3864
Sök

Få bort fönstervev (vectra)

796 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
Hej.

Har inte lyckats få bort fönsterveven på min opel vectra A -92.

Någon som vet hur man gör?

Har ryckt, slitit, svurit och dragit, men aset sitter kvar ändå.

OBS: Är inte en kåpa med en skruv, eller inte ett clips bakom som man ska dra upp, ner eller skjuta åt sidan.

Är helt enkelt en solid plastvev.

MYCKET tacksam för ett snabbt och smidigt svar!

MVH// Hasselström

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"

Trucker
166 Inlägg
5 november 2008
Vet inte hur det är på din, men på min 96:a är det ett clips på baksidan, som man ska trycka ut.. Lite pilligt dock

C20LET
1 041 Inlägg
5 november 2008
jag böjde en liten kniv så det blev som ett L om du förståt så jag kunde ta ut sprinten som sitter bakom handtaget eller veven som ser ut som ett ut, säg till om du inte förstår

Vi tycker olika vet jag, that's it

C20LET
1 041 Inlägg
5 november 2008
menar toppen op en lite smörkniv så toppen som blev böjd ca 5-6mm som jag kunde peta bakom veven o dra uppåt sen så finns det en plsat bit mellen veven o dörrsidan jobbet skulle gå mycket bättre om du kunde slita bort den lilla brickan som e gjord av plast

kan garantera att det sitter en clips tät bakom veven så försök lite till så ska det gå får du se!

lycka till nu
/Rawad
Senast redigerat av Rawad (5 november 2008)

796 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
Rawad skrev:
menar toppen op en lite smörkniv så toppen som blev böjd ca 5-6mm som jag kunde peta bakom veven o dra uppåt sen så finns det en plsat bit mellen veven o dörrsidan jobbet skulle gå mycket bättre om du kunde slita bort den lilla brickan som e gjord av plast

kan garantera att det sitter en clips tät bakom veven så försök lite till så ska det gå får du se!

lycka till nu
/Rawad

Hum så det sitter alltså ett clips mellan veven och brickan?

Skulle du kunna rita lite hur clipset ser ut och hur man får tag i det?

Man ser ju inte så bra där imellan precis:/

https://www1.garaget.org/gallery/archive/70314/496337_0v8dyx.jpg

brett ställ, lördakväll!

C20LET
1 041 Inlägg
5 november 2008
Hasselstrom skrev:
Rawad skrev:

lycka till nu
/Rawad

Hum så det sitter alltså ett clips mellan veven och brickan?

Skulle du kunna rita lite hur clipset ser ut och hur man får tag i det?

Man ser ju inte så bra där imellan precis:/

http://www1.garaget.org/gallery/archive/70314/496337_0v8dyx.jpg

clipsen ser så på ett ungefär  --->   &#937;   <--- 
så om kollar på vevhandtaget så sitter det en plast bricka som ligger 2-3mm från bakdelen på veven.
denna brickan fick jag klippa bort med en kniv så jag får fri rum för kniven som jag böjde till som ett (  L  ) då
när du har fått bort brickan så ska kan du trycka in dörrsidan runt veven nån cm så du kan kolla medan du försöker få bort den, clipsen sitter på toppen på veven om du drar veven nedåt alltså.

så vevehandtaget som man håller i ska rikta neråt sedan trycker du in dörrsidan in en aning så du kan komma åt clipsen lättare o väl när du får tag i den så ska du dra den uppåt o låsnar en sida av clipsen så kan du dra lite hårt i handtaget så brukar den lossna fort.

säg till om du inte förstod nåt av det jag skrev..

ps clipsen ser ut så    &#937;  och  toppen ska du försöka få tag i o sedan upp, lite tålamod hjälper jämt.

796 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
Klockrent! Du ska ha MYCKET tack!

Hade aldrig fattat det annars!

Mycket lätt när man väl har fått bort en!

Lägger in en bild ifall någon annan undrar hur det ser ut!

MVH// Hasselstrom

https://www1.garaget.org/gallery/archive/70314/496759_olis3h.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/70314/496760_jeyz3c.jpg
Nu håller jag clipset åt fel håll, det skjuts alltså på veven ovanifrån.

brett ställ, lördakväll!

Sök