4191
Sök

Turbo system

5 Inlägg
12 november 2008
Trådstartare
#1
Jag är en kille på 15 år och är riktigt intresserad av bilar och är mycket nyfiken på allt om motor och vill veta precis allt.

jag har fått klart för mej hur ett turbo system funkar men jag vill veta mer exakt alla moment som händer.
vad har wastegaten och dumpventilen för funktion och när värkar dom.

jag är mäst intresserad av BMW E30 just nu så detaljerna vill jag gärna ha klart för mej hur dem funkar just på en sån bil smile

Anton Isaksson smile

5 Inlägg
12 november 2008
Trådstartare
#2
Jag undrar också om man bara kan byta till hårdare ventilfjädrar på en orginalmotor och om det ger ngn effekt .
Senast redigerat av Antonisaksson (12 november 2008)

291 Inlägg
12 november 2008
#3
Denna tråden lär man sig mycket nyttigt i... http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=50493
Senast redigerat av Wasaki (12 november 2008)


229 Inlägg
12 november 2008
#4
Wasaki skrev:
Denna tråden lär man sig mycket nyttigt i... http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=50493

Står ju ingenting om hur ett turbosystem fungerar id en tråden.

291 Inlägg
12 november 2008
#5
Frallam skrev:
Wasaki skrev:
Denna tråden lär man sig mycket nyttigt i... http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=50493

Står ju ingenting om hur ett turbosystem fungerar id en tråden.

"är mycket nyfiken på allt om motor och vill veta precis allt."

"Jag undrar också om man bara kan byta till hårdare ventilfjädrar på en orginalmotor och om det ger ngn effekt ."
Den frågan behandlas i tråden jag nämnde...

räcker det?  smile
Senast redigerat av Wasaki (12 november 2008)


If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
12 november 2008
#7
Google is your friend, try it.

/Påsen

PÅSEN RACING

2 164 Inlägg
12 november 2008
#8
De som händer är ju att avgaserna driver avgas turbinen i turbon som sen suger in mer luft och pressar in mer luft i motorn.
Har man IC så får man ut mer effekt. Man ska ha en lämplig IC till den effekt man har.
De är inte alltid så enkelt som att montera starkare WG fjäder och tro de ska ge mer effekt utan ska man sätta hållbarheten först är ju optimering av allt och då gäller de bränsle till motorn, rätt tänd inställning och rätt laddtryck.
På Saab som har laddtrycks reglering så ska man inte montera starkare WG fjäder bara sådär utan först mjukvaru trimma.
De gäller dom flesta nya bilar.

Detta är en enkel förklaring.

MVH

F



Sök