2667
Sök

Ska man vända baslådan i skuffen?

1 163 Inlägg
11 november 2008
Trådstartare
hejsan! jag har en riktigt fet baslåda me 2x 1000w basar å lite annat smått o gott ... men frågan e då ... jsut nu riktas basarna mot sättet ... men som alla å då menar jag alla så riktas alltid baslådan ut i skuffen? ... varför? ska man kanske ändra å vrida den så?

// håkan

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

The one and only
1 091 Inlägg
11 november 2008
Har du kombi så ska du vända basarna bakåt, tvärtom om du har sedan.

Men det är ju bara o prova dig fram... Det är DU dom ska sitta i bilen och det är DU dom avgör vad som låter bäst.

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

PULVERLACKERAR
605 Inlägg
11 november 2008
Så här enkelt är det..Du vänder på basarna och kollar fall det blir bättre!
Basarna jobbar på samma sätt iaf..
För mig har det alltid blivit bättre när jag har basarna ut...
Även i kombi...
Men det beror på vad man har för bil osv..
Lycka till

Vill du snygga till under bilen? Lacka bakaxel eller länkarm?Prata med mig, älskar att lack

7 274 Inlägg
11 november 2008
Man ska väl försöka få basen att spela in i cupén så mycket som möjligt.
Har man en kombi är det inga större bekymmer.

Däremot en sedan kan vara mycket jävligare...

310 Inlägg
11 november 2008
Bara att prova.. speciellt svårt är de ju inte

Det finns två typer av bilar..
Nya Mercedes och gamla Mercedes

1 163 Inlägg
12 november 2008
Trådstartare
_IsakssoN_ skrev:
Bara att prova.. speciellt svårt är de ju inte

njae asså ej så jätte svårt är d ju intemen iome ja ha byggt i skuffen så måste ja röja ut lite innan man ens kan röra basen .. men få la bli en dag man ha tid å orkar typ smile

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

2 924 Inlägg
12 november 2008
Vänder du dem bakåt så bildar bagageutrymmet tillsammans med baslådan en "bandpass-låda" som förstärker djupbasen men du kan förlora den snärtigaste basen men det kan du kompensera med bra bashögtalare i dörrarna.

~ Life is short, have FUN! ~

1 785 Inlägg
12 november 2008
Hoaken skrev:
hejsan! jag har en riktigt fet baslåda me 2x 1000w basar å lite annat smått o gott ... men frågan e då ... jsut nu riktas basarna mot sättet ... men som alla å då menar jag alla så riktas alltid baslådan ut i skuffen? ... varför? ska man kanske ändra å vrida den så?

// håkan

Det tvistas mycket här på garaget om vilket man ska göra, testa dig fram med din låda så märker du vilket den fungerar bäst med. Ibland fungerar det inte att spela fabriksbyggda lådor mot kupén vilket annars är den bästa lösningen enligt mig. Men som sagt det råder delade meningar om det

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

11 Inlägg
12 november 2008
Enligt mig så spelar det bättre med basarna riktade ut mot luckan. Men det kan säkert vara skilja beroende på vilka basar, hur lådan är byggd, vilken bil dom ska sitta. Bara att prova.

//MVH

Mercedes Benz w123 230E -84

Ljudfreak
148 Inlägg
13 november 2008
Jag o en kommpis har faktiskt prövat detta.  provade med basen innåt först, lät bra.  Provade utåt, vart 3gånger kraftigare bas. Detta va i en Ford Scorpio sedan. o basen va en MDS Dynamic 15"

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
13 november 2008
Hoaken skrev:

// håkan

ALLA? Pytt heller. wink
Mer ur hifisympunkt bör man absolut ha basarna framåt och ha helt tätt så att ingen bas läcker bakåt förbi lådan.

Xorcess> Mmm....mer djupbas och spelar högre ja.....men det låter inte BÄTTRE för det om man ser det rent musikaliskt.
För det blir tröttsamt i längden att höra bas som spelar 6-12 db högre än allt annat.
Tänk på att 10db högre UPPLEVS som en fördubbling av ljudvolymen. Alltså inte i tryck (där 3db är dubbelt så högt wink ) Mkt är inte alltid bra.... smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sök