Sen ska man tänka på att det finns olika tröghet. Tillex en elmotor behöver ha en trögare säkring än en lampa då en elmotor oftast drar mer amper vid startögonblicket.
Det står på säkringen hur många ampere den håller för, och kan man inte läsa så har de färgkodstandard.
Ska du dra en ny kabel till lampor och grejer så räknar du enligt Ohms lag som föregående skribenter beskriver, och dimensionerar för ett par extra ampere.
Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
Undrar hur mycket en 10 amp bilsäkring kan belastas?
Hur många strömförbrukare kan man koppla till denne säkring.
Finns det nåt schema för hur man enklast räknar ut sånt här?
Använd dig av Ohm's lag så löser du svaret på samtliga frågor utom en nämligen att en 10amp säkring klarar 10amp med god marginal, det krävs ca 12-14amp i ett antal sekunder för att den ska smälta.
Men meningen är ju att den ska klara en belastning på 10amp utan att smälta
Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Längden har ju betydelse för det också. Du kan ju inte ha en 6 kvadratare som är 20 mil lång och belasta den med 34A. Tog till lite grann;)
Jo visst kan man det, men det blir nog ett kraftigt spänningsfall. Dock klarar kabeln sig.
Iaf som jag har fattat...
Man får väll spänningsfall även om man har FÖR grova kablar ochså?
Finns egentligen ingen som heter "för grov kabel", det enda som begränsar är ekonomi och vissa praktiska hinder(typ att anslutningsplinten inte tar hur grov kabel som hellst osv). Ur elsäkerhetssynpunkt är grövre bättre och grövre kabel ger lägre spänningsfall.