3912
Sök

Europas "KANSKE" EXTREMASTE Superkart R6, Chassit lackat! provkörning ala 200km/h!

Kanon..
1 473 Inlägg
24 november 2008
#81
FL3JM skrev:
Onlyrobin skrev:
Wohooo!!! det kommer bli en extrem dödsmaskin,
ska kolla upp alla försäkringar ordentligt innan jag sätter mig i den till sommaren:) haha

Ang grenröret så har jag på ett ungefär räknat på att det skall fungera.
Orginal så är det ju 4-2-1

som det är nu så är det 4-2 jag är inte säker på hur det kommer funka:) lär ju märkas.
Kommer kanske måsta bestycka om färgasarna vet ej, jag kör ju inte med standard luftburk heller.
Kommer montera en bredbandslambda för att kunna se hur den går. Känns viktigt.
Blir ett fint litet "kitt" till oljekylningen också:)

Ska försöka klura ut hur jag bäst skall göra upphängingen till ljuddämparna, det är ju titan vs rostfritt
man måste göra det fjäderbelastat, har svarvat anlsutningarna koniska så det skall passa perfekt.
hoppas jag i alla fall:)


Tack för alla trevliga/roliga kommentarer:)

Den har fått ett namn nu MONSTERMACHINE...

Ang sponsringen så känns det jäkligt kul:)big_smile

Nej det är inte det där jag snackar om. smile
Det du pratar om är bara att man först har 4 rör som går ihop till två rör (4-2) och sen går dom två rören ihop till ett (4-2-1).
Det jag snackar om är HUR alla rör är kopplade.
För att avgaspulserna ska hjälpa varandra så måste du koppla ihop rätt cylindrar. Dvs cylinder nr 1 ska kopplas ihop med cylinder nr 4. Sen ska cylinder 2 och 3 kopplas ihop, sen kan du dra ihop båda rören efter det, men viktigast är att rätt cylindrar kopplas samman. smile

Så här såg extraktorröret ut för förra årets KTH Racing-bil, som körde på en GSX-R 600:
http://img210.imageshack.us/img210/3554 … torzn9.jpg
(Gjordes av Unknown och är alltså ett 4-2-1 rör som du ser.)

Det som händer är att avgaspulsen från cylinder 1 skapar en undertryckspuls i röret upp mot cylinder 4, när den når fram så har avgasventilen precis öppnat sig och då hjälper denna puls att suga ur avgaserna ur cylindern. Den avgaspulsen skapar i sin tur sen ett undertryck i cylinder 1 och så håller det på sådär fram och tillbaka. Samma gäller då självklart för cylinder 2 och 3.

Nån riktigt kunnig får gärna rätta mig om jag har fel. smile

Orginalgrenrör på R6orna så sitter 1-2cyl ihop o 3-4cyl ihop så att säga om jag inte är helt ute o cyklar, o det är väl så han har gjort det.
Så de funkar la säkert bra tongue..


Inga konstigheter
2 064 Inlägg
24 november 2008
#82
Orginalröret på en GSX-R 600 är också 1-2 och 3-4, för att det tar minst plats.
Funkar ju bra men vill man ha lite extra "gratis" effekt så. smile


Kanon..
1 473 Inlägg
24 november 2008
#83
Mjo de e klart, men de e ju ingen V-twin så de e iaf inte så jävla noga tongue...

Kommer iaf bli spännande o se ifall den överhuvudtaget går framåt i högre hastigheter, vissa hojmotorer har ju lite problem me de när man plockar bort kåpor o skit...


Inga konstigheter
2 064 Inlägg
24 november 2008
#84
Kommer funka hur bra som helst. smile


Vilket styrsystem kommer användas?


434 Inlägg
24 november 2008
Trådstartare
#85
Hehe:) vi hoppas det fungerar bra:)

Styrsystem? ratt och pedaler?big_smile

nä skämt o sido jag kommer inte köra insprutning utan jag kör på förgasare, har komplet kabelhärva med allt som behövs.
Skulle grenröret bli konstigt så får man väl bygga om det, men förhoppningsvis fungerar det bra:)

Tack för alla kommentarer är grymt kul det här=)

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
24 november 2008
#86
Grymt bygge. Rå så in i norden, detta kan bli den ultimata bilen på trackdagar.

Vet inte hur du har tänkt med kopplingen, men handkoppling vid växelspaken borde ju funka.

Lev livet, det kan ta slut fort

Low is a lifestyle
956 Inlägg
24 november 2008
#87
darkwizard skrev:
Grymt bygge. Rå så in i norden, detta kan bli den ultimata bilen på trackdagar.

Vet inte hur du har tänkt med kopplingen, men handkoppling vid växelspaken borde ju funka.

Kör som på karting. alltså inte superkart.
I dom växlade klasserna sitter ett handtag på vänster sida om ratten. som man "klämmer" ihop mot ratten.
De är den så kallade kopplingen. den används 1 gång varje race.
Dock är de ju skillnade på en R1 motor och en äkta karting motor big_smile

Men de förslaget som du skrev. "Handbroms" som sitter på cyklar kan man ha som koppling.

Inredningsverkstaden.nu
Bilradiohuset.se

R&D MD på EXD Custom
13 Inlägg
24 november 2008
#88
FL3JM skrev:
Så här såg extraktorröret ut för förra årets KTH Racing-bil, som körde på en GSX-R 600:
http://img210.imageshack.us/img210/3554 … torzn9.jpg
(Gjordes av Unknown och är alltså ett 4-2-1 rör som du ser.)

Nu tog du ju inte den slutgiltiga versionen...

http://geting.se/image.php/135932-manifold3.jpg

Och såhär såg det ut när jag och Pinge var klara på Oljibe

http://geting.se/image.php/135933-IMG_0241.jpg

smile


KD
27 november 2008
#89
Ballt bygge!
Men...
Undrar bara varför du bygger en kart som du inte får tävla med?
Läste att byggandet var halva nöjet, vilket jag kan förstå. smile

Tycker du skulle köpt en tävlingsbil istället, trimmat och pillat på den enligt regelboken och konstens alla regler.
Nu sitter du på ett bygge som
1 du inte får köra med (tävla)
2 blir ifrånåkt av vanliga superkartar.

Förvisso byggs den kanske i syfte att köra rakt fram, men tro mig, en superkart ska köras på tävlingsbanor inte på varken stripp eller konbana. smile

Jag kommer absolut att följa tråden och även utgången till 2009!
Önskar lycka till med bygget.

/Kalle
Sa jag föresten att jag tävlar i superkart?
www.kdracing.se

434 Inlägg
28 november 2008
Trådstartare
#90
Grejen med det här bygget är att få bygga det, samt bygga en kart med en stor motor.
Jag älskar att tillverka o få hålla på.
Jag måste ha nånting o bygga.

Jag har inget intresse i att tävla i Superkarting, jag vill bara bygga en MEAN MACHINE om vi säger så

Jag hade kunnat köpa en komplett superkart färdig om jag hade velat, men hur kul är det.

Tanken är också ett annorlunda projekt,

Jag har byggt en bunt bilar bla Supran jag hade sist, problemet är bara att det kostar så fruktansvärt mycket.

KHRacing
28 november 2008
#91
Onlyrobin skrev:
Tack för alla trevliga kommentarer:)

Det kommer filmer det kan jag lova:) jag har beställt en hjälm kamera. så alla ska få känna på vansinnet i 250 blås:)

Hur räknar du på utväxlingen då ?

Hur under är ett mattematikexempel på hur du kan räkna på utväxlingen:

Större framdrev = högre topfart
Mindre bakdrev = högre toppfart

exempel

R6  17-42 bakhjulsomkrets 2000mm - toppfart ca: 270km
gokart: 17-42 (om du nu skulle få på ett 42) bakhjulsomkrets 650mm - toppfart ca: 90km

Halvera utväxlingen på bakdrevet till ett 21kugg - toppfart ca: 180km

På SPA-banan i Belgien så kör Superkart´s med 1/1 utväxling & toppar ca 270km

Får du fatt i ett bakdrev med ca: 15kugg (om det nu finns så små) så kommer du
få en toppfart på ca: 230km

mvh Kristian

Avstängd
962 Inlägg
28 november 2008
#92
Jag finner inte ord, otroligt grymt! Kan bara föreställa mig 0-100 med en sån, man lär ju bryta nacken av sig! En ICC 125cc gör det på runt 3-4sek med 40-50hk så denna lär ju göra det på 2sek, eller mindre? big_smile

511 Inlägg
3 december 2008
#93
hur går det nu då?

?

367 Inlägg
3 december 2008
#94
Intressant projekt, har läst igenom tråden nu.

Speed Freak
258 Inlägg
4 december 2008
#95
GAAH, var det bara 7 sidor än så länge. Vill ju se mera av detta monster smile Man blir riktigt sugen på att bygga en egen mean machine. May the force be with you smile Kommer bli riktigt grymt det här smile


Avstängd
399 Inlägg
4 december 2008
#96
fyfan va ballt bygge ska verklign följas

[img]http://www.garaget.org/images/small_logo.gif[/img]

369 Inlägg
4 december 2008
#97
Ge Oss Lite Bilder Nuuu :d

åh va man myser, när turbon den pyyser =)

3 714 Inlägg
4 december 2008
#98
grymt seriöst bygge !

kommer bli grymt coolt big_smile

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

434 Inlägg
4 december 2008
Trådstartare
#99
En liten uppdate:)

Jag har köpt mig en till bil en Mitsu Evo:) som jag håller på o fixar inför besiktningen så monsterkarten har fått vila i en vecka:)

Var dock dit idag och gjort klart grenrören samt lindade dom:)
Kom massa kul med posten idag också.

JO föressten har börjat med oljekylningen också.

http://i38.tinypic.com/j5dyfk.jpg
http://i38.tinypic.com/k0redh.jpg
http://i38.tinypic.com/zwdxqf.jpg

KÖpte mig en komplett startpanel:) riktigt fint kitt med relä osv
http://i33.tinypic.com/2hnnwp0.jpg

http://i33.tinypic.com/1o86zc.jpg
http://i34.tinypic.com/2psrb5j.jpg


Så långt har jag kommit på spakstället:)
http://i35.tinypic.com/35hjokk.jpg

4 506 Inlägg
4 december 2008
#100
Ser proffsigt ut.
Fick du läst KHRacing's inlägg på förra sidan?

Kan du andas kan du dö.


Sök