3488
Sök

saab 9000 aero?!?!

lastbils chaffis......
299 Inlägg
27 februari 2006
Trådstartare
jag har funderat ett bra tag på att köpa en saab 9000 aero (evA50) av senare modell 96-98 när jag en dag snubblade över en aero på blocket....  nu har jag några frågor. bilen i fråga var direkt importerad från italien och har enligt annonsen 225 hk men kollar men upp den på vv hemsida så står det 200 hk.....  bilen är fullutrustad med allt lull lull wink taklucka, pilotstolar aero optik mm och det är en 96... min fråga kan man på något sätt kolla om det är en äkta aero? jag börjar få svårt att tro de pga hk antalet... men finns det något annat...?? jag vet att A50 har all aero optik och chassi men den kom väl inte förän 97........?!?!? kan det va något mellan ex, eller är det någon specialare för den italienska marknaden?  och dessutom är det en automat min fråga då. om man ska byta till manuel låda är alla lådor samma till 9000 eller är det någon speciell till aero? (förstärkt eller  liknande) krävs en ombesiktning? skulle även vilja montera drag. regler för detta?!?!

tacksam för alla svar!!!

i wish my lawn was emo so it would cut itself!

346 Inlägg
27 februari 2006
jag har för mig att 9000 Aero ligger på 225 hk orginal men du kanske har läst på lite mer om det...men jag kan säga dig att du hittar inte en manuel växellåda vart som helst till en sån bil...dom flesta har nog redan gått åt tyvärr..men det kan man ju kolla upp lite fört isåfall..men jag vet faktiskt inte hur det är med besiktningen om dom ska besiktigas om när man byter låda..men du måste iaf göra det om du drar dit en dragkrok..annars får du ta och köpa min Saab 93 Aero istället smile...men det är ingen krok på den heller..jag har bild på min sida om du vill kika men det kanske är några mer tusingar det handlar om oxå..ajaj annars får ja ta och önska dig lycka till med köpet

"den som inte blir lycklig av pengar vet bara inte vilka butiker han ska besöka"

Drummer
53 Inlägg
27 februari 2006
En del Aero från Italien är 2.0T med 185hk om jag inte minns fel.

lastbils chaffis......
299 Inlägg
27 februari 2006
Trådstartare
Tenacious_Dboy --> jo vad jag vet så ska alla "svenska" aero ha 225 så jag funderar på om det är något lurt på gång....... Btw är de växellådorna så eftertraktade?!?!? passar inte vxellåder från äldre modeller då?? Schysst bil men den är nog tyvärr utanför mitt prisområde..... ska ju ha råd att köra också....sad

Creepshow  jaså det va något nytt för mig...... vill ju inte ha en 2,0........ wink enligt vv så skulle den ha 200 hk..... kanske nåt mellanting......

tack för svaren..... skulle vilja ha fler dock wink

Såld på Italienare
579 Inlägg
27 februari 2006
Saabnorden skrev:
Tenacious_Dboy --> jo vad jag vet så ska alla "svenska" aero ha 225 så jag funderar på om det är något lurt på gång....... Btw är de växellådorna så eftertraktade?!?!? passar inte vxellåder från äldre modeller då?? Schysst bil men den är nog tyvärr utanför mitt prisområde..... ska ju ha råd att köra också....sad

Creepshow  jaså det va något nytt för mig...... vill ju inte ha en 2,0........ wink enligt vv så skulle den ha 200 hk..... kanske nåt mellanting......

tack för svaren..... skulle vilja ha fler dock wink

Tycker personligen att du ska ta kontakt med någon som är vass inom området.
Prata med närmsta italienimportör. Säkrare, bättre och återigen säkrare.
Det var så jag fick in min bil i landet. wink

Nknn
27 februari 2006
Jag lånar tråden lite. Det jag undrar är om man på ett helt säkert sätt kan se hur långt bilen har gått?

186 Inlägg
27 februari 2006
Har själv kollat en del efter 9000 aero, och upptäckt att de som är import från italien är 2.0T motorn på 200hk. Medans den svenska versionen är på 225hk. Skulle satsa på en svensk, dock finns det inte så många kvar med få mil på räknaren och hittar man någon kostar de massor tongue

Den största njutningen i livet är att gör det andra säger att man inte får göra

12 Inlägg
27 februari 2006
När det gäller svenska 9000 aeros, så har manuella bilar 225hk och automatarna 200hk om jag inte minns fel....

Ölbryggare
339 Inlägg
27 februari 2006
Automaten har iaf inte 225 hästar, varesig den svenska eller den Italienska..Men som sagt, en Aero från Italien är oftast inget man vill ha för det krävs att man byter motor i den för att få den effektien man räknar med att ha om man har en Aero...

Moderator+
1 081 Inlägg
27 februari 2006
Italien-aero har 2 liters motor och 185hk pga av skatteskäl.

En svensksåld Automat Aero har 200hk, medans en manuell har 225hk.

mvh

Vem jag?

lastbils chaffis......
299 Inlägg
28 februari 2006
Trådstartare
är ni säkra på detta den jag hittade har enligt annonsen 225 (har antaligen skrivit fel) men i regpapprena 200 och i regpapprena(läs vv.se) står det 2,3T..... satt och läste i gammla försäljnings kataloger om 9000 och där står det att 2,3t (225hk) har 1,0 bar laddtryck och 2,3t (200hk) har 0.8..... med andra ord automaten e lite klenare men verkar vara samma motor eller?!?!??! största skillnaden ligger dock in vridet har inte exakta siffror i huvet..(kan kolla i katalogen om nån undrar) men det ska ca vara 270nm mot 330nm i den manuella.... och snål som man är så kan det kanske vara värt att få lite billigare försäkring då de inte ä topp versionen......?? är det någon som vet hur mycke en man. låda kostar och var man kan få tag i en ?? (behöver även spakställ och kopplingcylinder,koppling,pedal ställ mm) ska väl bara vara bolt on i princip om man får tag på grejorna.........drivaxlar mm ska vara likadant men är det någon skillnad på lådan??

Fabrikat: SAAB 9000 2,3T
Fordonsslag: PB
Upplysningar:   
Fordonsstatus: I trafik (2005-07-21)
Antal ägare: 1
Datum för första reg.: 2005-07-18
I trafik första gång: 2005-07-21
Direktimport: Ja
Effekt kW: 147

1 453 Inlägg
28 februari 2006
Saabnorden skrev:
Fabrikat: SAAB 9000 2,3T
Fordonsslag: PB
Upplysningar:   
Fordonsstatus: I trafik (2005-07-21)
Antal ägare: 1
Datum för första reg.: 2005-07-18
I trafik första gång: 2005-07-21
Direktimport: Ja
Effekt kW: 147

En svensksåld 9000 Aero har 165 kWs effekt original. En annan sak som kan vara bra o veta är att en bil importerad från Sydeuropa är mycket sämre rostskyddad och inte "anpassad" för vårt nordiska klimat. Du skrev att bilen har allt "lullull", men hur är det med stolvärme?

Mvh

Sök