2503
Sök

medlemmars kunskap?

10 287 Inlägg
17 november 2008
#21
Jag håller mig generellt ifrån sådant där jag måste gissa. Bilstereo per se är inte mitt forte. Elektronikkonstruktion, reglerteknik, elkraft och mätteknik kan jag på "högskolenivå" plus många års praktisk erfarenhet samt som lärare. Allmän ljudkonstruktion och allmän ljudlära anser jag mig också veta hyfsat mycket om efter många år i ljudbranschen.
Systembyggnadskunskap och systemverifiering lever jag på och har mångårig erfarenhet av.
Räknar mig även såsom att jag har bred ingenjörsmässig kunskap och förmåga att sovra i teknisk information.

Mitt absoluta forte är dock militärhistoria....

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Neerd
1 596 Inlägg
17 november 2008
#22
ska säga att det som hjälpt mig mest när jag haft problem har varit just spekulationer smile

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

8 156 Inlägg
18 november 2008
#23
Jag gillar att spekulera och att diskutera mig fram till saker och ting.
Det brukar synas på mina inlägg om jag spekulerar eller om jag kommer
med ren fakta.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

1 785 Inlägg
19 november 2008
#24
apoteket00 skrev:
läser många trådar och jag har börjat tröttna på alla som tror dom kan. läser många somvill lasta ner slutsteg 1 ohm, även läser jag många om olika lådor osv...
men hur många av er som ger svar kan stå för sina svar? är det gissningar ni ger eller är det så att lösningen kommer funka?
exempel. någon köper 2st basar. varje bas har 2st spolar på 4ohm vardera. har den personen gjort ett rätt köp om man är nybörjare?
hur kopplar man in dessa basar? lastar man ner dessa i 1ohm och säger fan det kommer funka?
hur mycket ström drar ett steg i 1ohm i gämförelse med 4ohm? hur bra är ljudkvallitén i 1ohm. kommer basen inte att släpa efter? kommer steget bli varmt? hur många har koll på ordentlig ström?
man lär sej av erfarenhet...som kan bli jävligt dyr om man får en bunke svar från folk som tror de kan.
jag är ej världsmästare men är trött på att folk gör en massa fel som kunde undvikts genom att en kunnig person hade svarat. over and out
Den enda gången man kan få ihop att 2st 4ohm's basar kan läsas som 1ohm blir på bryggade analoga steg. Om ni fattar vad jag menar.

Man ska akta sig för att lasta ner med redan dåliga strömresurser fungerar inte alls, det har jag själv testat utan att ha sönder något för den saken skull

Det man ska tänka på på intenet liksom i verkligheten är att all information ska tolkas kritiskt. Annars blir man ganska snabbt lurad. Att det sedan finns olika åsikter osv om vad som är bra, dåligt är ju upp till var och en att ta ställning till och för att man har en åsikt vid ett tillfälle betyder det inte att man kan bli klokare och ändra sig.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

1 785 Inlägg
19 november 2008
#25
jonash skrev:
Jag står också för det jag skriver. Det är baserat på dels 20 års praktisk erfarenhet, kombinerat med en del teori.

Sen vill jag bara poängtera att det är STRÖMMEN i ledaren (dvs strömmen som steget kan leverera vid en viss spänning) som ger ett magnetflt som gör att konan rör sig! 

mvh Jonas
Jasså är det inte informationen på skivan som får konen att röra sig? hehe tongue

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

457 Inlägg
19 november 2008
#26
helt klart dbjanoz! Om man blir rekommenderad nån eller några produkter så lär man ju tänka på att de är deras egna åsikter, sen finns de dom som har prövat fler å de är dom man ska lyssna på i första hand vid ett sånt tillfälle..

7 Inlägg
20 november 2008
#27
Rickard-v skrev:
Soundlover hur menar du? Om någon köper en bas med 2st 4ohms spolar hur kan du få det till 1ohm på steget.
2st 4ohm parallellt blir 2ohm
läs igen jag skrev basar och då menar jag 2st basar med 2st 4ohm spolar var

trucken
563 Inlägg
20 november 2008
Trådstartare
#28
dbjanoz skrev:
apoteket00 skrev:
läser många trådar och jag har börjat tröttna på alla som tror dom kan. läser många somvill lasta ner slutsteg 1 ohm, även läser jag många om olika lådor osv...
men hur många av er som ger svar kan stå för sina svar? är det gissningar ni ger eller är det så att lösningen kommer funka?
exempel. någon köper 2st basar. varje bas har 2st spolar på 4ohm vardera. har den personen gjort ett rätt köp om man är nybörjare?
hur kopplar man in dessa basar? lastar man ner dessa i 1ohm och säger fan det kommer funka?
hur mycket ström drar ett steg i 1ohm i gämförelse med 4ohm? hur bra är ljudkvallitén i 1ohm. kommer basen inte att släpa efter? kommer steget bli varmt? hur många har koll på ordentlig ström?
man lär sej av erfarenhet...som kan bli jävligt dyr om man får en bunke svar från folk som tror de kan.
jag är ej världsmästare men är trött på att folk gör en massa fel som kunde undvikts genom att en kunnig person hade svarat. over and out
Den enda gången man kan få ihop att 2st 4ohm's basar kan läsas som 1ohm blir på bryggade analoga steg. Om ni fattar vad jag menar.

Man ska akta sig för att lasta ner med redan dåliga strömresurser fungerar inte alls, det har jag själv testat utan att ha sönder något för den saken skull

Det man ska tänka på på intenet liksom i verkligheten är att all information ska tolkas kritiskt. Annars blir man ganska snabbt lurad. Att det sedan finns olika åsikter osv om vad som är bra, dåligt är ju upp till var och en att ta ställning till och för att man har en åsikt vid ett tillfälle betyder det inte att man kan bli klokare och ändra sig.
varje bas har 2st spolar på 4ohm vardera

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)

do i look like i sell DRUGS
379 Inlägg
20 november 2008
#29
apoteket00 skrev:
läser många trådar och jag har börjat tröttna på alla som tror dom kan. läser många somvill lasta ner slutsteg 1 ohm, även läser jag många om olika lådor osv...
men hur många av er som ger svar kan stå för sina svar? är det gissningar ni ger eller är det så att lösningen kommer funka?
exempel. någon köper 2st basar. varje bas har 2st spolar på 4ohm vardera. har den personen gjort ett rätt köp om man är nybörjare?
hur kopplar man in dessa basar? lastar man ner dessa i 1ohm och säger fan det kommer funka?
hur mycket ström drar ett steg i 1ohm i gämförelse med 4ohm? hur bra är ljudkvallitén i 1ohm. kommer basen inte att släpa efter? kommer steget bli varmt? hur många har koll på ordentlig ström?
man lär sej av erfarenhet...som kan bli jävligt dyr om man får en bunke svar från folk som tror de kan.
jag är ej världsmästare men är trött på att folk gör en massa fel som kunde undvikts genom att en kunnig person hade svarat. over and out
Kan inte mkt, därför svarar ja inte på mkt.
Men kan säga att ja nog ski--r fullständigt i sånna där grejer. Man köper det man vill ha, sen monterar man det som man vill.
Och låter det bra så gör det de, annars är det bara hitta på nått annat=) Svårare än så är det inte.
Senast redigerat av Nazty (20 november 2008)

// n a z t y l i v e s a w h i t e t r a s h l i f e


Sök