Det finns tyvärr Korkade bilmekaniker som drar hjulen för hårt.

dbjanoz
23 november 2008 · 1 785 Inlägg

Hur korkad är en bilmekaniker som spänner hjulbultarna så hårt att när man ska lossa dem så räcker det inte med ett fabriksnytt fälgkors + 1.3 meter långt rör + 90kg. Krökt fälgkors och bulten sitter kvar är resultatet.

Fick banka med dorn slägga och värma på bulten för att ha en chans att få loss den.

Det borde varnas för dessa fulkomligt inkopetenta bilmekaniker som tror att man måste dra en hjulbult med 900Nm för att den inte ska lossna.

Någon mer som råkat ut för bilmekaniker som absolut inte borde jobba i en bilverkstad?

Kan tillägga att detta inte hände på någon av mina bilar

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Jokk3
23 november 2008 · 377 Inlägg

det där kan bli väldigt dyrt att dra åt dom för hårt!
vet dock inte ngn mekaniker som inte borde jobba på bilverkstad däremot valde en kille i klassen "fel" inriktning, han borde inte utbilda sig till bilmekaniker...

BMW 318d E91 "M-sport" (2010)
gemini78 Jägermeister
23 november 2008 · 909 Inlägg

Har råkat ut för för samma sak att det suttit så hårt så vi fått svetsa fast förlängning för att få loss dom, på plåtfälgar.

Även tidigare när jag köpt nya däck på en firma så drog dom alltid bultarna så hårt på alufälgar så det var fullt med metallspån, nästan så dom dragit bultarna så hårt så dom gick genom fälgarna.

Efter det har jag alltid tagit dit lösa fälgar och satt fast hemma istället.

Har även fått växellådan förstörd efter ett kopplingsbyte, dom hade glömt dra fast alla bultar i stagen den satt fast i mot i väggen bakom motorn, så lådan låg och hackade mot det staget och efter nån månad gick det hål på lådan och med växellådsras som följd...sad

En gång är ingen gång...
MHperformance CNC operatör
23 november 2008 · 280 Inlägg

En bilmekaniker här nere glömde dra hjulen ordenligt, ägaren kom bara några hundra meter innan hjulet rullade om honom :S kan ju tilläggas att han fick sparken big_smile

sopa rent vid din egen dörr innan du börja städa oss andra
Volkswagen Golf vr6 "Syncro" (1996)
Volkswagen Passat 3c "2.0tdi" (2009)
p-nyhlen Quattro - bar å åk
23 november 2008 · 621 Inlägg

dbjanoz skrev:
Hur korkad är en bilmekaniker som spänner hjulbultarna så hårt att när man ska lossa dem så räcker det inte med ett fabriksnytt fälgkors + 1.3 meter långt rör + 90kg. Krökt fälgkors och bulten sitter kvar är resultatet.

Fick banka med dorn slägga och värma på bulten för att ha en chans att få loss den.

Det borde varnas för dessa fulkomligt inkopetenta bilmekaniker som tror att man måste dra en hjulbult med 900Nm för att den inte ska lossna.

Någon mer som råkat ut för bilmekaniker som absolut inte borde jobba i en bilverkstad?

Kan tillägga att detta inte hände på någon av mina bilar

Själv så knäckte jag ett dragskaft och en 17mm hylsa när jag skulle byta däck på syrrans bil. Bilfirman som hade bytt däck innan fick ett lite irriterat stamtal telefonsamtal efteråt.

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?
FLindgren
23 november 2008 · 5 089 Inlägg

anledningen till att dom sitter fast är nog INTE för att det är draget för hårt... bulten kan sticka ut på baksidan, och så blir det rost där, och då sitter det fast.
Konan kan vara stor på bulten(vanligt på saab 9000) och sätter sig fast i fälgen hårt som faan.
väldigt valnigt på audi speciellt fram för bulten sticker igenom skivan och kommer ut på baksidan, konstigt material å navet och bultarna så det ser ut som typ ärg.

och eftersom att jag jobbar på däckverkstad och får dagligen höra detär så finns erfarensheten. och vi använder ett 1 meter spärrskaft, och då lossar det alltid, ett vanligt fälgkort går alltid sönder.. samma med verktygen som biltilverkaren skickar med.. lossar sällan för kunden med dom verktygen.

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
anton_j
23 november 2008 · 51 Inlägg

Vad är det för firmor ni lämnar in till.. alla firmor jag känner till drar med momentnyckel.
Sen så kan det ju ha att göra med hur länge det har varit monterat.
Vet att många säger att man inte ska ha kopparpasta på bultarna. Men det har jag och min far haft på alla våra bilar sen 1973 och har alldrig haft problem med några hjulbultar nån gång.

Sport luktar avgaser, idrott luktar svett!
Volvo 940 "grupp-f rallybil" (1992)
Burnout89 Överladdad!
23 november 2008 · 530 Inlägg

FLindgren skrev:
anledningen till att dom sitter fast är nog INTE för att det är draget för hårt... bulten kan sticka ut på baksidan, och så blir det rost där, och då sitter det fast.
Konan kan vara stor på bulten(vanligt på saab 9000) och sätter sig fast i fälgen hårt som faan.
väldigt valnigt på audi speciellt fram för bulten sticker igenom skivan och kommer ut på baksidan, konstigt material å navet och bultarna så det ser ut som typ ärg.

och eftersom att jag jobbar på däckverkstad och får dagligen höra detär så finns erfarensheten. och vi använder ett 1 meter spärrskaft, och då lossar det alltid, ett vanligt fälgkort går alltid sönder.. samma med verktygen som biltilverkaren skickar med.. lossar sällan för kunden med dom verktygen.

Tänkte precis skriva de där om 9000.. kunde inte skrivit de bättre själv smile

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)
Audi Q7 "Brunbjörnen" (2011)
Volvo 965 "T6" (1995)
Gizmojohan
23 november 2008 · 3 295 Inlägg

jobbar på lastbilsverkstad och där drar vi åt muttrarna med 650 nm.. sen efterdras dom av en del åkare med en så kallad ELMAX... alltså en 3 fas aparat som fungerar som en muttermaskin, efteråt så kommer dom tillbaka och klagar på att bultarna har gått av smile

Burnout89 Överladdad!
23 november 2008 · 530 Inlägg

Slave_joe skrev:
jobbar på lastbilsverkstad och där drar vi åt muttrarna med 650 nm.. sen efterdras dom av en del åkare med en så kallad ELMAX... alltså en 3 fas aparat som fungerar som en muttermaskin, efteråt så kommer dom tillbaka och klagar på att bultarna har gått av smile

ELMAXen använder man vell bara till centrum muttern :S 

Finns folk till allt smile

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)
Audi Q7 "Brunbjörnen" (2011)
Volvo 965 "T6" (1995)
immy
23 november 2008 · 230 Inlägg

Då jag gick fordons programet ett tag så var de en som lyckades köra en bil av billyften

zortep
23 november 2008 · 911 Inlägg

FLindgren skrev:
anledningen till att dom sitter fast är nog INTE för att det är draget för hårt... bulten kan sticka ut på baksidan, och så blir det rost där, och då sitter det fast.
Konan kan vara stor på bulten(vanligt på saab 9000) och sätter sig fast i fälgen hårt som faan.
väldigt valnigt på audi speciellt fram för bulten sticker igenom skivan och kommer ut på baksidan, konstigt material å navet och bultarna så det ser ut som typ ärg.

och eftersom att jag jobbar på däckverkstad och får dagligen höra detär så finns erfarensheten. och vi använder ett 1 meter spärrskaft, och då lossar det alltid, ett vanligt fälgkort går alltid sönder.. samma med verktygen som biltilverkaren skickar med.. lossar sällan för kunden med dom verktygen.

Det är ingen ide att förklara för dem, för snart kommer ännu en tråd om att bilmekaniker är korkade, jag själv är bilmekaniker och har säkerligen gått ut gymnasiet med mkt bättre betyg än många andra bittra stackarare här som alltid måste klaga på andra för att de själva inte kan få något själva gjort.

pic up the phone, wazzzaaa
jensen_cool
23 november 2008 · 81 Inlägg

Farsan köpte nyligen en Fiat Brava och han som haft bilen undrar jag vad han tängt med när han dragit bultarna för de satt så hårt att båda muttersmackarna inte klarade av att dra av dem. så det var bara att ta fram en fast spärnyckel och hylsa sen var det bara att dras med mina 90 kilo bakom. och det visade sig att innan bultarna började lossan hade jag lyft upp bilen nästan 20 cm... så man undrar vad folk tänker med när de drar bultar på bilen ibland asså

Seth
23 november 2008 · 3 354 Inlägg

anton_j skrev:
Vad är det för firmor ni lämnar in till.. alla firmor jag känner till drar med momentnyckel.
Sen så kan det ju ha att göra med hur länge det har varit monterat.
Vet att många säger att man inte ska ha kopparpasta på bultarna. Men det har jag och min far haft på alla våra bilar sen 1973 och har alldrig haft problem med några hjulbultar nån gång.

kör också med kopparpasta. funkat perfekt än så länge...ta i trä

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Goffen Administratör
23 november 2008 · 2 977 Inlägg

Givetvis finns det bilmekaniker som ni beskriver men jag får väl säga det att dom hjulen jag inte får loss på jobbet har inte jag dragit åt utan just en billist/privatperson med fälgkorset hemma och jisses dom drar med all kraft dom har i det stackars korset.....

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Aern
23 november 2008 · 457 Inlägg

Seth skrev:

anton_j skrev:
Vad är det för firmor ni lämnar in till.. alla firmor jag känner till drar med momentnyckel.
Sen så kan det ju ha att göra med hur länge det har varit monterat.
Vet att många säger att man inte ska ha kopparpasta på bultarna. Men det har jag och min far haft på alla våra bilar sen 1973 och har alldrig haft problem med några hjulbultar nån gång.

kör också med kopparpasta. funkat perfekt än så länge...ta i trä

Haha min kompis körde med kopparpasta, fast runt navet. Vi höll på i 1timme med att försöka få bort fälgen. Det gick inte. Till slut hämtade jag en sån där stång man kan skjuta en vikt på så man får av däcket. 20 slag kanske, kan nämna att det är en stång man använder till lastbilsdäck! Aldrig nå mer kopparpasta för hans del! smile

FLindgren
23 november 2008 · 5 089 Inlägg

Burnout89 skrev:

Slave_joe skrev:
jobbar på lastbilsverkstad och där drar vi åt muttrarna med 650 nm.. sen efterdras dom av en del åkare med en så kallad ELMAX... alltså en 3 fas aparat som fungerar som en muttermaskin, efteråt så kommer dom tillbaka och klagar på att bultarna har gått av smile

ELMAXen använder man vell bara till centrum muttern :S 

Finns folk till allt smile

Vi har en blå elmax som drar 70\80 nm(kommer inte ihåg exakt) på alla singelhjul... Sen har vi en röd som drar tills det går av, fingertoppkännsla som gäller där, har aldrig varit några som helst problem hos oss.

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Gräsberg
23 november 2008 · 1 002 Inlägg

MHperformance skrev:
En bilmekaniker här nere glömde dra hjulen ordenligt, ägaren kom bara några hundra meter innan hjulet rullade om honom :S kan ju tilläggas att han fick sparken big_smile

samam sak hände uppe i värmland för en bilägare. Han såg dock 4 hjul komma rullande tongue dock hade bilägarn missat glömt bort att han hade andra bult te vinterdäcken tongue vilket han inte erkände tongue



sen de med för hårt dragna muttrar/bullt är inge kul, därför ja gör allt hemma själv, o kommer aldrig använda fälgkors.. ragskaft funkar betydligt bättre smile

Senast redigerat av Gräsberg (23 november 2008)

"Det är slut med bilen den dagen då det kostar mer att parkera den än att köra med den"
______________________________
Corvair65 Stolt pappa
23 november 2008 · 161 Inlägg

Kopparpasta funkar fint med plåtfälg eller extremt skitiga alu. Tänkt på att koppar är en ädlare metall än aluminium? Kopparn "äter" sig in i aluminiumet.

Corvair65 Stolt pappa
23 november 2008 · 161 Inlägg

Lämnade in firmabilen förra veckan. Dom hade inte bara glömt dra åt hjulbultarna, utan dom hade dessutom glömt skruva fast bromsoket.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang