skillnad mellan bil och båt batteri?

bmx
3 december 2008 · 7 100 Inlägg

mors!
som topic,är nån skillnad eller?
jag har iaf kört med båt batteri och de har funkat perfa!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
micke7406
3 december 2008 · 1 400 Inlägg

De flesta båt batterier klarar djupurladdningar bra och fungerar bra i kallt väder.
Ett mycket bra alternativ tycker jag.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
3 december 2008 · 5 650 Inlägg

har för mig de ska vara mer hållbara än bilarnas tex tåla vatten osv

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Drönirettab
3 december 2008 · 21 761 Inlägg

Vanliga så kallade "båtbatterier" brukar bla ha en avluftningsslang som ventilerar ut eventuella gaser från batteriet, de är också oftast gjorda för att tåla en del djupa urladdningar. Dock finns båtbatterier som bara är gjorda för start och då tål de inte en massa djupurladdningar.

Jämfört med ett startbatteri för bil så ger de vanliga båtbatterierna inte ut lika hög startström när man utgår ifrån samma kapacitet, men det finns ju även båtbatterier med AGM teknik (tex trojan) och då har de lite högre startström för samma kapacitet som de vanliga. Båtbatterier brukar dessutom ha gängade rostfria poler, det har inte bilbatterier normalt sett.

dbjanoz
3 december 2008 · 1 785 Inlägg

bmx skrev:
mors!
som topic,är nån skillnad eller?
jag har iaf kört med båt batteri och de har funkat perfa!

Båtbatterier som tudors blåa är bl a mer vibrations tålig än bilbatterier. Strömkapaciteten uppmätt i CCA är lite lägre på ett båt batteri men det slår forftarande vanliga standard (syra) batterier.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
DusanMandick Random Hero
3 december 2008 · 4 047 Inlägg

e de inte lite mer Ah i båtbatterier ?

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Drönirettab
3 december 2008 · 21 761 Inlägg

DusanMandick skrev:
e de inte lite mer Ah i båtbatterier ?

Det finns bilbatterier med hög kapacitet också. smile

Drönirettab
3 december 2008 · 21 761 Inlägg

dbjanoz skrev:
tudors blåa

Deras "Freeline/Marine"?

Corvair65 Stolt pappa
3 december 2008 · 161 Inlägg

Båtbatterier är väl avsedda för jämn belastning under lång tid. Bilbatterier ska tåla väldigt varierande last. Marinbatterier har en tendens att ha begränsad livslängd i en bil. (Säger jag av egen erfarenhet)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang