådstartare
discokapten skrev:
Det funkar alldeles utmärkt, varför du vill ha dator och telefon i bilen när du står parkerad kan man ju undra, men det är ditt problem, inte mitt.

Tänkte mer att om man åker en lite längre bilresa så kan det vara skönt att ladda telefonen. För batteriet är inte det bästa på den. Sedan datorn kan också vara skönt ifall passageraren vill ha nånting och göra. Den ska med hursomhelst iallfall, så varför inte kunna på den under bilfärden. Ifall denna vill se film eller liknande smile.

Men tar bilbatteriet mycket stryk om man skulle göra så?

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
3 november 2008
Tänk efter lite nu kompis, hur många volt är ett bilbatteri på? Hur många volt är hemelektronik designat för? Är kupeutaget där för att man ska kunna ha en kupefläkt när man har motorvärmaren inkopplad i väggen vid garageuppfarten? Varför tror du kupefläkten slutar snurra när man drar ut kontakten ur väggen?

5 198 Inlägg
3 november 2008
enda gången du har ström där, är när motorvärmar kabeln sitter i.. dvs när bilen står still.. bilbatteriet är inte inkopplat där

29 Inlägg
3 november 2008
Trådstartare
gamlingen skrev:
Text

discokapten skrev:
Text

Jahajja. Där sket det sig totalt för mig. Trodde det var ström i uttaget hela tiden från batteriet xD. My bad my bad.

Men en ny fråga då.

Kan man köpa en sådan omvandlare som omvandlar 12V till 230V? För då borde det funka lite bättre för mig när bilen är i rörelse.

Jahajja hittade iallfall "Biladapter Laptop max 84W 15-24V". Men det borde vara allt då.

Jag har inte alla mina bollar i luften vid denna tid xD
Senast redigerat av Midskogs (3 november 2008)

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
3 november 2008
Det finns massor med omvandlare till 230v, kolla hur högt dom är specade till bara, ska du bara ha laddare till laptop så rekommenderar jag faktiskt den ifrån jula, 189:- och funkar fantastiskt bra.

67 Inlägg
3 november 2008
Har en 12v till 230v Inverter på 1000W, funkar kanon, har en kabeln som kommer ut ur skidluckan. Men tänk på att om du ska koppla en inverter till kupéuttaget så får du inte koppla in någon el från huset sen. Om du nu någon dag då det är extra kallt tänker använda kupévärmaren wink

Mitt e34 projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=106088
If you can't love me for who i am, at least love me for my car

VW Ägare
1 011 Inlägg
3 november 2008
Killen har kanske tänkt göra som norrmännen och ha en sladd efter bilen så han kan ha ström till laptopen...tongue

Henrik Eberlund

Sök