3566
Sök

Hemmaportning av topplock - Vad skall man göra?

1 497 Inlägg
22 november 2008
Trådstartare
#1
Har en trionic 5 topp över till min Saab 9000.
Och att porta själv har ju alltid varit en dröm smile

Så nu kan man ju ge sig på denna toppen som försök.

Men då kommer frågan.
Vad skall jag göra med den?

Hur och var skall jag porta?

Toppen skall (vid bra resultat) sitta på min 2,3T
med motorspec på cirkus 400hp.

Entreprenör
1 784 Inlägg
22 november 2008
#2
AxlSam skrev:
Har en trionic 5 topp över till min Saab 9000.
Och att porta själv har ju alltid varit en dröm smile

Så nu kan man ju ge sig på denna toppen som försök.

Men då kommer frågan.
Vad skall jag göra med den?

Hur och var skall jag porta?

Toppen skall (vid bra resultat) sitta på min 2,3T
med motorspec på cirkus 400hp.
Kan väl säga som så att...om du ska ha dom effektrna å inte vet hur du ska porta vilket inte e   "lätt"  så föreslår jag att du läser nån bra bok som tar upp just portning. annars kan de bli hur tokigt som helst..

1 497 Inlägg
22 november 2008
Trådstartare
#3
mrbuggy skrev:
AxlSam skrev:
Har en trionic 5 topp över till min Saab 9000.
Och att porta själv har ju alltid varit en dröm smile

Så nu kan man ju ge sig på denna toppen som försök.

Men då kommer frågan.
Vad skall jag göra med den?

Hur och var skall jag porta?

Toppen skall (vid bra resultat) sitta på min 2,3T
med motorspec på cirkus 400hp.
Kan väl säga som så att...om du ska ha dom effektrna å inte vet hur du ska porta vilket inte e   "lätt"  så föreslår jag att du läser nån bra bok som tar upp just portning. annars kan de bli hur tokigt som helst..
Jag kör på dessa effekter med originaltopp.
Det är ett senare projekt att kanske sätta dit en annan topp.

Och när jag har en topp över så är det en bra grund att börja lära sig med.
Så ni som kan detta kanske kan ge en första inblick i hur man skall börja.

Större ventiler?
Kanaler?
med mera..

Entreprenör
1 784 Inlägg
22 november 2008
#4
De handlar ju om att få in mer i toppen ..så i princip e de bara att sätta i så stora ventiler du vågar innan de spricker i godset å sen se till att så mycket material som möjligt försvinner i kanalerna utan att de blir baksug i dom.DVS. ojämnheter som skapar virvlar som bromsar....men ja tycker du ska prova om du har en topp över. tänk också på att de måste täta emot isug MM. sen så ska dom ju flödesmätas me utrustning för de.så tillbaka igen..de e inte så lätt...Pröva på bara tills du tycker de blir bra..ventilerna måste ju också vara i samspel med storleken på kanaler annars blir de inte bra..

1 062 Inlägg
22 november 2008
#5
Ja, för 400hk behövs ju varken portad topp eller större ventiler men har man en topp vid sidan om så självklart vill man ju "förbättra" den så gott det går utan att äventyra ngt.

Jag har också en topp liggandes i garaget och undrar vad man kan göra utan att äventyra för mycket?

-Förstora upp kanaler låter vanskligt och onödigt enligt mig för 400hk på den motorn men det som står som nr,1 på listan är mirafräsning av ventiler och borttagning av vassa kanter runt ventilsätena.
Dvs, låta grundkonceptet på toppen/kanalerna vara och förbättra det.
Polera avgaskanaler och jämna till och putsa upp insugskanaler så gott det går.
Även att kanske porta upp sätet en aning då det stryper lite om man jämför med storleken på kanalen.
Så att "matchporta" ihop säte+kanal lite bättre än orginal är nog bra..!
Det borde göra mest nytta och vara minst riskabelt för en amatör som jag.

Frågan är bara hur mycket man vågar ge sig på sätet? Man vill ju inte ha för lite säte kvar...
Jag ska köra med standardventiler.

Såhär ser det ut efter 2min, visserligen avgas men samma visa borde ju gälla på både insug och avgas:
http://www.geting.se/image.php/2438-DSCF2176.JPG
(Bilden är klickbar för att få den större)

Vad tycker folket här? Lagom? Givetvis rör man ju inte anliggningsytan som skall fräsas en aning.
Det är en std 9000 topp -95.


M.V.H.
Senast redigerat av AndreasPlars (22 november 2008)


644 Inlägg
22 november 2008
#6
Bara fila på.. Utan kunskap och riktig flödesbänk är risken minimal att det blir bättre än original iallafall.. hmm
Senast redigerat av Pellefax (22 november 2008)


7 274 Inlägg
22 november 2008
#7
Pellefax skrev:
Bara fila på.. Utan kunskap och riktig flödesbänk är risken minimal att det blir bättre än original iallafall.. hmm
Men på något sätt måste man ju kunna lära sig.
Han har ju en extra topp att testa med också.
Bör väl finnas någon bra bok att köpa tycker jag. Någon som kan några bra?


m3-lappis
22 november 2008
#8
det borde ju finnas portningsmallar till saab också?
det är en mall som man kan jämföra med altt efftersom man filar och gröper.. ser ut som en tolk. vet att det finns att köpa till volvo via kg-trimning. hör med dom saab-experterna ? speed parts eller va heter dom?

Whatever :)
1 652 Inlägg
22 november 2008
#9
m3-lappis skrev:
det borde ju finnas portningsmallar till saab också?
det är en mall som man kan jämföra med altt efftersom man filar och gröper.. ser ut som en tolk. vet att det finns att köpa till volvo via kg-trimning. hör med dom saab-experterna ? speed parts eller va heter dom?
hmm okej finns de till de flesta topparna till volvo? eller är de bara enstaka toppar ?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

m3-lappis
22 november 2008
#10
det vet jag faktiskt inte. men det fanns till dom flesta då jag va lite mindre iaf. kolla in hemsidan och ring å hör med dom

1 062 Inlägg
22 november 2008
#11
Pellefax skrev:
Bara fila på.. Utan kunskap och riktig flödesbänk är risken minimal att det blir bättre än original iallafall.. hmm
Va därför som jag avrådde från att porta upp kanaler och ändra på formen.
Utan istället förbättra den som redan finns. Då borde riskerna till försämring uteslutas.

Dvs:
-Bort med alla vassa kanter.
-Matchporta säte mot kanal.
-slipa och jämna till kanalernas ytor.
-polera förbränningsrum och avgaskanaler.
-justera in insug mot topp och stifta för 100% passform.
-slutligen så avslutas det men mirafräsning hos någon motorfirma.

Att börja karva och utvidga kanaler skulle jag aldrig göra om inte målet var 600+hk och tillgång till riktig flödesbänk fanns.

M.V.H.
Senast redigerat av AndreasPlars (22 november 2008)


Whatever :)
1 652 Inlägg
22 november 2008
#12
m3-lappis skrev:
det vet jag faktiskt inte. men det fanns till dom flesta då jag va lite mindre iaf. kolla in hemsidan och ring å hör med dom
okej men då får man ringa till Kg på måndag och fråga om han har.. är sj lite inne på att testa på.. har mängder av 240/740/940 toppar hehe big_smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
22 november 2008
#13
Du kan skita iallt va fan de gnäller om flödesmätning etc.
Jag har en kompis som inte har en flödesmätare i närheten av de han portar men det fungerar!.

När jag portar mina toppar så börjar jag att ta så mycket som möjligt runt ventilhuvudet. Du kan plocka en hel del i sätet det viktigaste är att du mäter ut så du har 1mm anliggningsyta på insug & 1.5 på avgas. Ta märkfärg så så du hur mycket du kan ta.
Här har du en bild där jag börjat porta Saab 16v, det är grovportat inget finlirat ännu.

Som Andreasplars säger så polera avgaskanalen. Insugen brukar jag blästra för att få en lite "skrovlig" yta så bensinen och luften blandas bättre.

Portat
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=474529

Orginal här
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=474528

Det viktiga är att det blir likadant ialla kanalerna.

Det som man lär sig på är att porta många toppar, det tar tid.
Brukar räkna ca 8 timmar när jag portar en vanlig volvo topp.
Senast redigerat av Topper (22 november 2008)

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
22 november 2008
#14
XeptiQ.

Försök få tag på en topp som är gjord av någon som är riktigt duktig, sedan är det bara att försöka kopiera eller prova sig fram. Skall man snika på en volvo topp tar du insugsventiler och svarar ner till 38mm och sätter de som avgasventiler. Funkar alldeles utmärkt. Men det gäller att plocka bort mycket ur sätet annars ingen mening att sätta i större ventiler. smile

Även fungerar det att ta Golf Gti äldre innefjädrar passar med så har man dubbla!
Senast redigerat av Topper (22 november 2008)

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

1 497 Inlägg
22 november 2008
Trådstartare
#15
Trevligt att det dök upp lite svar!

AndreasPlars skrev:
Ja, för 400hk behövs ju varken portad topp eller större ventiler men har man en topp vid sidan om så självklart vill man ju "förbättra" den så gott det går utan att äventyra ngt.
För 400hp behövs inte detta nej.
Men har man väl börjat så är det svårt att sluta wink

550 Inlägg
22 november 2008
#16
Ska man porta en topp så får man räkna på när den ska tuna. Man kan inte bara göra kanalerna större. Större betyder inte att det är bättre. På vissa toppar måsta man göra kanalerna trängre för att få det optimala flödet och få den att tuna rätt.

Varför ska man montera större ventiler ????  Hur förklarar ni då att en Prostock motor på ca 3000 hk  bara har 3% mindre avgasventiler än en Topfuel motor på 1000 hk.


Peppe Vectra
1 076 Inlägg
22 november 2008
#17
portning handlar om att ta bort gods om är "ivägen" för luften. göra flödet jämnare och starkare.

http://www.topplocksverkstan.se/flodesbanken.html

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

235 Inlägg
30 november 2008
#18
PeppeVectra skrev:
portning handlar om att ta bort gods om är "ivägen" för luften. göra flödet jämnare och starkare.

http://www.topplocksverkstan.se/flodesbanken.html
Jaa ahh... Efter att ha kikat in länken ovan så tänker jag iaf inte börja räkna ut flöden etc. fick ont i hela jävla huvet av allt matematiskt mumbojumbo.
Jag hade tänkt att trimma upp en B230ET till ca:350-400hk(JA! Jag ska byta bottendel till FT), enligt vad jag läst i den här tråden så behöver jag INTE porta min topp. Stämmer detta eller har jag tagit en tur med Monarken?

1 062 Inlägg
1 december 2008
#19
Inte nödvändigt med att porta en 16v topp från Saab nej men en 8ventilad topp kan säkert må bra av lite portning om man ska upp i 400hk.
Vad jag tror iaf. Saabs 8V tror jag behöver portas en del för 400hk.

M.V.H.


250 Inlägg
1 december 2008
#20
The_Dude skrev:
Ska man porta en topp så får man räkna på när den ska tuna. Man kan inte bara göra kanalerna större. Större betyder inte att det är bättre. På vissa toppar måsta man göra kanalerna trängre för att få det optimala flödet och få den att tuna rätt.

Varför ska man montera större ventiler ????  Hur förklarar ni då att en Prostock motor på ca 3000 hk  bara har 3% mindre avgasventiler än en Topfuel motor på 1000 hk.
Menar du inte Promod nu? Den ena kör på kompressor-metanol eller N/A-Nitrometan medan den andra kör på kompressor-nitormetan... Antar att du menar 10 000 hästar... brukar det inte vara mer runt 6000-7000 hkr när det gäller Topfuel-funny och Topfuel-dragster?

Prostockarna brukar väll hålla sig under 2000 hästar... Promod och Top door slammer ligger snäppet under 3000 och Metanolfunny runt 3500... Jag kan ju ha fel naturligtvis wink
Senast redigerat av newkie (1 december 2008)

------------------------------------------------------
ICQ: 15322608 MSN: Newkiepc@hotmail.com


Sök