3842
Sök

Kan ja ta bort spridare?

227 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
Ja tänkte kolla om ja kan ta bort 2 spridare?? Ja ha en Ford Scorpio 2,9 L V6:a. Tänkte nu kolla om ja kan ta bort 2 spridare eller om ja då kör 2 cylindrar torra o då smällter cylinderloppet??
Spridarna e trasiga så de e därför ja ska ta bort dom tills ja kan ersätta dom med nya.
Tacksam för alla svar som kommer.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
26 november 2008
Vet inte riktigt hur de kommer bli som om du kör utan två spridare men de är ju inget ja skulle rekomendera att göra. Min första tanke är hur du ska täta hålen där spridarna suttit i railen?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

227 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
Ja låter nog dom sitta kvar men att dom e ifrånkopplade tills ja ha köpt nya. Tänkte mest på om nått skit som händer i motorn eftresom dom inte funkar? Då kanske ja inte ska sitta o köra runt i den då?

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
26 november 2008
Rimligtvis borde de ju gå iom att motorn smörjer ju ändå. Finns ju amerikanare med v8 som bara går på 4 burkar. Men ja vet inte alls egentligen, spekulerar bara. Tycker att de borde finnas nån här som kan säga ifall de går eller inte.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

227 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
Jo de va de ja tänkte. Eftersom ja själv inte kan så mycke än så tänkte ja kolla här. De finns ju lite fler som kan väldigt mycke om bilar här. Måste bara få dom att kolla på min fråga o kanske få ett svar. Men den smörjer med oljan men förbränner inge. De bli bara att den går mycke sämre och att den drar lite mindre??tongue Ja tror den skulle gå lite bättre om den förbränner på alla burkar.

Entreprenör
1 784 Inlägg
26 november 2008
_Togga_ skrev:
Jo de va de ja tänkte. Eftersom ja själv inte kan så mycke än så tänkte ja kolla här. De finns ju lite fler som kan väldigt mycke om bilar här. Måste bara få dom att kolla på min fråga o kanske få ett svar. Men den smörjer med oljan men förbränner inge. De bli bara att den går mycke sämre och att den drar lite mindre??tongue Ja tror den skulle gå lite bättre om den förbränner på alla burkar.

glöm de där..den kommer gå så dåligt å allt blir fel. skjuta ut soppa i motorrummet...booom..å den drar inte mindre..Tvärtom.. hur kan man ens komma på iden......??????????

227 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
mrbuggy skrev:
_Togga_ skrev:

glöm de där..den kommer gå så dåligt å allt blir fel. skjuta ut soppa i motorrummet...booom..å den drar inte mindre..Tvärtom.. hur kan man ens komma på iden......??????????

Hur ja kan komma på tanken??? Som ja skrev tidigare ja e inte så kunnig än. Ja håller fortfarande på att lära mej. Ja ha för det första inte haft en sexa förut så de e helt nytt för mej. Bron byggdes väl inte på en dag?? Frågar man inget så får man inget veta, eller???

Entreprenör
1 784 Inlägg
26 november 2008
_Togga_ skrev:
mrbuggy skrev:
_Togga_ skrev:

Hur ja kan komma på tanken??? Som ja skrev tidigare ja e inte så kunnig än. Ja håller fortfarande på att lära mej. Ja ha för det första inte haft en sexa förut så de e helt nytt för mej. Bron byggdes väl inte på en dag?? Frågar man inget så får man inget veta, eller???

Jo de förstås...säger så här då...jag avråder bestämt från tanken att koppla ur två spridare...oavsett hur måhga cylindrar motorn har....;-)

227 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
Okej då vet ja. Jag måste för tillfället kolla upp hur mycke bilen drar. Jag vart lurad när ja köpte den!!sad Han sa att den skulle dra runt 0,9 men de gjorde den ju inte. Den drog lite mer. Så hur kan jag gö för att dra ner soppaförbrukningen på den här bilen???

Entreprenör
1 784 Inlägg
26 november 2008
_Togga_ skrev:
Okej då vet ja. Jag måste för tillfället kolla upp hur mycke bilen drar. Jag vart lurad när ja köpte den!!sad Han sa att den skulle dra runt 0,9 men de gjorde den ju inte. Den drog lite mer. Så hur kan jag gö för att dra ner soppaförbrukningen på den här bilen???

De du kan börja med är att byta luftfilter...tändstift ...olja + filter. å sen om spridarna e trasiga så drar den ju mer...å hur vet du att spridarna e trasiga då....?
Senast redigerat av mrbuggy (26 november 2008)

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
26 november 2008
den måste ju gå sinnessjukt dåligt nu

2slow

227 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
Ja ha en kompis som kollade på bilen o sa att dom va trasiga. Ja lånar 2 spridare av han men han måste ha tebax dom till sitt bilprojekt. Så just nu gå den inte så dåligt men den kommer att gö de när han ska ha tebax sina spridare. De va bland annat därför ja skulle kolla om ja kan köra på 4 burkar. DE kan nog vara tändstiften som e dåliga. Ja ha heller inte tagit bort fördelarlocket o kollat de. Kan de va sprickor inne i fördelarlocket som man inte ser som kan störa gnistan??? Den e ganska svårstartad när de e kallt åxå o precis i början innnan man ha kommit iväg så vill den dö åxå.. Va kan de va???? Den vill dö vid gaspådrag alltså.. Men bara i starten.. de e en automat.

Reservdansk
6 271 Inlägg
26 november 2008
Prova byt tändstift, tändkablar, fördelardosa, om det sitter det, det är det enklaste/billigaste du kan göra, om du nu inte fick bekräftat med polarens spridare.

Om de nu är likadana och inte större/mindre vilket ger en felaktig spridarbild och för mycket eller lite soppa...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Herr
1 722 Inlägg
26 november 2008
_Togga_ skrev:
Ja ha en kompis som kollade på bilen o sa att dom va trasiga. Ja lånar 2 spridare av han men han måste ha tebax dom till sitt bilprojekt. Så just nu gå den inte så dåligt men den kommer att gö de när han ska ha tebax sina spridare. De va bland annat därför ja skulle kolla om ja kan köra på 4 burkar. DE kan nog vara tändstiften som e dåliga. Ja ha heller inte tagit bort fördelarlocket o kollat de. Kan de va sprickor inne i fördelarlocket som man inte ser som kan störa gnistan??? Den e ganska svårstartad när de e kallt åxå o precis i början innnan man ha kommit iväg så vill den dö åxå.. Va kan de va???? Den vill dö vid gaspådrag alltså.. Men bara i starten.. de e en automat.

ehm, du låna ett par spridare av din kompis? Du kan inte bara sätta på vilka spridare som helst, dom måste överensstämma med bilens mapp/styrsystem annars kommer den ju gå som en påse nötter endå.

Gör en service på den först. kolla efter läckage i soppasystemet.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

Entreprenör
1 784 Inlägg
26 november 2008
_Togga_ skrev:

Kan bero på tändsystem...soppa... vet du va de sitter för spridare i den nu då...e de lika som dom andra ....svårt att säga va felet är när någon har sagt att spridarna e slut...de går ju inte att SE..man måste provtrycka dom för de.. men innan de sitter RÄTT spridare i den så e de omöjligt att diagnosticera felet..låter som spridarna e för små...(kanske)

227 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
LocKtar skrev:
_Togga_ skrev:

ehm, du låna ett par spridare av din kompis? Du kan inte bara sätta på vilka spridare som helst, dom måste överensstämma med bilens mapp/styrsystem annars kommer den ju gå som en påse nötter endå.

Gör en service på den först. kolla efter läckage i soppasystemet.

Spridarna som ja lånat e från en exakt samma motor. Men han skulle inte ha motorn förän han fått tag i en annan o lättare bil att sätta in motorn i. Som bilen gå nu så går den ganska hyfsat men den dricker ganska mycke även fast ja inte kör nå hårt. Ja kör lugnt nu men den dricker ändå ganska långt över litern.
Tänkte bara kolla upp hur man kan få ner soppaförbrukningen. Nya spridare måste ja ha. Nu när jag fått lite hjälp så vet ja att ja måste ha alla spridarna..

Sök