Tysk expert som har helt rätt !

TMW-Performance Avstängd
18 november 2008 · 914 Inlägg

Går rykten om att ett kinesiskt förtag vill köpa SAAB, går ju inte så speciellt bra för volvo heller, sparkar folk till höger och vänster.

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!
expect1991
18 november 2008 · 1 814 Inlägg

nej staten borde hjälpa bilindustrin men inte utan krav, aktier och styrelse platser ska vara ett krav !

expect1991
18 november 2008 · 1 814 Inlägg

Sushikocken skrev:
Ähh finanskrisen är väl inte så farlig egentligen. Ingen som gnäller på bensinpriset längre iaf

Finanskrisen effekter är till större delen dumma (ursäkta) människor som är rädda och inte vågar köpa saker längre, inte dem som faktiskt har förlorat jobbet (vilket är synd)

ett tips: låt expressen o aftonbladet vara, läs ej de utan en fet nypa salt. detta gäller ALLA deras artiklar. man borde läsa det mesta med kritisk syn egentligen tongue

domarnn
18 november 2008 · 105 Inlägg

Saab900Racing skrev:
Går rykten om att ett kinesiskt förtag vill köpa SAAB, går ju inte så speciellt bra för volvo heller, sparkar folk till höger och vänster.

Jo det har gått rykten om flera biljättar som vill köpa saab..frågan är ju hur det skulle gå om saab fick en annan ägare,,jag vet inte

niclas_swe bitter besserwisser
18 november 2008 · 644 Inlägg

Brandis skrev:
att saab borde läggas ner? vet inte riktigt om det är så bra med tanke på att det går jävligt dåligt för svenska ekonomin just nu och vi behöver inte fler arbetslösa... därimot kan vi införa skottpengar på alla kapitalister och folk som bara vill tjäna så mycket pengar som möjligt, inklusive alla i som sitter och styr

Du lär ju ha en garanterad plats i Sveriges intelligensreserv...
Ska vi skjuta alla som vill göra det så bra som möjligt för sig själva och sin familj? låter ju strålande, vill du ha det bra?
De som är kapitalister och vill tjäna så mycket pengar som möjligt (satans kompanjoner, enligt dig) är även de som betalar mest till samhället. Till de arbetslösas bidrag, till den ensamstående mamman, till din sjukvård... ja vet vi skjuter dem så kan alla ha det förjävligt.

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
18 november 2008 · 3 404 Inlägg

Bobo skrev:
alla Saab älskare kan ju köpa en Opel istället

Jag går hälldre!

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
18 november 2008 · 3 404 Inlägg

domarnn skrev:

Saab900Racing skrev:
Går rykten om att ett kinesiskt förtag vill köpa SAAB, går ju inte så speciellt bra för volvo heller, sparkar folk till höger och vänster.

Jo det har gått rykten om flera biljättar som vill köpa saab..frågan är ju hur det skulle gå om saab fick en annan ägare,,jag vet inte

Om nått j*vla kinajunk köper Saab så är det kört, det enda rätta är att hoppas att man vinner enormt med stålar och kan köpa hem Saab igen tongue

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Glader9991
18 november 2008 · 956 Inlägg

TenZer skrev:

domarnn skrev:

Saab900Racing skrev:
Går rykten om att ett kinesiskt förtag vill köpa SAAB, går ju inte så speciellt bra för volvo heller, sparkar folk till höger och vänster.

Jo det har gått rykten om flera biljättar som vill köpa saab..frågan är ju hur det skulle gå om saab fick en annan ägare,,jag vet inte

Om nått j*vla kinajunk köper Saab så är det kört, det enda rätta är att hoppas att man vinner enormt med stålar och kan köpa hem Saab igen tongue

Möjligtvis om kineserna betalar och Saab utvecklar!
Men ska de lägga sig i så vet ifan.neutral

laika
18 november 2008 · 410 Inlägg

Ur ekonomiskt perspektiv är det enda vettiga att lägga ner både SAAB och Volvo. Ju snabbare vi gör det desto bättre. Varken volvo eller SAAB har lyckats redovisa resultat på plus sidan under en högkonjuktur och då är det inte försvarbart att vi har kvar företagen. Ju snabbare vi får ut folk ur en industrisektor som går dåligt desto bättre. Omskolning till sektorer som går bra är det ända rätta. Det är inte hållbart att satsa miljarder på ett företag som inte lyckas redovisa goda resultat under en högkonjuktur. Hade Volvo lastvagnar eller Scania varit i lika dålig situation som SAAB och Volvo så hade det däremot varit försvarbart att skjuta till en viss mängd pengar därför att dessa företag är VÄRLDSLEDANDE och går med VINST under högkonjuktur precis som dom ska göra. Men nu behövs ju inte det då dessa bolag är solida nog för att klara av en lågkonjuktur.

Borgarna gör helt rätt när dom satsar på utbildning i Göteborg nu när volvo har sparkat folk. Det är precis rätt väg att gå. Lägg ner miljarderna för att lyfta upp det svenska samhället istället för att kasta dom i sjön. Är själv inte borgare men här agerar dom helt rätt låt volvo gå omkull och satsa på en fungerande sektor som ökar välståndet i landet.

Sen är jag väldigt sugen på att höra hur ni som försvara volvo och saab tänker när ni nu tycker att det försvarbart att hålla på med en förlust verksamhet. Tycker det är jävla under att inte saab har gått under med tanke på att dom inte redovisat vinst sen 80-talet.

Skoda Fabia (2000)
T5Black
18 november 2008 · 451 Inlägg

äh alla saabar ser ju exakt likadana ut, jävla tråkbil!! sista bilen jag skulle köpa, finna ju kia å fiat som är snyggare och bättre men samtidigt så behöver ju inte sveriges ekonomi de här precis!

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
18 november 2008 · 3 404 Inlägg

T5Black skrev:
äh alla saabar ser ju exakt likadana ut, jävla tråkbil!! sista bilen jag skulle köpa, finna ju kia å fiat som är snyggare och bättre men samtidigt så behöver ju inte sveriges ekonomi de här precis!

Snackar vi design och om Fiat samt Kia? Tror du förväxlat några namn här, för både fiat och kias designer har fått helt fel glasögon. Visst kanske vågat, men riktigt fula bilar om du frågar mig. Bra och bra, visst jag har kört en Kia Ceed vilken överaskade mig possetivt (hade dock riktigt låga förväntningar) men de spelar inte ens i närheten av kvalitetsintrycket i en Saab eller Volvo.

"Tråkbil" och "alla saabar ser ju exakt likadana ut" får du gärna utveckla...

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
camaro67 Meister
18 november 2008 · 6 763 Inlägg

TenZer skrev:

T5Black skrev:
äh alla saabar ser ju exakt likadana ut, jävla tråkbil!! sista bilen jag skulle köpa, finna ju kia å fiat som är snyggare och bättre men samtidigt så behöver ju inte sveriges ekonomi de här precis!

Snackar vi design och om Fiat samt Kia? Tror du förväxlat några namn här, för både fiat och kias designer har fått helt fel glasögon. Visst kanske vågat, men riktigt fula bilar om du frågar mig. Bra och bra, visst jag har kört en Kia Ceed vilken överaskade mig possetivt (hade dock riktigt låga förväntningar) men de spelar inte ens i närheten av kvalitetsintrycket i en Saab eller Volvo.

"Tråkbil" och "alla saabar ser ju exakt likadana ut" får du gärna utveckla...

Nya fiat 500 är ju faktist ball. big_smile

Jag hoppas inte att vare sig volvo eller saab går under. De är ju allt annat än bra för ekonomin. De bästa vore ju om alla köpte saab och volvo. Men de kan man ju inte ha krav på.

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Topper Gillar stora förgasare
18 november 2008 · 342 Inlägg

Det är därför Audi ökar sin försäljning. De satsar rätt.

Det är som någon skriver dags att inse Volvo är en "svensk bil", det är ju ingen annan marknad som vill ha den eller Saab. Deras tid är över.
Ford äger Volvo bygger bilarna på samma plattor etc, Ford är ett lågpris alternativ.
Det ENDA som Volvo och Saab har överlevt på i Sverige är pga etanolen. Vilket den svenska staten pushat på och sedan har det fastslagits att det inte är något vidare för miljön ändå.

Många tjänstbilsförare har blivit tvingade över till S & V pga miljöbilspremierna och att företagen skall profilera sig som miljömedvetna.

Va har de att erbjuda sedan? Titta på bilarna det är ju samma bilar med kanske en lampförändring tror väl fan att ingen köper dom, de är tvungna att rabattera ut deras nybilar vilket gör att de gamla bilar saknar fullständigt andrahands värde, Varför skall man ha en sådan bil?

Nej hoppas svenska staten spelar sina kort rätt och lägger pengar på branscher som kan växa, inte som vi går back på! Finns ingen anledning att köpa in sig i något som aldrig kommer gå plus eller gynna något i längden!

Senast redigerat av Topper (18 november 2008)

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.
mangaz Avstängd
18 november 2008 · 13 Inlägg

så länge den där jävla instrumentpanelen som i dagens saabar sitter kommer saab gå i konkurs .. dags o göra de stora förändringarna och skapa framtidsbilarna saab aero x eller saab 9x de där är riktiga saab bilar, får dom ut dom 2 bilarna kommer dom va lyxbilarnas lyx.. då blir tom mercedes ett lågprismärke till saab de kan ja lova er..man behöver inte egentligen inte byta ut motorerna, fixa bara instrumentpanelen likadan så får du se att försäljningen kommer bli rekordstor!!!

Bilder Saab aero X

http://starmandex.net/wp-content/upload … x-4big.jpg

http://carsmedia.ign.com/cars/image/art … 132031.jpg

http://www.automotorsport.se/bigpix/200 … t_stor.jpg

Tony_Rene Y not
19 november 2008 · 221 Inlägg

mangaz skrev:
så länge den där jävla instrumentpanelen som i dagens saabar sitter kommer saab gå i konkurs .. dags o göra de stora förändringarna och skapa framtidsbilarna saab aero x eller saab 9x de där är riktiga saab bilar, får dom ut dom 2 bilarna kommer dom va lyxbilarnas lyx.. då blir tom mercedes ett lågprismärke till saab de kan ja lova er..man behöver inte egentligen inte byta ut motorerna, fixa bara instrumentpanelen likadan så får du se att försäljningen kommer bli rekordstor!!!

Bilder Saab aero X

http://starmandex.net/wp-content/upload … x-4big.jpg

http://carsmedia.ign.com/cars/image/art … 132031.jpg

http://www.automotorsport.se/bigpix/200 … t_stor.jpg

hoppas du inte är allvarlig?

merca ett lågpris märke jämnfört med saab? den dagen kan du nog vänta länge på som det ser ut idag.. japp instrumentpanelen borde åkt ut första dagen tycker jag med.. men tror knappast den är orsaken till saabs ofattliga nederlag över de senaste åren..

pengar har satsats på fel sätt, planeringar har gjorts men med inriktingar åt fel hål.. fel mål grupp.. som sagt saab är en bil som är gjord för den svenska marknaden .. dessvärre passar den inte alls för övriga världen lika bra som i sverige.

och till en annan som undrade så ja.. saabs bilar ser i synnerhet lika ut anser jag.. men som sakt smaken är som baken... (delad)

Everything thats fast. has my name written on it
BMW Alpina B10 4,6 "Sleeper Edition" (1998)
BMW X5 "Darkside" (2010)
Toyota Supra "Winter Beater" (1994)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
19 november 2008 · 3 404 Inlägg

mangaz skrev:
så länge den där jävla instrumentpanelen som i dagens saabar sitter kommer saab gå i konkurs ..

Ok...

SAAB 9-3
http://z.about.com/d/cars/1/0/K/j/gm_07saab93_interior.jpg

SAAB 9-5
http://z.about.com/d/cars/1/0/d/h/ag_07saab95_interior.jpg

Peugeot 207
http://www.portalcoches.net/www/images/contenidos/revista/reportajes/peugeot_207/peugeot_207_interior.jpg

Golf R32
http://www.leblogauto.com/images/golf_r32_interior.jpg

Nissan Qashqai
http://www.carspace.com/arvin1/Albums/Interior%20Car%20Pictures/originals/nissan-qashqai-8942.jpg/photo/v./original.jpg

Volvo s40/v50
http://www.swedespeed.com/news/uploads/features/015__scaled_600_004.jpg

Ser inte vad det är som är så dåligt i SAABs inredning jämfört med många andra, själv tycker jag att allting är logiskt placerat och estetiskt tilltalande.

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
viktore
19 november 2008 · 187 Inlägg

laika skrev:
Varken volvo eller SAAB har lyckats redovisa resultat på plus sidan under en högkonjuktur och då är det inte försvarbart att vi har kvar företagen.

Volvo har kvartalsvis gått med vinst så sent som förra året. Helåret 2005 gick man med 267milj dollar i vinst.
I min bok var det brinnande högkonjunktur 2005, men du är kanske av annan åsikt?

Senast redigerat av viktore (19 november 2008)

Digital_Kicker
19 november 2008 · 3 721 Inlägg

inget märke ska behövas läggas ner!. Saab gör mycket bra bilar anser jag iaf och därför vill folk köpa dom. Sen vad andra säger skiter jag fullständigt i.

Beaverus
19 november 2008 · 257 Inlägg

T5Black skrev:
äh alla saabar ser ju exakt likadana ut, jävla tråkbil!! sista bilen jag skulle köpa, finna ju kia å fiat som är snyggare och bättre men samtidigt så behöver ju inte sveriges ekonomi de här precis!

Du har möjligtvis inte sett nya Saab 97x?
Jag har aldrig i hela mitt liv ens tänkt tanken på att köpa en Saab förut men sen jag satt i en av dom få exemplaren i sverige så blev jag helt kär. Om bara den kunde släppas på svenska marknaden så tror jag att Saab skulle bli lite mer eftertraktat.

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
19 november 2008 · 3 404 Inlägg

Beaverus skrev:

T5Black skrev:
äh alla saabar ser ju exakt likadana ut, jävla tråkbil!! sista bilen jag skulle köpa, finna ju kia å fiat som är snyggare och bättre men samtidigt så behöver ju inte sveriges ekonomi de här precis!

Du har möjligtvis inte sett nya Saab 97x?
Jag har aldrig i hela mitt liv ens tänkt tanken på att köpa en Saab förut men sen jag satt i en av dom få exemplaren i sverige så blev jag helt kär. Om bara den kunde släppas på svenska marknaden så tror jag att Saab skulle bli lite mer eftertraktat.

Jag tvivlar, inte idag i vart fall. Vad Saab skulle behöva nu är en egenutvecklad liten bil, typ polo, med en rktigt snål diesel.

suvar och andra soppamonster är i princip omöjliga att sälja idag

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang