3619
Sök

Volvo B230 trim

31 Inlägg
2 mars 2006
Trådstartare
#1
Vad kan man göra åt en B230a för att få den att gå lite bättre utan att dra så mycket mer soppa??
Är det någon kam från annan b230 modell som ger mer hp??

Mr White
1 072 Inlägg
Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
8 mars 2006
#3
Hej, effekten kommer ju från soppan (såvida du har lagommkt luft) mer effekt = mer sås
så enkelt är det smile


5 Inlägg
23 oktober 2006
#4
du kan byta till 531 topp, och du kan konvertera om din motor till insprut ifrån en b230f så får du mer hk å mindre soppa drickande..

Volvo

custom lover
227 Inlägg
23 oktober 2006
#5
http://www.kgtrimning.com/
Har mycket trim till volvo-motorer big_smile


689 Inlägg
23 oktober 2006
#6
bumpe skrev:
Hej, effekten kommer ju från soppan (såvida du har lagommkt luft) mer effekt = mer sås
så enkelt är det smile

Inte alltid, fick ner förbrukningen mycket med k-kam, 531-topp, delat sug m.m. i min volvo GL tongue


608 Inlägg
23 oktober 2006
#7
och www.stenparnermotor.se har oxå en del!

kolla även på andra volvon här på garaget(finns ganska många) så får du lite tips!

kammem behöver inte va från en b230  passar oxå från b200,b19, b21 och b23! sj har ja k-kam i min b23a som är äldre version av b230a

old volkswagens never die,they just get lower:D

Avstängd
196 Inlägg
23 oktober 2006
#8
K-Kam och enkel Weber 45a

645 Inlägg
23 oktober 2006
#9
Storas skrev:
K-Kam och enkel Weber 45a

Jag har k-kam och weber32/36 och en 398topp, den slukar soppa.
Ska du ha högre effekt och samtidigt lägre soppaförbrukning ska du konvertera till insprutning.
Köp en 405/531 topp, k eller en h-kam och K-jetronic sprutet så har du ~140hästar som b23e har, eller byta till en b23e motor rakt av ( 136hästar ).

//Marcus Saari

Senator
323 Inlägg
24 oktober 2006
#10
enkel?? vad pratar du för gallimattias?? du får ett par dubbla att gå snålare dessutom så hjälper inte kg med bestyckningar till en enkel weber förgasare om det skulle vara så!



Storas skrev:
K-Kam och enkel Weber 45a

Finns bara 2 bilar!! Nya och gamla oplar;)

Avstängd
196 Inlägg
24 oktober 2006
#11
Öh vem är du ? Ja, Och KG köper man ju grejer av ?!!?!

645 Inlägg
24 oktober 2006
#12
Storas skrev:
Öh vem är du ? Ja, Och KG köper man ju grejer av ?!!?!

Varför ska man inte köpa grejjer KG?

//Marcus Saari

Avstängd
196 Inlägg
24 oktober 2006
#13
dom har inte ett rätt, grannen har en 142 med dubbelweber 45or,, har beställt tusentals musntycken o skit därifrån, blir aldrig rätt fast KG säger att det är rätt prylar

Avstängd
67 Inlägg
26 oktober 2006
#14
skit stor turbo och inge mer!!!!!!!big_smile

Senator
323 Inlägg
1 november 2006
#15
fast det är säkert så att din granne är mycket duktigare! han/hon har nog oxå cirkus 30 års trimmnings erfarenhet som KG på nacken=)

MVH


Storas skrev:
dom har inte ett rätt, grannen har en 142 med dubbelweber 45or,, har beställt tusentals musntycken o skit därifrån, blir aldrig rätt fast KG säger att det är rätt prylar

Finns bara 2 bilar!! Nya och gamla oplar;)

14 Inlägg
4 november 2008
#16
skulle vela veta om det bara är att sätta dit en 531 topp en på original b230a och sedan bara sätta dit original förgasaren ?

16 Inlägg
4 november 2008
#17
viktoreklund skrev:
skulle vela veta om det bara är att sätta dit en 531 topp en på original b230a och sedan bara sätta dit original förgasaren ?

går väl. varför inte sätta dit 2 förgasare och en k kam? på den du har smile

14 Inlägg
4 november 2008
#18
för att 2 gasare kostar skitmycket! men blir det nån skillnad med en 531 topp och k-kam jämfört med en original med k-kam?

1 800 Inlägg
5 november 2008
#19
viktoreklund skrev:
för att 2 gasare kostar skitmycket! men blir det nån skillnad med en 531 topp och k-kam jämfört med en original med k-kam?

En viss skillnad i karaktär, men knappast nån vidare effekthöjning.
Nöj dig med att montera en annan kamaxel, t ex K eller V är ett bra alternativ till din motorkombination.
Att montera en 531-topp är onödigt då du fortfarande kör med original förgasare, får ju ett högre flöde i originaltoppen då.
Alltså, det kostar en del att trimma en sugmotor. Är man inte beredd att lägga pengar på projektet så kommer man ingen vart.


The one and only
1 091 Inlägg
5 november 2008
#20
Hilmer skrev:
viktoreklund skrev:
för att 2 gasare kostar skitmycket! men blir det nån skillnad med en 531 topp och k-kam jämfört med en original med k-kam?

En viss skillnad i karaktär, men knappast nån vidare effekthöjning.
Nöj dig med att montera en annan kamaxel, t ex K eller V är ett bra alternativ till din motorkombination.
Att montera en 531-topp är onödigt då du fortfarande kör med original förgasare, får ju ett högre flöde i originaltoppen då.
Alltså, det kostar en del att trimma en sugmotor. Är man inte beredd att lägga pengar på projektet så kommer man ingen vart.

Jo det blir effektskillnad om man byter topp + kam. Jag körde med något bearbetad 530 topp och specialslipad kam på min gamla B230A men originalförgasare och det blev STOR skillnad mot original...

Så köp en 531 topp som är lite planad (för att få samma komp som 530) eller en 405:a. Sen en K kam till det (Eftersom den är lättare att få tag i än H) så har du en mycket trevligare bil för ca 1500kr utan att den dricker väldigt mycket mer soppa (beroende på högerfoten förstås) smile .

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.


Sök