3921
Sök

får man fler hästar om man tar bort katalysatorn?

Entreprenör
1 784 Inlägg
22 november 2008
#41
ralle_91 skrev:
märkte du ingen skillnad på ljudet där??

NIX...ingen skillnad på ljud alls...

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
22 november 2008
#42
Är du helt körd eller? Katalysatorn sitter där av en j*vligt bra anledning, att inte skita ned luften mer än nödvändigt. Vill du vinna effekt, gör det på rätt sätt istället, börja med att byta olja

Rock'n Roll

2 014 Inlägg
22 november 2008
#43
Finns en annan bra lösning: köp en racekat. De är inte så dyra, är snällare mot miljön, ger inte mycket mindre effektökning och du slipper riskera miljöböter (12 000 kr).

Tenzer:

Se nu till att hålla dig ovan sandlådenivån.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
22 november 2008
#44
TenZer skrev:
Är du helt körd eller? Katalysatorn sitter där av en j*vligt bra anledning, att inte skita ned luften mer än nödvändigt. Vill du vinna effekt, gör det på rätt sätt istället, börja med att byta olja

Tagga ner lite va.. Bättre du skriver sansat lite idéer han kan göra för att vinna effekt. Han har tidigare i tråden förklarat att han bara var nyfiken och inte hade nåra planer på att fimpa den.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
22 november 2008
#45
patrikhornfeldt skrev:
TenZer skrev:
Är du helt körd eller? Katalysatorn sitter där av en j*vligt bra anledning, att inte skita ned luften mer än nödvändigt. Vill du vinna effekt, gör det på rätt sätt istället, börja med att byta olja

Tagga ner lite va.. Bättre du skriver sansat lite idéer han kan göra för att vinna effekt. Han har tidigare i tråden förklarat att han bara var nyfiken och inte hade nåra planer på att fimpa den.

Ok, förlåt om det upplevdes otrevligt roll Var absolut inte min avsikt och läste inte igenom tråden oedentligt.

Rock'n Roll

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
22 november 2008
#46
TenZer skrev:
patrikhornfeldt skrev:
TenZer skrev:
Är du helt körd eller? Katalysatorn sitter där av en j*vligt bra anledning, att inte skita ned luften mer än nödvändigt. Vill du vinna effekt, gör det på rätt sätt istället, börja med att byta olja

Tagga ner lite va.. Bättre du skriver sansat lite idéer han kan göra för att vinna effekt. Han har tidigare i tråden förklarat att han bara var nyfiken och inte hade nåra planer på att fimpa den.

Ok, förlåt om det upplevdes otrevligt roll Var absolut inte min avsikt och läste inte igenom tråden oedentligt.

Nä, de är nog lugnt med de flesta smile Alla har vi ju verkat otrevliga nån gång både här på forumet och i verkliga livet utan att mena nått illa med det. tongue

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Entreprenör
1 784 Inlägg
22 november 2008
#47
Alecci skrev:
Finns en annan bra lösning: köp en racekat. De är inte så dyra, är snällare mot miljön, ger inte mycket mindre effektökning och du slipper riskera miljöböter (12 000 kr)..

Har vederbörande läst tråden från början..?

2 182 Inlägg
22 november 2008
#48
Varför ens köpa en bil med katalysator? bara onödigt wink

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

961 Inlägg
22 november 2008
#49
tog bort sista ljuddämparen på min 745 ( GL/T 89a ) och de blev ett bättre och fortfarande ett "skönt" ljud i bilen så man fortfarande kan åka smile så jag tycker du ska ersätta sista ljuddämparen med ett rakt rör som jag gjort smile ..

Pure DieselPower

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
22 november 2008
#50
talibangran skrev:
tog bort sista ljuddämparen på min 745 ( GL/T 89a ) och de blev ett bättre och fortfarande ett "skönt" ljud i bilen så man fortfarande kan åka smile så jag tycker du ska ersätta sista ljuddämparen med ett rakt rör som jag gjort smile ..

Jag hade gjort tvärtom, tagit bort den främre och monterat ett rör där. Alternativt fixat en likadan ljuddämpare som sitter fram och monterat bak, alltså kört med två sådana.

Fast ja kör nog helst en så tyst bil som möjligt.
Senast redigerat av patrikhornfeldt (22 november 2008)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

2 014 Inlägg
22 november 2008
#51
mrbuggy skrev:
Alecci skrev:
Finns en annan bra lösning: köp en racekat. De är inte så dyra, är snällare mot miljön, ger inte mycket mindre effektökning och du slipper riskera miljöböter (12 000 kr)..

Har vederbörande läst tråden från början..?

Ja, hurså? Till skillnad från många andra här på forumet läser jag alltid trådarna från början, även de långa.

Jag är inte särskilt bevandrad i hur underredet samt därmed förknippade komponenter på en Volvo ser ut, så jag bortsåg från den delen av diskussionen. Dessutom verkar den frågan redan ha besvarats av andra som deltagit i tråden.

TS' fråga var om man får mer effekt utan katalysator, och det får man i princip alltid. även om ökningens märkbarhet kan diskuteras på bilar med låg grundeffekt.

Om man funderar på att höja effekten i sin bil genom att ge sig på laborerande med katalysatorn så tycker jag att "min" lösning är ganska uppenbart, men ingen hade tidigare föreslagit det.

Till yttermera visso hade diskussionen på senare stadier utvecklats i en sådan riktning att mitt inlägg borde kunna utgöra ett konstruktivt tillskott.

Något övrigt som vederbörande funderar över?

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
22 november 2008
#52
De han syftade på var att de inte är att krav på att katalysatorn ska fungera och då är de enklare att bara rensa den. Sedan, en person som funderar på att rensa en katalysator för att ta ur mer effekt men som inte ger sej på att byta kamaxlar eller topplock osv känns för mej som en person som inte har alltför mkt pengar att tillgå, iaf för tillfället.

Personligen håller ja med dej fullständigt Alecci, en sportkatt är de självklara valet om man ska ge sej på katalysatorn och har en bil från 88b.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

254 Inlägg
22 november 2008
Trådstartare
#53
tack för alla svaren!! men om man nu rensar katalysatorn då kan man inte få tillbaka den till ursprung igen väll ifall den skulle låta för mycket?? och jag förstod inte innan när en förklara hur man ska rensa den hur gör man?? (jag ska inte ta bort de men är lite nyfiken bara)
Senast redigerat av ralle_91 (22 november 2008)

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
22 november 2008
#54
ralle_91 skrev:
tack för alla svaren!! men om man nu rensar katalysatorn då kan man inte få tillbaka den till ursprung igen väll ifall den skulle låta för mycket?? och jag förstod inte innan när en förklara hur man ska rensa den hur gör man?? (jag ska inte ta bort de men är lite nyfiken bara)

Nej, rensar du den så får du köpa en ny sedan. Har aldrig rensat nån katalysator, men på nått vis måste du få väck innehållet i den så de blir väl till att dela den eller dylikt.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

1 785 Inlägg
23 november 2008
#55
ralle_91 skrev:
jag har en nyfiken fråga.. får man ut fler hästar ur bilen om man tar bort katalysatorn?? har hört många säga de... en fråga till hur ser man om det är en katalysator där sitter och inte en ljuddämpare.. ser man nån skillnad??

Menar du hästar ur bilen! Ville du inte ha fler hästar i bilen? Skoja lite hehe.....

På en bil med ca 150hk kan det möjligen göra 2-4hk på effekt toppen alltså inget du märker. Däremot stämmer det ganska bra som någon annan skrev. Gör ett olje byte. Du tappar fler HK på att köra med oren olja än vad du tjänar på att rensa catalysatorn. Plocka bort vingen på bilen om du har det, ökat luftmotsånd ger ju knappast bättre accelations förmåga men bättre väghållning i höga hastigheter.

Dessutom finns det Race Catalysatorer som minimerar effektförluster

En annan sak man kan tänka på är hur bra förhållande får lamdasonden att arbeta under om man rensar catalysatorn?

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

2 014 Inlägg
23 november 2008
#56
2-4 hk låter lite, men vad vet jag...

På R34 GTR är skillnaden 8 hk på hjulen i skillnad mellan en "genomsnittlig" racekat och decat... Skillnaden testad på rullande landsväg. Undrar just hur mycket original katalysator stryper...

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

Attitudemotorclub.com
18 Inlägg
23 november 2008
#57
Din bil har en turbo motor Alecci den vill inte ha mot tryck, inte så konstigt att den blir piggare.
En sug motor ska ha ett avsmalnande avgasystem för att gå som den ska, inte 3" hela vägen.
Senast redigerat av mpasak (23 november 2008)

Mitsubishi Starion Turbo

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
23 november 2008
#58
Alecci skrev:
2-4 hk låter lite, men vad vet jag...

På R34 GTR är skillnaden 8 hk på hjulen i skillnad mellan en "genomsnittlig" racekat och decat... Skillnaden testad på rullande landsväg. Undrar just hur mycket original katalysator stryper...

Jag vet inte säkert men jag har hört någonstans mellan 2-4kusar, självklart lite mer om vi pratar om en överladdad motor.Den R34 GTR du nämnde är säkerligen "lite" trimmad samt turbomatad? Destå mer luft du trycker in, destå mer måste även avgasystemet flöda, därav den stora effektförlusten
Senast redigerat av TenZer (23 november 2008)

Rock'n Roll

1 661 Inlägg
23 november 2008
#59
dbjanoz skrev:
ralle_91 skrev:
jag har en nyfiken fråga.. får man ut fler hästar ur bilen om man tar bort katalysatorn?? har hört många säga de... en fråga till hur ser man om det är en katalysator där sitter och inte en ljuddämpare.. ser man nån skillnad??

Menar du hästar ur bilen! Ville du inte ha fler hästar i bilen? Skoja lite hehe.....

På en bil med ca 150hk kan det möjligen göra 2-4hk på effekt toppen alltså inget du märker. Däremot stämmer det ganska bra som någon annan skrev. Gör ett olje byte. Du tappar fler HK på att köra med oren olja än vad du tjänar på att rensa catalysatorn. Plocka bort vingen på bilen om du har det, ökat luftmotsånd ger ju knappast bättre accelations förmåga men bättre väghållning i höga hastigheter.

Dessutom finns det Race Catalysatorer som minimerar effektförluster

En annan sak man kan tänka på är hur bra förhållande får lamdasonden att arbeta under om man rensar catalysatorn
?

? Den sitter innan Katalysatorn på alla bilar jag har sett, så vad skulle det göra för skillnad?

Entreprenör
1 784 Inlägg
23 november 2008
#60
Alecci skrev:
mrbuggy skrev:
Alecci skrev:
Finns en annan bra lösning: köp en racekat. De är inte så dyra, är snällare mot miljön, ger inte mycket mindre effektökning och du slipper riskera miljöböter (12 000 kr)..

Har vederbörande läst tråden från början..?

Ja, hurså? Till skillnad från många andra här på forumet läser jag alltid trådarna från början, även de långa.

Jag är inte särskilt bevandrad i hur underredet samt därmed förknippade komponenter på en Volvo ser ut, så jag bortsåg från den delen av diskussionen. Dessutom verkar den frågan redan ha besvarats av andra som deltagit i tråden.

TS' fråga var om man får mer effekt utan katalysator, och det får man i princip alltid. även om ökningens märkbarhet kan diskuteras på bilar med låg grundeffekt.

Om man funderar på att höja effekten i sin bil genom att ge sig på laborerande med katalysatorn så tycker jag att "min" lösning är ganska uppenbart, men ingen hade tidigare föreslagit det.

Till yttermera visso hade diskussionen på senare stadier utvecklats i en sådan riktning att mitt inlägg borde kunna utgöra ett konstruktivt tillskott.

Något övrigt som vederbörande funderar över?

Nja..tyckte kanske att steget ifrån att inte veta hur en kat ser ut till att montera Racekat på den va lite långt kanske...å eftersom de inte ger nåt så blir de vilseledande reklam...smile


Sök