3692
Sök

uppgradera turbo på saab 9-5

biatch
58 Inlägg
7 november 2008
Trådstartare
#1
har lite funderingar. jag köpte nyss en 9-5a och den var helt perfekt på alla poster men de enda "felet" var att de var lilla turbon, eller lättrycksturbon på den. jag hade innan riktig turbo och känner att jag bytt ner mig. men alla 9-5or med den turbo jag vill ha som jag kikat på var risigare i motor och chassi så jag valde denna tillslut då det är viktigare.

den är steg 1 chippad och det är bra klös i bilen med 220kh nu- men jag saknar rivet som en riktig turbo har.

såå.. går det att byta upp sig och "bygga" om denna till en riktig turbo? är det krångligt så man egentlligen inte orkar tänka vidare på saken? måste den reggas om om man gör det? den är ju reggad nu som 2,3t men bara på 170hk - skulle ju vara betydligt större effekt om man uppgraderade den.

nån som har lite bra tips och idéer? big_smile

Saab 9-5 AERO kombi

321 Inlägg
7 november 2008
#2
lucille skrev:
har lite funderingar. jag köpte nyss en 9-5a och den var helt perfekt på alla poster men de enda "felet" var att de var lilla turbon, eller lättrycksturbon på den. jag hade innan riktig turbo och känner att jag bytt ner mig. men alla 9-5or med den turbo jag vill ha som jag kikat på var risigare i motor och chassi så jag valde denna tillslut då det är viktigare.

den är steg 1 chippad och det är bra klös i bilen med 220kh nu- men jag saknar rivet som en riktig turbo har.

såå.. går det att byta upp sig och "bygga" om denna till en riktig turbo? är det krångligt så man egentlligen inte orkar tänka vidare på saken? måste den reggas om om man gör det? den är ju reggad nu som 2,3t men bara på 170hk - skulle ju vara betydligt större effekt om man uppgraderade den.

nån som har lite bra tips och idéer? big_smile
Ganska lätt att bygga om den till en fullturbo = aero+
Sök lite så hittar du info om hur du gör!


biatch
58 Inlägg
7 november 2008
Trådstartare
#3
har sökt men inte hittat nåt jag tycker är vettigt. vad söker du på?

Saab 9-5 AERO kombi

"Unloaded"
1 557 Inlägg
7 november 2008
#4
Du behöver inte regga om den överhuvudtaget om du byter till ett större aggregat, jag böt på min 2.0t 9-5a från det du har: Garrett GT17 till Aero-turbon: Mitsubishi TD04HL-15T #5, som pallar upp till ca 320 hk, kanske mer men den räcker gott och väl till 300 häst iaf. Däremot så behöver du i samband med turbobyte byta ut vatten och oljeslangar till turbon som passar, och helst byta olja i motorn om jag inte har helt fel. Sen anpassad programvara, gärna från www.MapTun.com, eller från Nordic Uhr kanske.
Kika lite på maptuns hemsida för mer information, det du är ute efter tror jag är Steg 4 rent tekniskt sett.

Saxat från Maptun, steg 4 för din bil:
"Steg 4 285Hk, 440Nm (Maptun software Saab 9-5 1998-)
JT 3" Complete w/ sport catalyst 9-5
BMC Air filter 9-5
TD04HL15T #5 Gar 06-
Stock 9-5 Aero inlet pipe
Vatten/Oljerör TD04
Clutch kit B235R
Fuel pressure regulator 3.5 bar T7"

Enjoy!

"When innovation meets passion!"

biatch
58 Inlägg
7 november 2008
Trådstartare
#5
Mechanimal skrev:
Du behöver inte regga om den överhuvudtaget om du byter till ett större aggregat, jag böt på min 2.0t 9-5a från det du har: Garrett GT17 till Aero-turbon: Mitsubishi TD04HL-15T #5, som pallar upp till ca 320 hk, kanske mer men den räcker gott och väl till 300 häst iaf. Däremot så behöver du i samband med turbobyte byta ut vatten och oljeslangar till turbon som passar, och helst byta olja i motorn om jag inte har helt fel. Sen anpassad programvara, gärna från www.MapTun.com, eller från Nordic Uhr kanske.
Kika lite på maptuns hemsida för mer information, det du är ute efter tror jag är Steg 4 rent tekniskt sett.

Saxat från Maptun, steg 4 för din bil:
"Steg 4 285Hk, 440Nm (Maptun software Saab 9-5 1998-)
JT 3" Complete w/ sport catalyst 9-5
BMC Air filter 9-5
TD04HL15T #5 Gar 06-
Stock 9-5 Aero inlet pipe
Vatten/Oljerör TD04
Clutch kit B235R
Fuel pressure regulator 3.5 bar T7"

Enjoy!
okej. så som jag uppfattar det så måste jag även ändra mjukvaran om jag uppgraderar turbon? jag ska iafl steg 3 chippa (helst 4) men det tar ett tag. måste jag vänta med turbobyte till dess eller kan jag byta upp turbon och köra på steg 1an ett tag eller funkar det inte alls??

Saab 9-5 AERO kombi

biatch
58 Inlägg
7 november 2008
Trådstartare
#6
fast då kan man ju lika gärna slå på en steg 4 på en gång.. då blir de ju monterat och klart.

Saab 9-5 AERO kombi

321 Inlägg
7 november 2008
#7
Om du byter turbon så måste du uppgradera typ mappa bilen för att det ska ge önskad effekt:)...
Senast redigerat av Superman (7 november 2008)


"Unloaded"
1 557 Inlägg
7 november 2008
#8
Nej mappa måste du inte göra, men du måste ha rätt programvara för rätt hårdvara så att säga, de flesta hårdvarugrejerna brukar vara samma sak på flesta firmor, men upp i högre effekter så kan det skilja eller eventuellt bli helt "individual" så att säga smile Men ja, byter du turbo till en annan än den du har så lär du anpassa programvaran.

"When innovation meets passion!"

Familjefar.
17 Inlägg
7 november 2008
#9
Hallå Lucille.
Dagens tips är att följa Mechanimal´s råd alt surfa in på www.stcs.nu (saab turbo klubben sveriges hemsida)
En sökning på deras forum borde ge dig ungefär samma svar.

Lycka till!

//Blyger

321 Inlägg
7 november 2008
#10
Orkar inte med mer disk.... om detta men vill man ha effekt så är det bara att åka till Nordic Uhr eller nån annan....
Jag har byggt om en 9-5 2,3t till en Aero+ så vill  du veta mer så PM.a i så fall,gjorde det ihop med Magnus på Nordic Uhr  och det blev grymt bra....


2 164 Inlägg
8 november 2008
#11
De som behövs är inloppsröret till turbon, vatten, oljerör och sen en ny programvara till td04 15T 5#.
Personligen skulle jag satsa på td04 18/19T 6# och en lämplig programvara.
De är samma som du har innan med inloppsrör och nya vatten, oljerör till turbon då.

Kolla med maptun för dom vet jag kan fixa de åt dig lika så nordic.
Pma vid mer info.

MVH

F



Sök