2966
Sök

Massa fel med temp, kylning och värme.

5 Inlägg
25 november 2008
Trådstartare
#1
Haloy!
Mkt kunnigt folk här. smile

Tänkte kolla om någon viste lite om vad jag kan ha för fel på min bil.

Det är en Opel vectra 93a
Det började med att nålen visade för låg temperatur till typ noll. Det är dock varmt i motorn.
Senare när det blev lite kallare väder märkte jag att det knapt kom ngn varmluft ur kupén.
Och effter ett tag slut så började trycket öka som faen. Vattnet koka och det läkte lite här och där.
Vad jag har gjort hitills är:
Vid ett tidigt stadium så bytte jag kylarvätska, spolade rent körde kylarrens och sen körde jag lite kylar tätning. Jag har bytt termostaten och (vatten)tempgivaren som sitter vid termostathuset. Men fortfarande får jag ingen teperatur på visaren eller varmluft i kupén. Den kokar inte just nu men jag mistänker at det är för att det är så kallt ute nu. Plus at jag mistänker att kylfläkten har nu under veckan slutat fungera. Var ska jag börja?

151 Inlägg
25 november 2008
#2
hmm hade samma problem..jag bytte termostaten sen funkade det klockrent.
men det har du redan gjort så jag va inte till så stor hjälp:P

Play It Loud

5 Inlägg
25 november 2008
Trådstartare
#3
Hmm. Jo jag var så säker på att det skulle fixa sig med en ny termostat men det blev ju ingen skillnad. Jag ska nog ta ut och testa den nya i kokande vatten för säkerhets skull.

5 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
#4
Har testat termostaten och den verkar funka som den ska.
Ingen som har ngt tips??

9 Inlägg
26 november 2008
#5
Hej.. det första jag skulle göra är så klart att se att termostaten öppnar och stänger så att det inte är fel termostat.. du säger att du har kollat det.. men jag skulle prova en ny termostat.. .. sen så skulle jag nog kolla att jag har genomströmning av kylare.. ( är inte så imponerad av kyltätningsmedell.. kan ju täta på helt fel ställe).. och till sist se att fläkten fungerar.. Är det elfläkt? kan det vara så att mätaren till fläkt/värmmätaren är trasig så att fläkten inte startar. ?? Låter ju också som om du har stopp i kupé kretsen eftersom du inte får någon värme där.. det brukar ju vara så att värmesystemet först ger värme i kupé kretsen och sen när motorn har fått upp arbetstemperaturen så öppnas termostaten och värmen leds till kylaren.. När sedan värmen blir för hög.. (öppen termostat.. ) så skall fläkten dra igång om du har en elfläkt....  Kolla torpedväggen och lokalisera till och retur.. ta bort retur slangen starta motorn och see att du får genomströming.. ( kan ibland behövas att man rensar den genm att kopppla en vattenslang till värme elementen.. och tvättar rent den.. ta då bort både till och retur och spola igenom värme elementet)
Om du har en elfläkt gissar jag att du antingen har fel på fläken eller givaren till fläkten.. och att du inte har någon genomströmning ill värme elementet... kolla säkringen också till fläkten.. .. Om du inte får fläkten att fungera så ta en mulitmeter coh mät på sladden till fläkten när du har kört motorn varm. Är dålig på opel,,men det är väl tre ledare.. en plus och en minus.. konstant.. och sedan en ledare till där du får plus när fläkten skall köras igång.. kan vara ute och cykla nu men kolla.

Lycka till

5 Inlägg
27 november 2008
Trådstartare
#6
Tusen tack!
Jag ska börja och pricka av punkt efter punkt för att se om jag hittar felet.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
27 november 2008
#7
säkert nån trevligt slang till värmepaketet som gått som brukar sitta på diverse dryga ställen



Sök