4632
Sök

Saab 9000 T16 -89 Laddtrycksproblem! Hjälp!

2 Inlägg
17 november 2008
Trådstartare
#1
Har en 9000 t16 av årsmodellen -89. Den har gått hur bra som helst förut med ett ladd på cirka 0,8-0,9bar.
Nu till det som är mysko.
Ibland när man kör så svajar laddtrycket oerhört (den rycker, känns ibland som någon bromsar bilen fast det inte gör de) och ibland så helt enkelt tappar jag laddtrycket ner till vad jag tror är grundladd, den går ner till 0,3-0,4 och går riktigt slött. Den är inte chippad eller någonting, enda är öppet luftfilter och enligt förra ägaren planad topp och sånt lite lulllull.

Har tittat på MV. Alla slangar och kontakten sitter som dem ska. Nån som vet nått tips man kan felsöka MV på?
När jag provade bilen alledessnyss, gick den dåligt i början, laddtrycket svajade och till slut hamnade den på 0,3. Sen efter bara 3-4 min så gick det som den ska. Sen kan det ta några minuter till så börjar den svaja eller gå ner ännu mer och bli extremt slö.

En fråga till. Min MV sitter väldigt löst, sitter fast med buntband (förra ägaren)
Så den sitter inte riktigt emot fläktkåpan. Tänkte om den jordar mot kåpan på något sätt? Eller hur är det?


Vad kan det vara för fel? 
Hoppas någon kan hjälpa mig! Skulle vara väldigt tacksam! smile


2 164 Inlägg
17 november 2008
#2
Kolla först så de inte är LMM som är dålig på grund av de öppna filtret.
Svajande ladd kan bero på dåliga vakumslangar.
Att kolla så du har rätt GLT gör du enligt följande.
Koppla ihop C och W slangen på MVn så ska GLT bli stabilt.
Är den för låg då men stabilt har du 2 fel.
Dels dålig WG klocka membrandosa.
Sen är MVn dålig med.

MVH

F


2 Inlägg
17 november 2008
Trådstartare
#3
Fredrik-79 skrev:
Kolla först så de inte är LMM som är dålig på grund av de öppna filtret.
Svajande ladd kan bero på dåliga vakumslangar.
Att kolla så du har rätt GLT gör du enligt följande.
Koppla ihop C och W slangen på MVn så ska GLT bli stabilt.
Är den för låg då men stabilt har du 2 fel.
Dels dålig WG klocka membrandosa.
Sen är MVn dålig med.

MVH

F

Okej, tack för svaret!
Räcker det inte med att koppla bort kontakten från MV så att man får GLT?
Eller är jag helt ute och cyklar just nu? smile


2 164 Inlägg
17 november 2008
#4
Freedriik skrev:
Fredrik-79 skrev:
Kolla först så de inte är LMM som är dålig på grund av de öppna filtret.
Svajande ladd kan bero på dåliga vakumslangar.
Att kolla så du har rätt GLT gör du enligt följande.
Koppla ihop C och W slangen på MVn så ska GLT bli stabilt.
Är den för låg då men stabilt har du 2 fel.
Dels dålig WG klocka membrandosa.
Sen är MVn dålig med.

MVH

F

Okej, tack för svaret!
Räcker det inte med att koppla bort kontakten från MV så att man får GLT?
Eller är jag helt ute och cyklar just nu? smile

Inte om MVn är dålig så funkar de inte alltid.
Jag skulle göra som jag skrev så får du reda med på om den blir bättre med helt urkopplad MV.
Sen så ska du nog kolla upp din LMM i vilket fall som helst.

MVH

F



Sök