3865
Sök

lampa i instrumentbrädan jag inte förstår

12 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
tjaba de lyser en lampa på min instrumentbräda de står tracs off sen fins de en knapp jag kan trycka på som de står tracs men jag förstår inte vad de betyder nån som vet ??

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
5 november 2008
wikke skrev:
tjaba de lyser en lampa på min instrumentbräda de står tracs off sen fins de en knapp jag kan trycka på som de står tracs men jag förstår inte vad de betyder nån som vet ??

Antispinn??

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

Försöker iaf
12 819 Inlägg
5 november 2008
Antispin...

Handlar detta om en volvo 850? smile

MVh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

12 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
nej en v70 t5

12 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
golfarn_nr1 skrev:
wikke skrev:

Antispinn??

kan kanske vara de men då fungerar den inte tongue

Titel
18 Inlägg
6 november 2008
Ja det här tracs ska alltså vara antispinn.. Men jag märker då ingen skillnad på min V70 heller om jag slår av eller på den.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
6 november 2008
de systemet är rätt kasst...

Funkar din ABS? den jobbar ju via samma givare.

Men tycker att du borde få en lampa som lyser ifall tracsen inte funkar.

Mvh Tommy

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
6 november 2008
Läs era manualer, har för mig den endast jobbasr på ettans växel (ev backen) och bara upp till 25km/h.

Mvh Tommy

299 Inlägg
6 november 2008
TRACS - Traction Control System (Volvo). En allmän missuppfattning är att detta är ett antispinnsystem, i likhet med det första försöket från Volvo, kallat ETC. TRACS hindrar inte alls hjulen från att spinna. Däremot fungerar det som en "fattigmans" differentialbroms, genom att med hjälp av rotationsgivarna till ABS känna av eventuella skillnader i hastighet hos drivhjulen. Om skillnaden överstiger ett visst värde, som i sig är beroende av hastigheten, bromsar TRACS det snabbaste hjulet med den vanliga färdbromsen. När hjulen kommit ner till samma hastighet igen, släpper TRACS bromsen. Detta upprepas flera gånger i sekunden, tills hjulen slutar spinna, eller systemet räknat ut att bromsarna kan vara överhettade. Resultatet av TRACS ingripande blir alltså inte att hjulen inte spinner alls, men däremot att båda spinner ungefär lika mycket.
TRACS kan stängas av med en knapp på instrumentbrädan.

TRACS introducerades när Volvo presenterade modellserien 850.

I dagens Volvomodeller ingår TRACS i STC och DSTC.

så funkar det

Titel
18 Inlägg
6 november 2008
Hur ska den bete sig då om den fungerar? Ska det låta/känna som ABSen ungefär?

12 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
abs lampan lyser på min oxå å med den där knappen kan jag vaken starta eller stänga av de... de lyser ibland å ibland inte

Sök