Problem med kylarvätskan

Temperani Soldat
27 november 2008 · 44 Inlägg

Jag har en Suzuki Swift gti -92.

För 2 månader sedan sköt tempmätaren i höjden och det sprutade vit rök ur avgasröret.
Vi konstaterade att toppen gått och åtgärdade det.

Nu sista tiden så har kylarvattnet plötsligt börjat försvinna. När motorn har kommit upp i arbetstemp så är kylaren fortfarande helt kall, undre slangen är varm närmast motorn men sedan iskall. Övre slangen från motor till övre delen av kylaren blir varm.

Jag har noterat att kylarfläkten inte sätter igång men det är väl troligtvis för att kylaren aldrig blir varm? Kan det vara så att termostaten inte släpper igenom det varma vattnet och det i sin tur gör att fläkten inte heller går igång. Men vart tar kylarvattnet då vägen?

Jag har: *provspolat kylaren för o se om det va nå stopp i den men de va det inte.
             *tagit bort termostaten och spolat med varmvatten när kylaren va bortplockad o det flöt på.
             *Provat om kylarfläkten funkar och det gör den när man lägger 12v på.
             *Mätt avgaserna och dom innehåller ingen kylarvätska


Det känns som jag provat så mycket och ni som är lite mer hajj på bil kanske kan dra någon slutsats?

Snabba svar uppskattas väldigt mkt.

//Simma lugnt, Temperani
engolf
27 november 2008 · 3 235 Inlägg

Jag tror det är termostaten.
Byt den, så får du se att det ordnar sig.

Temperani Soldat
27 november 2008 · 44 Inlägg

Köpte en ny termostat idag, langade på den, drog åt, fyllde på kylarvätska o startade motorn. Naej men tro på fasen om inte termostathuset hade spruckit då...Stora sucken!

Verkar inte va det lättaste att få tag på heller, lr känner vi någon som känner någon som fixar sådana?

//Simma lugnt, Temperani
Corvair65 Stolt pappa
27 november 2008 · 161 Inlägg

Jag lagade termostathuset på en gammal bil med kemisk metall. Funkade i ett år innan bilen såldes. Slipade ur en liten skåra längs med sprickan (inte ända genom) och fyllde. Det är så lågt tryck och låga temperaturer så en sån lagning kan fungera hur länge som helst. Se bara till att det är rent innan lagning.

Temperani Soldat
27 november 2008 · 44 Inlägg

De e taget, kan alltså komma att bli en mcGyver lagning tillsvidare iaf.  Tack för tipset!

Kompisen e bilmek o kan lätt hitta allt man behöver. Hur kommer det sig att en vanlig svensson inte gör det när man söker ute på google? Har dom något eget system som dom får söka i eftersom dom e bilverkstad lr?

Ja vill ju också kunna beställa ! =P

//Simma lugnt, Temperani
mejn
28 november 2008 · 23 Inlägg

Vad är det för material?
Liten spricka eller saknasdet bitar?

Temperani Soldat
28 november 2008 · 44 Inlägg

Jadu det ser ut som ren o skär plåt, men troligtvis har dom "fusklagat" det hela tidigare för det rasade bort något som påminde om bakelit lr liknande... Ja en hyfsat stor bit släppte o ett av skruvhålen sitter i just den biten så den får ju stå ut med endel sen när man drar åt... =/

//Simma lugnt, Temperani
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang