3332
Sök

3" hela vägen? inklusive downpipe..skillnad? Saab 900 2.0T

148 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
#1
Har en Saab med steg 1 227 hk och 350nm, köpte bilen med sista ljuddämparn borta och ett rakt rör sitter där istället...blir det nån stor skillnad med ett riktigt system med 3"downpipe och sportkatt med en dämpare? undrar bara om det är värt! det e ju en gammal bil tongue


835 Inlägg
26 november 2008
#2
Skall du trimma något mer så är det ju värt de. Motortrycket minskar ju avsevärt... Men skillnad? Njae.

247 Inlägg
26 november 2008
#3
Hade orginal på min förut, bytte till 3" från turbo och 1 dämpare i bak med race kat. Resultatet blev lite senare laddtryck men bilen går kännbart bättre, dock ska du nog byta mjukvara till steg 3 (din hårdvaruspec blir det då exl luftfilter). Ska tillägga att jag har steg3 mjukvara.

Har du för avsikt att bara byta avgas/kat så skulle jag nog inte rekommendera det.
Senast redigerat av mickey (26 november 2008)

Mikael Lindberg
- Team Duja -
www.teamduja.se

148 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
#4
Epitaph skrev:
Skall du trimma något mer så är det ju värt de. Motortrycket minskar ju avsevärt... Men skillnad? Njae.

blir detnån annan karaktär på motorn då? jag kan tillägga att jag kör på 1.3 bar..mvh


Reparatör
306 Inlägg
26 november 2008
#5
Själv upplevde jag en väldig skillnad då jag monterade 3tums downpipe, avgas samt racekat.
Bilen fick en helt annan ork och tappar inte kraften så tidigt.


247 Inlägg
26 november 2008
#6
Fick lite mer "ketchup" effekt på min. Senare laddtryckspeak med 1500 rpm ungefär.

Jag har peak på 1.3 stabilt på 1.2 ungefär.

Mikael Lindberg
- Team Duja -
www.teamduja.se

148 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
#7
mickey skrev:
Hade orginal på min förut, bytte till 3" från turbo och 1 dämpare i bak med race kat. Resultatet blev lite senare laddtryck men bilen går kännbart bättre, dock ska du nog byta mjukvara till steg 3 (din hårdvaruspec blir det då exl luftfilter). Ska tillägga att jag har steg3 mjukvara.

okej, vad gör dom då ytterligare med hårdvaran då? förutom filtret? e det verkligen så stor skillnad från steg 1 till 3 ?


1 741 Inlägg
26 november 2008
#8
Är ju biten närmast motor/turbon som är viktigast att byta då varm luft tar större plats och är helt klart varmast där.

Vet inte hur det är med saab men när jag bytte på min 200sx så fick jag tidigare ladd och det är ju alltid trevligt.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

148 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
#9
Jerry skrev:
Själv upplevde jag en väldig skillnad då jag monterade 3tums downpipe, avgas samt racekat.
Bilen fick en helt annan ork och tappar inte kraften så tidigt.

okej det låter ju lovande detta ju smile


148 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
#10
På JT så erbjuder dom 2 olika sorters ljud, skön turbo sång eller diskret sportigt. vad e skillnaden då? en extra dämpare då eller? dumma frågor kanske, men vill ej bli besviken på mitt köp bara tongue


148 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
#11
tecman skrev:
Är ju biten närmast motor/turbon som är viktigast att byta då varm luft tar större plats och är helt klart varmast där.

Vet inte hur det är med saab men när jag bytte på min 200sx så fick jag tidigare ladd och det är ju alltid trevligt.

jag har mekat lite själv med öppet filter, har dragit ner den mot backen med tyckte in det blev så mkt skillnad från Orginal hmm


247 Inlägg
26 november 2008
#12
D. Runbom skrev:
mickey skrev:
Hade orginal på min förut, bytte till 3" från turbo och 1 dämpare i bak med race kat. Resultatet blev lite senare laddtryck men bilen går kännbart bättre, dock ska du nog byta mjukvara till steg 3 (din hårdvaruspec blir det då exl luftfilter). Ska tillägga att jag har steg3 mjukvara.

okej, vad gör dom då ytterligare med hårdvaran då? förutom filtret? e det verkligen så stor skillnad från steg 1 till 3 ?

Enbart filter, hela avgaset samt sport eller race kat.

Skillnad vet jag inte konkret, kollar man på pappret så ska det ju skilja runt 20 hk och 10 nm, men jag upplever det som en större skillnad.

Mikael Lindberg
- Team Duja -
www.teamduja.se

26 Inlägg
26 november 2008
#13
D. Runbom skrev:
mickey skrev:
Hade orginal på min förut, bytte till 3" från turbo och 1 dämpare i bak med race kat. Resultatet blev lite senare laddtryck men bilen går kännbart bättre, dock ska du nog byta mjukvara till steg 3 (din hårdvaruspec blir det då exl luftfilter). Ska tillägga att jag har steg3 mjukvara.

okej, vad gör dom då ytterligare med hårdvaran då? förutom filtret? e det verkligen så stor skillnad från steg 1 till 3 ?

skillnaden är att du får me helsats med steg 3 , 3" från turbon och de är 18 hk och 10 Nm skillnad på steg 1-3 från speedparts och de märks har själv steg 3 och är mycket nöjd laddar 1,35 helt nöjd:cool:


148 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
#14
mickey skrev:
D. Runbom skrev:
mickey skrev:
Hade orginal på min förut, bytte till 3" från turbo och 1 dämpare i bak med race kat. Resultatet blev lite senare laddtryck men bilen går kännbart bättre, dock ska du nog byta mjukvara till steg 3 (din hårdvaruspec blir det då exl luftfilter). Ska tillägga att jag har steg3 mjukvara.

okej, vad gör dom då ytterligare med hårdvaran då? förutom filtret? e det verkligen så stor skillnad från steg 1 till 3 ?

Enbart filter, hela avgaset samt sport eller race kat.

Skillnad vet jag inte konkret, kollar man på pappret så ska det ju skilja runt 20 hk och 10 nm, men jag upplever det som en större skillnad.

okej men det låter ju iaf intressant! vad kan du rekommendera för återförsäljare?


148 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
#15
agnusm skrev:
D. Runbom skrev:
mickey skrev:
Hade orginal på min förut, bytte till 3" från turbo och 1 dämpare i bak med race kat. Resultatet blev lite senare laddtryck men bilen går kännbart bättre, dock ska du nog byta mjukvara till steg 3 (din hårdvaruspec blir det då exl luftfilter). Ska tillägga att jag har steg3 mjukvara.

okej, vad gör dom då ytterligare med hårdvaran då? förutom filtret? e det verkligen så stor skillnad från steg 1 till 3 ?

skillnaden är att du får me helsats med steg 3 , 3" från turbon och de är 18 hk och 10 Nm skillnad på steg 1-3 från speedparts och de märks har själv steg 3 och är mycket nöjd laddar 1,35 helt nöjd:cool:

Oj är det så pass skillnad ändå, trodde det rörde sig runt 5-10 hk , gött att vridet ökar lite med, det e ju sklinnad från orginal till steg 1 iaf smile


91 Inlägg
26 november 2008
#16
Jag skulle nog handlat på speedparts, 3" hela vägen komplett förutom kat, 1 dämpare, 4100:-
billigare hittar du nog inte?
Mvh


148 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
#17
Ordningsmannen skrev:
Jag skulle nog handlat på speedparts, 3" hela vägen komplett förutom kat, 1 dämpare, 4100:-
billigare hittar du nog inte?
Mvh

okej men det låter ju inte dumt, men blir det nån skillnad från orginal katt till race då? eller det kanske räcker bara med själva avgassystemet?


26 Inlägg
26 november 2008
#18
D. Runbom skrev:
mickey skrev:
D. Runbom skrev:

okej, vad gör dom då ytterligare med hårdvaran då? förutom filtret? e det verkligen så stor skillnad från steg 1 till 3 ?

Enbart filter, hela avgaset samt sport eller race kat.

Skillnad vet jag inte konkret, kollar man på pappret så ska det ju skilja runt 20 hk och 10 nm, men jag upplever det som en större skillnad.

okej men det låter ju iaf intressant! vad kan du rekommendera för återförsäljare?

ja har juh själv från speedparts så varför skulle ja inte rekomendera om ja är nöjd  me de:) men de finns juh maptune som inte häller är helt fel antar ja efter som dom har liknande saker cool


91 Inlägg
26 november 2008
#19
Är man snål o dum (som jag själv) så köper man en sån helsats utan kat o hänger dit direkt när man får hem det. Sen får man krångla innan bes med att hänga dit sitt gamla uppråtna originalavgas igen. Ett alternativ är ju att köpa en 3" kat som inte kostar skjortan, med dom effekterna vi leker med så spelar det inte så stor roll om man har en kat för en femhundring eller en som kostar nästan lika mycket som hela avgassystemet:)
Mvh


148 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
#20
agnusm skrev:
D. Runbom skrev:
mickey skrev:

Enbart filter, hela avgaset samt sport eller race kat.

Skillnad vet jag inte konkret, kollar man på pappret så ska det ju skilja runt 20 hk och 10 nm, men jag upplever det som en större skillnad.

okej men det låter ju iaf intressant! vad kan du rekommendera för återförsäljare?

ja har juh själv från speedparts så varför skulle ja inte rekomendera om ja är nöjd  me de:) men de finns juh maptune som inte häller är helt fel antar ja efter som dom har liknande saker cool

Okej tack för tipsen big_smile låter ju bra detta!



Sök