Hejsan!
Jag har sökt som en dåre på detta forum men inte hittat något jag kan jämföra med mitt problem tyvärr. Ska försöka beskriva så målande jag kan..
Bilen är en 745 -88 insprut.
Symptom
Tomgången är kass. Den hoppar mellan 200-800 varv och blöddrar något otroligt. Frikopplar jag vid exempelvis ett rödljus, så lägger den ofelbart av. Den klarar inte större variationer i varvtal, alltså från 1500 rpm/frikoppling=död.
Det låter som att den tänder under bilen, i avgasporten, speciellt då bilen är varm. Det låter även som att den går på 3 cylindrar då den är varm.
Drar bensin som en tok, ca 2 L milen.
Åtgärder jag gjort:
Bytt tändstift, luftfilter, luftkontrollventilen. Har testat att ta bort luftmängdsmätaren och den går ofantligt mycket sämre, så min lekmannaslutsats är att den fungerar?!??! Tändkablarna är relativit nya, dock sprejade jag dessa med 5-56 för säkerhets skull.
Kollade tändstift och de är igenkittade av sot. Iofs hade jag väl inte behövt titta för att konstatera, men för sakens skull..
Kopplade ur lamdasonden och ...ingen skillnad. Ingen skillnad alls faktiskt. Går lika dåligt. Kan man dra slutsatsen att den inte fungerar som den ska då?
Det finns en lamdasond på Biltema för ca 400 kr. På Mekonomen kostar en Bosch ca 1600. Jag förstår att man får det man betalar för, men kan någon säga om Biltema-alternativet är iallafall dugligt fram till sommaren? Någon som testat och kan säga något om det?
Redigerad: Har testat att koppla ur lambdasonden både då motorn är kall och varm. Dock inte kall/varm samtidigt...ehum......Resultatet är iallafall oförändrat, går lika dåligt.
Jag var på skroten och fick tag på en luftkontrollsventil, begagnad. Denna var egentligen till en 760 GL, men skulle enligt uppgift fungera på min 745 -88 GL. Jag testade och ett tag fungerade det riktigt bra. Men efter 2 veckor så var det samma problem, hastiga variationer i varv resulterade i motorstopp. Hela bilen skakar, känns som om kardanaxeln vill slita runt bilen ett par varv. Tog bort 760-varianten idag och kunde konstatera att den var totalsotig, precis som 740-varianten var när jag tog bort den. Gjorde ren 740-varianten och satte tillbaka den men samma problem.
Jag har ett litet hål i avgassystemet. Har kört i ca 2 månader med det då det inte har stört direkt. I det krökta röret precis innan sista burken. Ska byta detta imorgon. Kan en sådan sak påverka?
Saker som kan orsaka problemen?
Strömfördelare?
Luftmassemätare?
Lambdasond?
Är tacksam för all hjälp och tips jag kan få!
mvh Dennis
Jag har sökt som en dåre på detta forum men inte hittat något jag kan jämföra med mitt problem tyvärr. Ska försöka beskriva så målande jag kan..
Bilen är en 745 -88 insprut.
Symptom
Tomgången är kass. Den hoppar mellan 200-800 varv och blöddrar något otroligt. Frikopplar jag vid exempelvis ett rödljus, så lägger den ofelbart av. Den klarar inte större variationer i varvtal, alltså från 1500 rpm/frikoppling=död.
Det låter som att den tänder under bilen, i avgasporten, speciellt då bilen är varm. Det låter även som att den går på 3 cylindrar då den är varm.
Drar bensin som en tok, ca 2 L milen.
Åtgärder jag gjort:
Bytt tändstift, luftfilter, luftkontrollventilen. Har testat att ta bort luftmängdsmätaren och den går ofantligt mycket sämre, så min lekmannaslutsats är att den fungerar?!??! Tändkablarna är relativit nya, dock sprejade jag dessa med 5-56 för säkerhets skull.
Kollade tändstift och de är igenkittade av sot. Iofs hade jag väl inte behövt titta för att konstatera, men för sakens skull..
Kopplade ur lamdasonden och ...ingen skillnad. Ingen skillnad alls faktiskt. Går lika dåligt. Kan man dra slutsatsen att den inte fungerar som den ska då?
Det finns en lamdasond på Biltema för ca 400 kr. På Mekonomen kostar en Bosch ca 1600. Jag förstår att man får det man betalar för, men kan någon säga om Biltema-alternativet är iallafall dugligt fram till sommaren? Någon som testat och kan säga något om det?
Redigerad: Har testat att koppla ur lambdasonden både då motorn är kall och varm. Dock inte kall/varm samtidigt...ehum......Resultatet är iallafall oförändrat, går lika dåligt.
Jag var på skroten och fick tag på en luftkontrollsventil, begagnad. Denna var egentligen till en 760 GL, men skulle enligt uppgift fungera på min 745 -88 GL. Jag testade och ett tag fungerade det riktigt bra. Men efter 2 veckor så var det samma problem, hastiga variationer i varv resulterade i motorstopp. Hela bilen skakar, känns som om kardanaxeln vill slita runt bilen ett par varv. Tog bort 760-varianten idag och kunde konstatera att den var totalsotig, precis som 740-varianten var när jag tog bort den. Gjorde ren 740-varianten och satte tillbaka den men samma problem.
Jag har ett litet hål i avgassystemet. Har kört i ca 2 månader med det då det inte har stört direkt. I det krökta röret precis innan sista burken. Ska byta detta imorgon. Kan en sådan sak påverka?
Saker som kan orsaka problemen?
Strömfördelare?
Luftmassemätare?
Lambdasond?
Är tacksam för all hjälp och tips jag kan få!
mvh Dennis
0
0
0
0