3267
Sök

Höja laddtrycket på en Saab 900 2.0t (185hk) -97?

337 Inlägg
25 november 2008
#21
Fredrik-79 skrev:
Garfield skrev:
Eiiiiik, jag tror du blandar ihop pysventil med dumpventil.

Men då kan man skriva öppen dump.
Pys ventil är en helt annan sak!

MVH

F

Ja, det kanske jag gör tongue
Men isf vill jag gärna veta skillnaden å gärna också ett svar på förra frågan smile


2 164 Inlägg
25 november 2008
#22
Eiiiiik skrev:
Fredrik-79 skrev:
Garfield skrev:
Eiiiiik, jag tror du blandar ihop pysventil med dumpventil.

Men då kan man skriva öppen dump.
Pys ventil är en helt annan sak!

MVH

F

Ja, det kanske jag gör tongue
Men isf vill jag gärna veta skillnaden å gärna också ett svar på förra frågan smile

Pys ventil används för att höja laddtrycket utan att chippa (vilket inte är bra)
Öppen dump är istället för åter cirkulerande dump som sitter orginal.
Dump sitter de för när man slutar gasar så att inte turbon får övertrycket tillbaka genom turbon vilket INTE är bra i längden. Låter bra men inget man vill ha!

MVH

F


337 Inlägg
25 november 2008
#23
Fredrik-79 skrev:
Eiiiiik skrev:
Fredrik-79 skrev:
Men då kan man skriva öppen dump.
Pys ventil är en helt annan sak!

MVH

F

Ja, det kanske jag gör tongue
Men isf vill jag gärna veta skillnaden å gärna också ett svar på förra frågan smile

Pys ventil används för att höja laddtrycket utan att chippa (vilket inte är bra)
Öppen dump är istället för åter cirkulerande dump som sitter orginal.
Dump sitter de för när man slutar gasar så att inte turbon får övertrycket tillbaka genom turbon vilket INTE är bra i längden. Låter bra men inget man vill ha!

MVH

F

Det ni kallas "pysventil" är i min värld en dump.
Det ni verkar prata om nu kallas jag iaf "By-pas ventil" alltså en liten "nippel" som man sätter till wg så att den typ "lurar" att det inte är så högt tryck som det är.
Vilket är världens raggartrimm, höjer ju ladd men ej soppa osv...
Har för mig att man skruvar lite på den för att ställa in hur mkt ladd som ska läcka innan wg.
Senast redigerat av Eiiiiik (25 november 2008)


2 164 Inlägg
25 november 2008
#24
Eiiiiik skrev:
Fredrik-79 skrev:
Eiiiiik skrev:

Ja, det kanske jag gör tongue
Men isf vill jag gärna veta skillnaden å gärna också ett svar på förra frågan smile

Pys ventil används för att höja laddtrycket utan att chippa (vilket inte är bra)
Öppen dump är istället för åter cirkulerande dump som sitter orginal.
Dump sitter de för när man slutar gasar så att inte turbon får övertrycket tillbaka genom turbon vilket INTE är bra i längden. Låter bra men inget man vill ha!

MVH

F

Det ni kallas "pysventil" är i min värld en dump.
Det ni verkar prata om nu kallas jag iaf "By-pas ventil" alltså en liten "nippel" som man sätter till wg så att den typ "lurar" att det inte är så högt tryck som det är.
Vilket är världens raggartrimm, höjer ju ladd men ej soppa osv...
Har för mig att man skruvar lite på den för att ställa in hur mkt ladd som ska läcka innan wg.

Exakt den som man gör ch de är pys ventil.
AV kallas annars de du beskriver. De ska avlasta så inget händer eller dump. by-pas är ju bara ett annat namn på dump.

MVH

F


1 019 Inlägg
25 november 2008
#25
Eiiiiik skrev:
Det ni kallas "pysventil" är i min värld en dump.
Det ni verkar prata om nu kallas jag iaf "By-pas ventil" alltså en liten "nippel" som man sätter till wg så att den typ "lurar" att det inte är så högt tryck som det är.
Vilket är världens raggartrimm, höjer ju ladd men ej soppa osv...
Har för mig att man skruvar lite på den för att ställa in hur mkt ladd som ska läcka innan wg.

Byt plats på "pysventil" och "By-pass ventil" så stämmer texten.


337 Inlägg
25 november 2008
#26
Garfield skrev:
Eiiiiik skrev:
Det ni kallas "pysventil" är i min värld en dump.
Det ni verkar prata om nu kallas jag iaf "By-pas ventil" alltså en liten "nippel" som man sätter till wg så att den typ "lurar" att det inte är så högt tryck som det är.
Vilket är världens raggartrimm, höjer ju ladd men ej soppa osv...
Har för mig att man skruvar lite på den för att ställa in hur mkt ladd som ska läcka innan wg.

Byt plats på "pysventil" och "By-pass ventil" så stämmer texten.

Ähh... det håller jag inte med om tongue´
men skit samma tongue


Avstängd
653 Inlägg
25 november 2008
#27
Eiiiiik skrev:
Garfield skrev:
Eiiiiik skrev:
Det ni kallas "pysventil" är i min värld en dump.
Det ni verkar prata om nu kallas jag iaf "By-pas ventil" alltså en liten "nippel" som man sätter till wg så att den typ "lurar" att det inte är så högt tryck som det är.
Vilket är världens raggartrimm, höjer ju ladd men ej soppa osv...
Har för mig att man skruvar lite på den för att ställa in hur mkt ladd som ska läcka innan wg.

Byt plats på "pysventil" och "By-pass ventil" så stämmer texten.

Ähh... det håller jag inte med om tongue´
men skit samma tongue

Nej så kan det ju inte va, 90% av alla som pratar om pysventil&dump här på garaget säger ju tvärt emot dig så det kan ju inte vara rätt tongue

Jag har rätt i vad jag än säger.

337 Inlägg
25 november 2008
#28
airflow skrev:
Eiiiiik skrev:
Garfield skrev:

Byt plats på "pysventil" och "By-pass ventil" så stämmer texten.

Ähh... det håller jag inte med om tongue´
men skit samma tongue

Nej så kan det ju inte va, 90% av alla som pratar om pysventil&dump här på garaget säger ju tvärt emot dig så det kan ju inte vara rätt tongue

Jaja.... tongue
Jag vet va ni snackar om nu iaf wink


230 Inlägg
25 november 2008
#29
Äh jag ladda 1.4bar i ca1000mil med min gammla 900 2.0t jag smile orginal i övrigt
Spika nog lite lätt var som att lägga i backen ungefär då den bröt tändning smile
Men gick fint så länge man gasa efter 4000rpm

337 Inlägg
25 november 2008
#30
immy skrev:
Äh jag ladda 1.4bar i ca1000mil med min gammla 900 2.0t jag smile orginal i övrigt
Spika nog lite lätt var som att lägga i backen ungefär då den bröt tändning smile
Men gick fint så länge man gasa efter 4000rpm

Låter fint för kärran! wink


27 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
#31
Jag tackar för alla svaren. Men nu undrar jag en sak. Va kan min bil ladda orginal? När jag läser kommentarerna verkar det som ni tror att ja tänker tok höjja laddet. jag hade mer tänkt mig i dem banorna att om den laddar 0.6bar orginal kanske höjja till 0.8bar.. kan de verkligen vara så farligt?


1 019 Inlägg
26 november 2008
#32
Ford-4life skrev:
Jag tackar för alla svaren. Men nu undrar jag en sak. Va kan min bil ladda orginal? När jag läser kommentarerna verkar det som ni tror att ja tänker tok höjja laddet. jag hade mer tänkt mig i dem banorna att om den laddar 0.6bar orginal kanske höjja till 0.8bar.. kan de verkligen vara så farligt?

Din bil laddar 0,8 bar original. Grejen är att så fort du börjar pilla dit egna finurliga manicker för att höja laddet så kan inte motorstyret längre sänka laddtrycket om det skulle behövas. Motorstyret har mycket bättre koll på motorn än du har när du är ute och åker och OM det då skulle hända något som gör att laddtrycket behöver sänkas för att skydda motorn så går inte detta längre.

Om man istället chippar bilen så har motorstyret fortfarande kvar möjligheten att sänka laddtrycket om nått skulle gå fel.


26 Inlägg
26 november 2008
#33
Garfield skrev:
Ford-4life skrev:
Jag tackar för alla svaren. Men nu undrar jag en sak. Va kan min bil ladda orginal? När jag läser kommentarerna verkar det som ni tror att ja tänker tok höjja laddet. jag hade mer tänkt mig i dem banorna att om den laddar 0.6bar orginal kanske höjja till 0.8bar.. kan de verkligen vara så farligt?

Din bil laddar 0,8 bar original. Grejen är att så fort du börjar pilla dit egna finurliga manicker för att höja laddet så kan inte motorstyret längre sänka laddtrycket om det skulle behövas. Motorstyret har mycket bättre koll på motorn än du har när du är ute och åker och OM det då skulle hända något som gör att laddtrycket behöver sänkas för att skydda motorn så går inte detta längre.

Om man istället chippar bilen så har motorstyret fortfarande kvar möjligheten att sänka laddtrycket om nått skulle gå fel.

laddar inte 0,8bar orginal laddar 0.6


1 019 Inlägg
26 november 2008
#34
agnusm skrev:
laddar inte 0,8bar orginal laddar 0.6

Om du har automat ja. Laddar den under 0,8bar och du har manuell låda så har du något fel.


26 Inlägg
26 november 2008
#35
Garfield skrev:
agnusm skrev:
laddar inte 0,8bar orginal laddar 0.6

Om du har automat ja. Laddar den under 0,8bar och du har manuell låda så har du något fel.

okey va gött då efter som den skulle ladda dubbelt så mkt nu med steg 3 från speedparts så lare ja juh ha 1,6i laddtryck då?? eller??


Smålänning
7 883 Inlägg
26 november 2008
#36
agnusm skrev:
Garfield skrev:
agnusm skrev:
laddar inte 0,8bar orginal laddar 0.6

Om du har automat ja. Laddar den under 0,8bar och du har manuell låda så har du något fel.

okey va gött då efter som den skulle ladda dubbelt så mkt nu med steg 3 från speedparts så lare ja juh ha 1,6i laddtryck då?? eller??

Ja?

Men 2,0:an brukar ligga på 0,6 +- 0,1.

Och inga pysventiler på bilar med elektronisk laddtrycksreglering... Chippar man så behåller man som sagt alla skydd... Du kan aldrig köra en bil med pyst ladd på 95BF ens i nödfall, men det går på en Chippad... Även om du har steg 3 eller 4...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 019 Inlägg
27 november 2008
#37
agnusm skrev:
Garfield skrev:
agnusm skrev:
laddar inte 0,8bar orginal laddar 0.6

Om du har automat ja. Laddar den under 0,8bar och du har manuell låda så har du något fel.

okey va gött då efter som den skulle ladda dubbelt så mkt nu med steg 3 från speedparts så lare ja juh ha 1,6i laddtryck då?? eller??

Du menar att SP har sagt att den laddar 0,6 original? SP har haft fel förr.

Enligt WIS för ng900 så ska max laddtryck ligga på 0,79bar får en -94 och 0,97bar för en -95, nyare årsmodeller står det inget om men jag är lite skeptisk till den informationen.

Lite att läsa om det på STCS:

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;t=78429
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=68121
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;t=76856
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=189432
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=155901
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=155901
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=193990
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=208586


230 Inlägg
27 november 2008
#38
Eiiiiik skrev:
immy skrev:
Äh jag ladda 1.4bar i ca1000mil med min gammla 900 2.0t jag smile orginal i övrigt
Spika nog lite lätt var som att lägga i backen ungefär då den bröt tändning smile
Men gick fint så länge man gasa efter 4000rpm

Låter fint för kärran! wink

hehe jag gjorde mitt bästa för att ta dö på den big_smile

Avstängd
914 Inlägg
27 november 2008
#39
Chippa istället.

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!

Rägger
132 Inlägg
27 november 2008
#40
jag kom på en skit bra ide ryck slangen!!??


Sök