2982
Sök

Steglöst laddtryck med denna kontroll?

506 Inlägg
27 februari 2006
Trådstartare
#1
Hejsan..

Har lagt några inlägg här nu och nu kommer det ett till..

Är så att jag har varit inne på att köpa en turbobil ett tag nu. Har funderat endel men har kommit framtill att en volvo 940 turbo är ett bra val. Visst den dricker lite mer än vad andra lite mindre bilar gör men det är mycket fördelar med den. Man kan laga det mesta i motorn själv utan behöva lämna in den på service för att bara byta spolarvätska. Man hittar de flesta delarna snabbt och billigt..

Nu är det så att jag hade tänkt att om man använde denna kontroll så skulle man kanske kunna ställa ner laddtrycket till nästan noll och på så vis kunna köra mer ekonomiskt om det är lite längre sträckor.

Länk till kontrollen:
http://www.ridetech.se/Shop/Index.php?ArticleId=BT-01

Vet verkligen inte hur mycket man kan sänka laddtrycket men det står helt steglöst och det tar iaf jag som om att man borde kunna ställa ner det till minimala nivåer..
Men vad säger ni som är lite mer haj på detta?

Mvh
RaGnaR

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..

10 287 Inlägg
27 februari 2006
#2
Du har redan ställbart laddtryck. Kallas för högerfot.

Skaffa en turbotrycksmätare istället så att du lär dig köra på vakuum. Det spar soppa.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

506 Inlägg
27 februari 2006
Trådstartare
#3
Jo det förstår jag också men om man ligger på en motorväg i 5an och på lite mindre än halvgas och 3000 varv eller mer. Då laddar turbon mycket.. Så nej ditt tips svarar ej på min fråga.

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..

10 287 Inlägg
27 februari 2006
#4
Då löser du definitivt inte problemet genom att ha ställbart laddtryck. Då har du en kombination av kam, fet blandning och för låg förtändning som är boven.

För har du laddtryck vid cruising på plan motorväg i 3000rpm på högsta växeln, utan att dra husvagn, då är någonting rejält galet.

(Så här: Om din bil behöver 80Hkr för att dra sig fram i 3000rpm på 5:an på plan väg, då kan du inte minska det behovet till 50Hkr genom att sänka laddtrycket. Du får liksom inte 80Hkr på ett effektivare sätt genom att sänka laddtrycket heller)

Och om du nu har sänkt laddtrycket så att bilen knappt orkar gå, vad gör du om du skall köra om? Krana på det ställbara laddtrycket?

Nej broder, låt högerfoten göra sitt jobb.

Ställbart laddtryck är bara en imponatorgimmick förutom i dom fall där man kör på olika soppa när man kör på gatan och när man räjsar - då behöver man det.
Vill du ha det ändå som bling-bling, fine, men tro inte att du löser problem med en sådan låda.

/Göran



RaGnaR RattmuFF skrev:
Jo det förstår jag också men om man ligger på en motorväg i 5an och på lite mindre än halvgas och 3000 varv eller mer. Då laddar turbon mycket.. Så nej ditt tips svarar ej på min fråga.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Ölbryggare
339 Inlägg
27 februari 2006
#5
Den spontana kommentaren är väl att du möjligvis skulle kunna reglera upp laddtrycket för att få en snålare blandning och på sätt köra "mer ekonomiskt". Men det är ändå inte tekniskt möjligt eftersom det är en 940 och vid halvlast kör väl den på "closed loop" vilket innebär att den ändå läser lambda och LMM för soppablandning, rätta mig om jag har fel!
För jag är inte helt hundra på begreppen för tillfället :p

Hur som hellst så får du nog leva med att den drar den soppa som den drar..byt stift, olja, filter (olja, luft, bränsle) och tänddelar som är tveksamma i skick så är du så lågt det går förhoppningsvis..


10 287 Inlägg
27 februari 2006
#6
Ja. Den går i Closed-Loop. Ingen av dom 740 och 940 Turbo jag har haft under åren har gått med laddtryck vid 3000rpm på femman på plan landsväg. (Runt 120km/tim med 3.31 -bakaxel).

/Göran

Pepe skrev:
Den spontana kommentaren är väl att du möjligvis skulle kunna reglera upp laddtrycket för att få en snålare blandning och på sätt köra "mer ekonomiskt". Men det är ändå inte tekniskt möjligt eftersom det är en 940 och vid halvlast kör väl den på "closed loop" vilket innebär att den ändå läser lambda och LMM för soppablandning, rätta mig om jag har fel!
För jag är inte helt hundra på begreppen för tillfället :p

Hur som hellst så får du nog leva med att den drar den soppa som den drar..byt stift, olja, filter (olja, luft, bränsle) och tänddelar som är tveksamma i skick så är du så lågt det går förhoppningsvis..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

91 Inlägg
27 februari 2006
#7
Sharky skrev:
Ställbart laddtryck är bara en imponatorgimmick förutom i dom fall där man kör på olika soppa när man kör på gatan och när man räjsar - då behöver man det.
Vill du ha det ändå som bling-bling, fine, men tro inte att du löser problem med en sådan låda.

Hmm, imponatorgimmick eller ifall man kör på olika soppa? Så du menar att man bara kan nyttja denna om man kör på olika soppa? Hmm själv har jag den för att ställa upp laddtrycket med, vilket jag antar att alla ni andra här också använder dessa till. smile


10 287 Inlägg
28 februari 2006
#8
Man ska ha klocka efter det laddtryck man ska köra. Kör man tex 1.4 bar så är det lämpligt med en klocka på 1.2 bar.
Ha en slapptask till klocka och köra höga laddtryck brukar aldrig bli bra även med reglering såvida man inte kör med reglering på båda sidorna av membranet.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

506 Inlägg
28 februari 2006
Trådstartare
#9
Någon som vet vad en 940 drar ungefär?

Våran vanliga 940 Gl Ligger ungefär på 3000-3500 varv på 5an i 120 km/h. Borde då inte en turbo ligga på ungefär Desamma?

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..

8 Inlägg
17 september 2006
#10
Ragnar, min 940 drar 1-1.2 liter milen lugn körning

940 Turbo
Corvette Stingray -76

5 710 Inlägg
17 september 2006
#11
Sharky skrev:
Ha en slapptask till klocka och köra höga laddtryck brukar aldrig bli bra även med reglering såvida man inte kör med reglering på båda sidorna av membranet.

Pratar du Volvo nu? på SAAB:arna går det iaf utmärkt wink

MVH 0.6bars klocka till ~1.5bars laddtryck

MVH Jonas
..............

119 Hk/Liter
246 Inlägg
17 september 2006
#12
OM du ändå skall sänka laddtrycket till nästan noll, varför inte köpa en bil utan turbo? Då slipper du betala de extra pengarna i försäkringen, samt att du slipper tänka på att montera pysventil mm..
Turbon fyller ju ingen funktion om du inte skall använda den?


Rätta mig om jag har fel, men drivs inte turbon av avgaserna, och att det inte drar mer bensin med en turbomotor än med en sugmotor?

varför gör isf biltillverkarna numera bilar med ltt i de flesta nya bilar.. tex saab.. borde dom inte låta bli att ha turbomontorer ifall det skulle dra mer bränsle???

som sagt, rätta mig om jag har fel, detta är bara vad jag har förstått... tongue

Move your mind

Evolution
1 627 Inlägg
17 september 2006
#13
chrgus skrev:
OM du ändå skall sänka laddtrycket till nästan noll, varför inte köpa en bil utan turbo? Då slipper du betala de extra pengarna i försäkringen, samt att du slipper tänka på att montera pysventil mm..
Turbon fyller ju ingen funktion om du inte skall använda den?


Rätta mig om jag har fel, men drivs inte turbon av avgaserna, och att det inte drar mer bensin med en turbomotor än med en sugmotor?

varför gör isf biltillverkarna numera bilar med ltt i de flesta nya bilar.. tex saab.. borde dom inte låta bli att ha turbomontorer ifall det skulle dra mer bränsle???

som sagt, rätta mig om jag har fel, detta är bara vad jag har förstått... tongue

igentligen är det ju bara när turbon laddar vid accelerationer som en turbo bil drar mer vid lugn körning utan större annvändning av turbon så drar den väll inte mycket mer än en vanlig bensin bil

Fäll ner pungen och landa

119 Hk/Liter
246 Inlägg
17 september 2006
#14
Karlzzon The One skrev:
chrgus skrev:
OM du ändå skall sänka laddtrycket till nästan noll, varför inte köpa en bil utan turbo? Då slipper du betala de extra pengarna i försäkringen, samt att du slipper tänka på att montera pysventil mm..
Turbon fyller ju ingen funktion om du inte skall använda den?


Rätta mig om jag har fel, men drivs inte turbon av avgaserna, och att det inte drar mer bensin med en turbomotor än med en sugmotor?

varför gör isf biltillverkarna numera bilar med ltt i de flesta nya bilar.. tex saab.. borde dom inte låta bli att ha turbomontorer ifall det skulle dra mer bränsle???

som sagt, rätta mig om jag har fel, detta är bara vad jag har förstått... tongue

igentligen är det ju bara när turbon laddar vid accelerationer som en turbo bil drar mer vid lugn körning utan större annvändning av turbon så drar den väll inte mycket mer än en vanlig bensin bil

så du menar att en turbobil drar mindre an en sugmotor?

Move your mind

Evolution
1 627 Inlägg
17 september 2006
#15
chrgus skrev:
Karlzzon The One skrev:
chrgus skrev:
OM du ändå skall sänka laddtrycket till nästan noll, varför inte köpa en bil utan turbo? Då slipper du betala de extra pengarna i försäkringen, samt att du slipper tänka på att montera pysventil mm..
Turbon fyller ju ingen funktion om du inte skall använda den?


Rätta mig om jag har fel, men drivs inte turbon av avgaserna, och att det inte drar mer bensin med en turbomotor än med en sugmotor?

varför gör isf biltillverkarna numera bilar med ltt i de flesta nya bilar.. tex saab.. borde dom inte låta bli att ha turbomontorer ifall det skulle dra mer bränsle???

som sagt, rätta mig om jag har fel, detta är bara vad jag har förstått... tongue

igentligen är det ju bara när turbon laddar vid accelerationer som en turbo bil drar mer vid lugn körning utan större annvändning av turbon så drar den väll inte mycket mer än en vanlig bensin bil

så du menar att en turbobil drar mindre an en sugmotor?

nej den drar oftast anningen mer men som sharky säger de beror på högerfoten ligger du och kör på varvtal där du annvänder turbon ofta kommer det in mycket luft och det behövs mycket bränsle, men ligger du och kör och växlar innan turbon börjar ladda då drar bilen inte mycket mer än en sugbil
Senast redigerat av Karlzzon The One (17 september 2006)

Fäll ner pungen och landa

119 Hk/Liter
246 Inlägg
17 september 2006
#16
Karlzzon The One skrev:
chrgus skrev:
Karlzzon The One skrev:

igentligen är det ju bara när turbon laddar vid accelerationer som en turbo bil drar mer vid lugn körning utan större annvändning av turbon så drar den väll inte mycket mer än en vanlig bensin bil

så du menar att en turbobil drar mindre an en sugmotor?

nej den drar oftast anningen mer men som sharky säger de beror på högerfoten ligger du och kör på varvtal där du annvänder turbon ofta kommer det in mycket luft och det behövs mycket bränsle, men ligger du och kör och växlar innan turbon börjar ladda då drar bilen inte mycket mer än en sugbil

okej, tycker bara att det känns konstigt att man bygger många bilar med ltt som standard nu för tiden..

Move your mind

Evolution
1 627 Inlägg
17 september 2006
#17
chrgus skrev:
Karlzzon The One skrev:
chrgus skrev:
så du menar att en turbobil drar mindre an en sugmotor?

nej den drar oftast anningen mer men som sharky säger de beror på högerfoten ligger du och kör på varvtal där du annvänder turbon ofta kommer det in mycket luft och det behövs mycket bränsle, men ligger du och kör och växlar innan turbon börjar ladda då drar bilen inte mycket mer än en sugbil

okej, tycker bara att det känns konstigt att man bygger många bilar med ltt som standard nu för tiden..

ltt de är lätttrycksturbo du menar om jag inte har fel och då har du ju inte mycket till ladd kanske 0,4 till 0,6 och de e ju samma sak där de är ju inte förens du får övertryck det går åt märkbart mycket mer bensin, bränsle mängden regleras ju av hur mycket luft som kommer in
Senast redigerat av Karlzzon The One (17 september 2006)

Fäll ner pungen och landa

119 Hk/Liter
246 Inlägg
17 september 2006
#18
Karlzzon The One skrev:
chrgus skrev:
Karlzzon The One skrev:

nej den drar oftast anningen mer men som sharky säger de beror på högerfoten ligger du och kör på varvtal där du annvänder turbon ofta kommer det in mycket luft och det behövs mycket bränsle, men ligger du och kör och växlar innan turbon börjar ladda då drar bilen inte mycket mer än en sugbil

okej, tycker bara att det känns konstigt att man bygger många bilar med ltt som standard nu för tiden..

ltt de är lätttrycksturbo du menar om jag inte har fel och då har du ju inte mycket till ladd kanske 0,4 till 0,6 och de e ju samma sak där de är ju inte förens du får övertryck det går åt märkbart mycket mer bensin, bränsle mängden regleras ju av hur mycket luft som kommer in

ok, men man får ju ändå den där lilla extra kraften med ltt. med en ltt så ligger man inte över 0 mer än när motorna behöver kämpa på ordentligt..

Move your mind

Evolution
1 627 Inlägg
17 september 2006
#19
chrgus skrev:
Karlzzon The One skrev:
chrgus skrev:
OM du ändå skall sänka laddtrycket till nästan noll, varför inte köpa en bil utan turbo? Då slipper du betala de extra pengarna i försäkringen, samt att du slipper tänka på att montera pysventil mm..
Turbon fyller ju ingen funktion om du inte skall använda den?


Rätta mig om jag har fel, men drivs inte turbon av avgaserna, och att det inte drar mer bensin med en turbomotor än med en sugmotor?

varför gör isf biltillverkarna numera bilar med ltt i de flesta nya bilar.. tex saab.. borde dom inte låta bli att ha turbomontorer ifall det skulle dra mer bränsle???

som sagt, rätta mig om jag har fel, detta är bara vad jag har förstått... tongue

igentligen är det ju bara när turbon laddar vid accelerationer som en turbo bil drar mer vid lugn körning utan större annvändning av turbon så drar den väll inte mycket mer än en vanlig bensin bil

så du menar att en turbobil drar mindre an en sugmotor?

nej det har jag aldrig påstått men när du änvänder turbobilen så att inte turbon laddar växlar vid låga varvtal och lätt på foten så drar den i stort sett som en bil utan turbo kanske aningen merpå turbobilen än sugisen

Fäll ner pungen och landa

119 Hk/Liter
246 Inlägg
17 september 2006
#20
Karlzzon The One skrev:
chrgus skrev:
Karlzzon The One skrev:

igentligen är det ju bara när turbon laddar vid accelerationer som en turbo bil drar mer vid lugn körning utan större annvändning av turbon så drar den väll inte mycket mer än en vanlig bensin bil

så du menar att en turbobil drar mindre an en sugmotor?

nej det har jag aldrig påstått men när du änvänder turbobilen så att inte turbon laddar växlar vid låga varvtal och lätt på foten så drar den i stort sett som en bil utan turbo kanske aningen merpå turbobilen än sugisen

okej, jag hajjar vad du menar, får ta och frpga bilproducenterna varför de tillverkar så mycket turbomontorer nu förtiden då tongue Men visst är det roligare med en turbobil än en sugmotor tongue

Move your mind


Sök