4188
Sök

Hur mycket klarar olika bilsäkringar att belastas?

13 Inlägg
10 november 2008
Trådstartare
#1
Har en vanlig fråga, men ett svårhittat svar.

Undrar hur mycket en 10 amp bilsäkring kan belastas?

Hur många strömförbrukare kan man koppla till denne säkring.

Finns det nåt schema för hur man enklast räknar ut sånt här? tongue

7 278 Inlägg
10 november 2008
#2
Ja den klarar väl av upp till 10 ampere?


956 Inlägg
10 november 2008
#3
Det beror på hur mycket ström strömförbrukarna använder. Detta står antingen på dem eller får du koppla in dom och kolla med multimeter.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

564 Inlägg
10 november 2008
#4
Du räknar ut det genom att ta effekten i W delat på spänningen i V.

Tex du har en förbrukare som ligger på 150W. För att beräkna säkringen så tar du helt enkelt 150W/12V=12,5A

Vill du istället veta effekten som en säkring klarar så tar du säkringen * spänningen. Tex 10A*12V=120W

Mvh Johan

VW Ägare
1 011 Inlägg
10 november 2008
#5
formeln är:

watt/volt = amper

eller

amper*volt= watt

eller om man av någon anledning vill

watt/amper= volt

Sen ska man tänka på att det finns olika tröghet. Tillex en elmotor behöver ha en trögare säkring än en lampa då en elmotor oftast drar mer amper vid startögonblicket.

Henrik Eberlund

* Klåpare
1 718 Inlägg
12 november 2008
#6
Det står på säkringen hur många ampere den håller för, och kan man inte läsa så har de färgkodstandard. wink

Ska du dra en ny kabel till lampor och grejer så räknar du enligt Ohms lag som föregående skribenter beskriver, och dimensionerar för ett par extra ampere.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
12 november 2008
#7
Lånar lite och undrar hur man vet hur tjocka kablar man behöver till olika watt, ampär och volt...

Svenska Subaru Imprezaklubben...

1 749 Inlägg
12 november 2008
#8
Det beror på hur långa kablar det ska vara.
Borde finnas någon lathund nånstans på nätet.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

* Klåpare
1 718 Inlägg
12 november 2008
#9
Biltema specar sin rkub med dessa maxbelastningar.

0,75 mm².....9 A
1,5 mm².....15 A
2,5 mm².....18 A
4 mm²........26 A
6 mm²........34 A

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

1 749 Inlägg
12 november 2008
#10
Längden har ju betydelse för det också.
Du kan ju inte ha en 6 kvadratare som är 20 mil lång och belasta den med 34A.
Tog till lite grann;)

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

7 278 Inlägg
12 november 2008
#11
patrikke skrev:
Längden har ju betydelse för det också.
Du kan ju inte ha en 6 kvadratare som är 20 mil lång och belasta den med 34A.
Tog till lite grann;)

Jo visst kan man det, men det blir nog ett kraftigt spänningsfall.
Dock klarar kabeln sig.

Iaf som jag har fattat...


Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
12 november 2008
#12
en startmotor drar 800A vid startögonblicket... de ni wink

Team Insane Racing

2 665 Inlägg
12 november 2008
#13
Det beror ju helt på startmotorn o motorn den ska starta.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

1 785 Inlägg
12 november 2008
#14
Elegi skrev:
Har en vanlig fråga, men ett svårhittat svar.

Undrar hur mycket en 10 amp bilsäkring kan belastas?

Hur många strömförbrukare kan man koppla till denne säkring.

Finns det nåt schema för hur man enklast räknar ut sånt här? tongue

Använd dig av Ohm's lag så löser du svaret på samtliga frågor utom en nämligen att en 10amp säkring klarar 10amp med god marginal, det krävs ca 12-14amp i ett antal sekunder för att den ska smälta.

Men meningen är ju att den ska klara en belastning på 10amp utan att smälta

http://www.lundberg-lagerstedt.se/ohm/

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
12 november 2008
#15
Brains skrev:
patrikke skrev:
Längden har ju betydelse för det också.
Du kan ju inte ha en 6 kvadratare som är 20 mil lång och belasta den med 34A.
Tog till lite grann;)

Jo visst kan man det, men det blir nog ett kraftigt spänningsfall.
Dock klarar kabeln sig.

Iaf som jag har fattat...

Man får väll spänningsfall även om man har FÖR grova kablar ochså?

Svenska Subaru Imprezaklubben...

864 Inlägg
12 november 2008
#16
Ubbe83 skrev:
Brains skrev:
patrikke skrev:
Längden har ju betydelse för det också.
Du kan ju inte ha en 6 kvadratare som är 20 mil lång och belasta den med 34A.
Tog till lite grann;)

Jo visst kan man det, men det blir nog ett kraftigt spänningsfall.
Dock klarar kabeln sig.

Iaf som jag har fattat...

Man får väll spänningsfall även om man har FÖR grova kablar ochså?

Finns egentligen ingen som heter "för grov kabel", det enda som begränsar är ekonomi och vissa praktiska hinder(typ att anslutningsplinten inte tar hur grov kabel som hellst osv). Ur elsäkerhetssynpunkt är grövre bättre och grövre kabel ger lägre spänningsfall.


Sök