Tjooo!
Har en liten fråga om när batteriet i bilen egentligen laddas. Alltså vid vilket varvtal.
Det är så att fredags startade jag upp min Mazda 323F från 1992. Startade galant efter att ha stått helt still i ungefär 5-6dagar. Sen igår tänkte jag starta bilen för att kolla om det gick o, ja ni vet, första snön..
(Ni som vill komma till frågan kan hoppa ned till smiliegubben)Men nejdå. Det fick jag inte för bilen. Kunde dra runt startmotorn i kanske 5sekunder, trögt gick det. Så med relativt glad min demonterade jag bort batteriet och ställde det i varmgaraget för att låta det bli rumsvarm för att kunna ladda det. Efter 2-3timmar tänkte jag ladda det, och hittade inte laddaren. Efter några timmar fick jag tag i broshan, som var den mest misstänkta. Men nejdå. Han hade absolut inte rört det. Men det var konstigt, då har vi haft en inbrottstjuv som snodde en batteriladdade och inget annat.
Men ser väl framför mig att laddaren ligger i garaget när jag kommer hem imorrn.. Tackar.
Men iaf nu till den riktiga frågan
Då jag de senaste 2veckorna har startat bilen 3-4gånger har jag inte mer än haft den på tomgång. Kanske gasat lite.
Så kom att tänka på att anledningen till att batteriet var dött kanske var att batteriet inte kan laddas vid bara tomgång. Måste man kanske köra runt och varva motorn för att generatorn ska gå runt tillräckligt för att ge en laddström som heter duga? Har jag kanske rent utsagt bara vart taskig mot batteriet och laddat ur det?
Laddaren jag har är en C-tek Zafir 90 och brukar användas rätt flitigt. Ska numera ha batteriet i garaget hela tiden på laddning då jag ändå inte kör med bilen så ofta.