3160
Sök

När laddas batteriet?

537 Inlägg
25 november 2008
Trådstartare
#1
Tjooo!

Har en liten fråga om när batteriet i bilen egentligen laddas. Alltså vid vilket varvtal.

Det är så att fredags startade jag upp min Mazda 323F från 1992. Startade galant efter att ha stått helt still i ungefär 5-6dagar. Sen igår tänkte jag starta bilen för att kolla om det gick o, ja ni vet, första snön..

(Ni som vill komma till frågan kan hoppa ned till smiliegubben)
Men nejdå. Det fick jag inte för bilen. Kunde dra runt startmotorn i kanske 5sekunder, trögt gick det. Så med relativt glad min demonterade jag bort batteriet och ställde det i varmgaraget för att låta det bli rumsvarm för att kunna ladda det. Efter 2-3timmar tänkte jag ladda det, och hittade inte laddaren. Efter några timmar fick jag tag i broshan, som var den mest misstänkta. Men nejdå. Han hade absolut inte rört det. Men det var konstigt, då har vi haft en inbrottstjuv som snodde en batteriladdade och inget annat.

Men ser väl framför mig att laddaren ligger i garaget när jag kommer hem imorrn.. Tackar.

Men iaf nu till den riktiga frågan tongue

Då jag de senaste 2veckorna har startat bilen 3-4gånger har jag inte mer än haft den på tomgång. Kanske gasat lite.
Så kom att tänka på att anledningen till att batteriet var dött kanske var att batteriet inte kan laddas vid bara tomgång. Måste man kanske köra runt och varva motorn för att generatorn ska gå runt tillräckligt för att ge en laddström som heter duga? Har jag kanske rent utsagt bara vart taskig mot batteriet och laddat ur det?

Laddaren jag har är en C-tek Zafir 90 och brukar användas rätt flitigt. Ska numera ha batteriet i garaget hela tiden på laddning då jag ändå inte kör med bilen så ofta.
Senast redigerat av markuse90 (25 november 2008)

Random Hero
4 047 Inlägg
25 november 2008
#2
det "laddas" konstant, batteriet ligger på 11.5-12.5 volt , men när du drar igång motorn ligger späningen i bilen på ca 14 volt.

du har kanske ett dåligt batteri, dåligt laddat o ej helt urladdat när du laddat de nnå gång o vips så e de kasst.

Dog food lid. Backwards

537 Inlägg
25 november 2008
Trådstartare
#3
DusanMandick skrev:
det "laddas" konstant, batteriet ligger på 11.5-12.5 volt , men när du drar igång motorn ligger späningen i bilen på ca 14 volt.

du har kanske ett dåligt batteri, dåligt laddat o ej helt urladdat när du laddat de nnå gång o vips så e de kasst.

Tror det står handskrivet i manualen att det är bytt -04. har själv inte haft bilen mer än sen i september. Då har den funkat bra hela tiden, fram tills för några veckor sedan. Då jag slutade köra det och bara körde den på topmgång då o då.

Men ska batteriet vara slut (på kräm) när man laddar det? Inte även om det är rätt bra med med kräm då?
Senast redigerat av markuse90 (25 november 2008)

5 089 Inlägg
25 november 2008
#4
någon som jag alltid har undrat är om det laddas på tomgång. har några kompisar som säger att man måste varva över 2000 varv typ.. och när man ska hjälpa nåogn med startskablar så hjälper det ju om man gasar lite med bilen också.. någon som vet exakt? (förstår ju självklart att ju mer det snurrar desto mer el tillverkas..) men hur mycketladdar det på tomgång?

\Lindgren

Random Hero
4 047 Inlägg
25 november 2008
#5
FLindgren skrev:
någon som jag alltid har undrat är om det laddas på tomgång. har några kompisar som säger att man måste varva över 2000 varv typ.. och när man ska hjälpa nåogn med startskablar så hjälper det ju om man gasar lite med bilen också.. någon som vet exakt? (förstår ju självklart att ju mer det snurrar desto mer el tillverkas..) men hur mycketladdar det på tomgång?

det laddar 0.5-0.7 mindre på tomgång än ett "vanligt" varv under körning har jag ett svagt minne av att ja hade på ett prov i bilelektronik grundkurs tongue ( fick rätt också ) wink

har du voltmätare i bilen så ser du det,

Dog food lid. Backwards

6 851 Inlägg
25 november 2008
#6
FLindgren skrev:
någon som jag alltid har undrat är om det laddas på tomgång. har några kompisar som säger att man måste varva över 2000 varv typ..

Det är nog lite olika måste jag nog säga. I min så står laddmätaren alltid på samma, tomgång som vid höga varv. Den ända gång jag märkt att den går ner på tomgång är när jag spelat i dB tävlingarna..då ner till ca 12.5-13V..annars konstant på 13.9V oavsett varv.


537 Inlägg
25 november 2008
Trådstartare
#7
DusanMandick skrev:
FLindgren skrev:
någon som jag alltid har undrat är om det laddas på tomgång. har några kompisar som säger att man måste varva över 2000 varv typ.. och när man ska hjälpa nåogn med startskablar så hjälper det ju om man gasar lite med bilen också.. någon som vet exakt? (förstår ju självklart att ju mer det snurrar desto mer el tillverkas..) men hur mycketladdar det på tomgång?

det laddar 0.5-0.7 mindre på tomgång än ett "vanligt" varv under körning har jag ett svagt minne av att ja hade på ett prov i bilelektronik grundkurs tongue ( fick rätt också ) wink

har du voltmätare i bilen så ser du det,

Men om man säger såhär då:
Vid tomgång, innerbelysning bakljus o lite till på slaget. Laddas batteriet mer än det laddas ur?

Nu kom jag att tänka på en sak. Hade ju AC på nästan varmaste och nästan högsta effekt medans motorn var på. väntade såklart 5minuter innan den sattes på. Och stängdes av bara 5sekunder innan motorn.. Där har vi kanske boven?

Sen står det i boken att batteriet byttes 0104. April 2001 eller Januari 2004? Känns som 2001 April, då man väl oftare skriver år före månaden.
Men sen vet jag ju inte om batteriet kan vara bytt efter det. Ska ge batteriet en ny chans efter en omgång med laddaren. Sen ska jag tänka på hur jag behandlar det, om det inte redan är kört. Då blir det ett nytt batteri.
Ska upp nu o kolla om jag kan se nått om datum på själva batteriet.
Senast redigerat av markuse90 (25 november 2008)

Random Hero
4 047 Inlägg
25 november 2008
#8
TT-Avant skrev:
FLindgren skrev:
någon som jag alltid har undrat är om det laddas på tomgång. har några kompisar som säger att man måste varva över 2000 varv typ..

Det är nog lite olika måste jag nog säga. I min så står laddmätaren alltid på samma, tomgång som vid höga varv. Den ända gång jag märkt att den går ner på tomgång är när jag spelat i dB tävlingarna..då ner till ca 12.5-13V..annars konstant på 13.9V oavsett varv.

ja klart de går ner när du basar på tongue ja har voltämatare från en multimeter så ser på den om fläkten lr en rumpvärmare lr en elhiss drar igång tongue har annars 13.9 rätt konstant. 14.0 om all el e avslagen o ja kör me den,

Dog food lid. Backwards

12 086 Inlägg
26 november 2008
#9
Ett friskt batteri ska ge från sig minst ~12.5V vid motorn av, vid motorn påslagen ska generatorn ladda närmare 14V, det är ett laddregulator som reglerar de där. På lite äldre bilar kan spänningen sjunka en aning vid tomgång. Men aldrig under 13V, då är generatorn dålig.

Det som drar mkt ström i en bil är typ stjärtvärme, elhissa, sånna prylar. Då kan spänningen sjunka. Vid normal belysning mm ska inte laddningen påverkas nämnvärt.

21 761 Inlägg
26 november 2008
#10
En generator måste ha tillräckligt högt varvtal för att orka ge laddning, men det kan skilja mellan olika bilar hur generatorns varvtal är i förhållande till motorvarvtalet. Moderna bilar brukar tydligen "bara" behöva runt 1500 varv för att generatorn ska orka ge sin maximala laddström, men spänningen är ju ändå inte tex 14,4 V vid det tillfället utan den kommer att vara lägre. Hur mycket lägre vet jag dock inte.

Gamla generatorer kan kanske ge högst halva sin maximala ström med bibehållen spänning när motorn går på tomgång (900-1000 varv), ifall man belastar generatorn med sin maximala ström när motorn går på tomgång så sjunker spänningen väldigt mycket och batteriet dras ur hela tiden.

På min 240 så har jag satt en 100 A generator från Biltema, den orkar hålla runt 14 V laddspänning när jag belastar den med ca 65-68 A och motorvarvtalet är omkring 1200 varv. Har inte testat med andra belastningar och varvtal, därför vet jag inte vilket varvtal motorn måste ha för att generatorn ska orka ladda med 100 A. Detta var bara ett exempel på hur generatorn laddar i just min bil.

Enklaste sättet att kolla hur generatorn laddar vid olika varvtal är ju att mäta spänningen med en multimeter och testar med olika strömförbrukare igång, då får man "svart på vitt". Prova även med olika varvtal på motorn, då får man även reda på vilka strömförbrukare som är lämpliga att ha igång när motorn tex bara går på tomgång. smile

Mätning, mätning. wink

21 761 Inlägg
26 november 2008
#11
markuse90 skrev:
Men ska batteriet vara slut (på kräm) när man laddar det?

Ett bilbatteri ska aldrig ha slut på kräm, då tar det väldigt mycket stryk. Man ska alltså ladda det i förebyggande syfte så att det inte får helt slut på kräm. smile


Sök