2876
Sök

Säkringen på pluskabeln till slutsteget går. Snälla hjälp mig, snälla!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
9 november 2008
byt till tex 33mm2 då o kör på 140amps dls säkring,slipper du köpa nya när dom smäller konstant..men ja tror på jorden men,,har haft ett liknade fel sj..förr..bytte till den säkringen o det funkade klockrent då..
installerar man rätt behövs inga säkringar big_smile

Oftare ökänd än okänd...
54 Inlägg
9 november 2008
pattilatti2 skrev:
byt till tex 33mm2 då o kör på 140amps dls säkring,slipper du köpa nya när dom smäller konstant..men ja tror på jorden men,,har haft ett liknade fel sj..förr..bytte till den säkringen o det funkade klockrent då..

kanske funkar för tillfället, men händer något oväntat är man tacksam att säkringar finns...

30 Inlägg
9 november 2008
Trådstartare
Joo, men jag köper en ny säkringshållare och en 100Amps säkring, sen ser jag om det håller. Skiter det sig igen äre bara att spara pengar till en strörre kabel

Oftare ökänd än okänd...
54 Inlägg
9 november 2008
Ja, gör detta och kom med besked:) kabeln är inte så värst dyr;)

30 Inlägg
9 november 2008
Trådstartare
m_o_r_p_h skrev:

Jag ska göra det, tack för din hjälp smile Jävlar om det inte funkar nu, jag lever på studiebidrag och går skola så jag har inte alltför mycket pengar i månaden :S haha

730 Inlägg
9 november 2008
socaloco skrev:
m_o_r_p_h skrev:

Jag ska göra det, tack för din hjälp smile Jävlar om det inte funkar nu, jag lever på studiebidrag och går skola så jag har inte alltför mycket pengar i månaden :S haha

Det där med att leva på studiebidrag och snålehans känner jag igen smile lägger nästan hela studiebidraget på bilen och lite granna till nöje smile) då tar det den tid det behöver:D

Fölkesberg Racing =)

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
9 november 2008
m_o_r_p_h skrev:
pattilatti2 skrev:

kanske funkar för tillfället, men händer något oväntat är man tacksam att säkringar finns...

den har inbyggd brytare så man slipper köpa nya glas säkringar konstant om de sku va nå fel tongue
en brytare dvs:)

Oftare ökänd än okänd...
54 Inlägg
9 november 2008
pattilatti2 skrev:
m_o_r_p_h skrev:
pattilatti2 skrev:

den har inbyggd brytare så man slipper köpa nya glas säkringar konstant om de sku va nå fel tongue

I Steget ja, men blir de en stor felström är man tacksam att man har en säkring utöver de som är  inbyggda i steget smile

16 197 Inlägg
9 november 2008
m_o_r_p_h skrev:
pattilatti2 skrev:
m_o_r_p_h skrev:

I Steget ja, men blir de en stor felström är man tacksam att man har en säkring utöver de som är  inbyggda i steget smile

va skulle kunna bli fel??  mest undrar för i mina större byggen så har ja inga säkringa alls förutom dom i stegen..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Oftare ökänd än okänd...
54 Inlägg
9 november 2008
socaloco skrev:
m_o_r_p_h skrev:

Har du tidigare använt dig av en 60/70 A säkring så förstår jag att dom bränts stup i kvarten, men en 100 A kan hålla, SKA hålla precis;)

1 004 Inlägg
9 november 2008
eld skulle jag kunna tänka mig... en kortis någon stans i karossen så blir det nog varmt smile det är väll därför försäkringbolagen vill ha avsäkrat tror dom skiter i om steg och liknade bränner smile bara en take

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

Oftare ökänd än okänd...
54 Inlägg
9 november 2008
evilaudio skrev:
m_o_r_p_h skrev:
pattilatti2 skrev:

va skulle kunna bli fel??  mest undrar för i mina större byggen så har ja inga säkringa alls förutom dom i stegen..

Som tidigare sagt så är jag inget vidare på billjud men vet till 100 vad säkringarna har för uppgift...Det kanske inte uppstår några elfel inom " ljudet" utan från andra håll, tex en kortis i karossen som tidigare talare skrev, en extra säkring är ju kanske mer för att skydda kabeln mellan batteri och steg men även ge en skyddande funktion till steget..

Rätta mig om jag har fel!

Mvh

16 197 Inlägg
9 november 2008
m_o_r_p_h skrev:
evilaudio skrev:
m_o_r_p_h skrev:

Som tidigare sagt så är jag inget vidare på billjud men vet till 100 vad säkringarna har för uppgift...Det kanske inte uppstår några elfel inom " ljudet" utan från andra håll, tex en kortis i karossen som tidigare talare skrev, en extra säkring är ju kanske mer för att skydda kabeln mellan batteri och steg men även ge en skyddande funktion till steget..

Mvh

jo visst.. men gör man en tok seriös genom föring genom topedväggen så finns de ingen möjlighet att de kan bli kortis just där..

men ja fattar va du menar..
när ja bygger mindre ljudbyggen så kör ja ju me säkring men i te.x min svarta jetta så finns de inte plats bak i skuffen för en massa säkringar.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

21 761 Inlägg
9 november 2008
m_o_r_p_h skrev:
men en 100 A kan hålla, SKA hålla precis;)

Som jag skrev tidigare så bör steget dra uppåt 75 A som mest. Det är beräknat på 55% verkningsgrad, vilket är rimligt för ett steg som arbetar i klass AB. smile

En 100 A säkring borde egentligen hålla utan större problem, om inte steget har en väldigt dålig verkningsgrad förstås.

Oftare ökänd än okänd...
54 Inlägg
9 november 2008
evilaudio skrev:
m_o_r_p_h skrev:
evilaudio skrev:

Mvh

jo visst.. men gör man en tok seriös genom föring genom topedväggen så finns de ingen möjlighet att de kan bli kortis just där..

men ja fattar va du menar..
när ja bygger mindre ljudbyggen så kör ja ju me säkring men i te.x min svarta jetta så finns de inte plats bak i skuffen för en massa säkringar.

Så sant, du kan ju dina saker 100 ggr bättre än mig så ska väl inte ens kommentera detta. Tänkte mest på " yttre påverkan " på kabeln, men kanske förekommer så mycket slitage/eventuella "klämskador" när vi snackar billjud.

mvh

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
9 november 2008
m_o_r_p_h skrev:
pattilatti2 skrev:
m_o_r_p_h skrev:

OMG kolla på nardik.se dls säkring 140amp...då behöver du ingen annan,den bryter automatiskt o funkar om o om igen..om de vore nå fel..

33mm2 klart...

sen kan du ha en 100amps säkring till 21mm2 varför skulle du inte kunna? den dagen man gör en oseriös inställning får man skylla sej själv..
steget har ju inbyggda säkringar me..de rekomenderas me 200amp anl tex till 50mm2..o ja har 300s anl..
funkar hur bra som helst..ska ja ha fetare kabel så måste ja ju borra ett enorm hål i torped väggen:Phar ju 2x 50mm2 redan..

som evil audio säger, gör du de rätt behövs ingen säkring,men sure,de skadar väl inte.

Eliminator
1 441 Inlägg
9 november 2008
Glöm inte att om Spänningen sjunker ökar amperen.
Tex 1200W/ 11.5V = 104 Ampere.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

21 761 Inlägg
9 november 2008
Sokrates skrev:
Glöm inte att om Spänningen sjunker ökar amperen.
Tex 1200W/ 11.5V = 104 Ampere.

/Tommy.

När ett steg med oreglerad nätdel får lägre inspänning så orkar det inte ge ut lika mycket effekt, då ökar inte strömmen heller. smile

Oftare ökänd än okänd...
54 Inlägg
9 november 2008
Ursäkta mig! Jag missade att du skrivit att den säkringen hade en brytande funktion! Nu spelar vi på samma noter!

Precis som listan säger så är ju 100 A max dimensionerat för 21 mm2;s kabel och bör byta till en grövre om man ligger på gränsfallet till att ha en belastning på ca 100 A smile neutral

Mvh

Sök