hejigen, jag har stött på ett problem och det är att clip lampan blinkar vid vissa bas toner så det låter som det "stryper" basen och högtalarna är långtifrån helt utdrivna. Just när jag börjar spela och trycket känns så börjar lampan blinka. Kan det vara för att det får för lite ström ? för alla lampor i bilen lyser bara hälften så starkt när jag spelar på den ljudnivån. Jag har ett sånt här slutsteg http://www.mds.se/?artnr=173002 och 2st kicker cvr 12".
Jag vet inte vad felet är och jag hoppas att jag kan få lite hjälp här Tack i förhand.
hejigen, jag har stött på ett problem och det är att clip lampan blinkar vid vissa bas toner så det låter som det "stryper" basen och högtalarna är långtifrån helt utdrivna. Just när jag börjar spela och trycket känns så börjar lampan blinka. Kan det vara för att det får för lite ström ? för alla lampor i bilen lyser bara hälften så starkt när jag spelar på den ljudnivån. Jag har ett sånt här slutsteg http://www.mds.se/?artnr=173002 och 2st kicker cvs 12".
Jag vet inte vad felet är och jag hoppas att jag kan få lite hjälp här Tack i förhand.
Hur är det kopplat? Vad är det för imp (2x2 eller 2x4) på basen Sen finns det ingen bas som heter Kicker CVS. Vad är det för låda till basen?
Svara på de frågorna så är det lättare att svara. Troligtvis är det för lågt lastat steget.
hejigen, jag har stött på ett problem och det är att clip lampan blinkar vid vissa bas toner så det låter som det "stryper" basen och högtalarna är långtifrån helt utdrivna. Just när jag börjar spela och trycket känns så börjar lampan blinka. Kan det vara för att det får för lite ström ? för alla lampor i bilen lyser bara hälften så starkt när jag spelar på den ljudnivån. Jag har ett sånt här slutsteg http://www.mds.se/?artnr=173002 och 2st kicker cvs 12".
Hur är det kopplat? Vad är det för imp (2x2 eller 2x4) på basen Sen finns det ingen bas som heter Kicker CVS. Vad är det för låda till basen?
Svara på de frågorna så är det lättare att svara. Troligtvis är det för lågt lastat steget.
CVR menade jag, uräkta ;P Det är 2x4ohms, kopplat till 2ohm. och jag har kopplat en bas på varje kanal. Det är inte rätt låda till basen iaf, det vet jag. Jag tog en lite äldre MDS låda som jag bara ska ha tills jag skaffat ny låda.
CVR menade jag, uräkta ;P Det är 2x4ohms, kopplat till 2ohm. och jag har kopplat en bas på varje kanal. Det är inte rätt låda till basen iaf, det vet jag. Jag tog en lite äldre MDS låda som jag bara ska ha tills jag skaffat ny låda.
Imp verkar inte vara för låg om du kör en bas/kanal i 2ohm om det inte är något knas med basen/basarna?
Har du kollat över ström hopkopplingen så det inte är något glapp där samt att den är anpassad efter behov?
Eller spelar du helt enkelt för högt när steget går i klipp så skulle du vridigt för länge sedan?
Jag har kollat kopplingarna och inget ska vara fel det, och kablarna ska vara nog grova för det slutsteget. Nått knas med basarna vet jag inte rikigt om det är, jag har ju fortfarande garanti kvar hos dig så om det skulle vara nått knas
Asså, jag spelar inte alls så högt. högtalarna vibbrerar ju bara kanske en halv centimerer om ens det när steget går i klipp. :S (jag fattade inte sista frågan)
clip lampan blinkar vid vissa bas toner så det låter som det "stryper" basen och högtalarna är långtifrån helt utdrivna. Kan det vara för att det får för lite ström ? för alla lampor i bilen lyser bara hälften så starkt när jag spelar på den ljudnivån.
När cliplampan lyser eller blinkar så betyder det att steget överbelastas på något sätt, antingen för låg impedans eller för låg matningsspänning. dbakuten har sagt att du inte har för låg impedans, då är det antagligen får låg spänning från bilens strömförsörjning. Kan vara dålig kontakt i strömkablarna eller i säkringen/säkringshållaren.
Eftersom även bilens lampor lyser märkbart svagare när det där händer så är det ett starkt bevis på att laddspänningen är för låg, alltså bör du kolla på batteri och generator med tillhörande kablar och kontaktytor.
Alltid när bilens lampor blinkar eller lyser svagt vid tex spelning på hög ljudnivå, så ligger orsaken på huvudströmförsörjningsbiten. Man bör då kolla upp generatorns laddspänning, batteriets laddstatus, batterikablarnas skick och strömkablarnas kontaktytor (speciellt jordkablarna).